سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"ديپلماسي انرژي ايران" در سايه تقويت تعاملات منطقه اي محقق مي شود

برگزاری پانزدهمین نشست "مجمع کشورهای صادر کننده گاز" در ایران زمينه را براي حضور در عرصه دیپلماسی انرَژی و تمرکز بربخش عمده ای از فعالیت های وزارت نفت برای توسعه هر چه سریع تر فازهای میدان گازی پارس جنوبی و اقزايش توليد و صادرات گاز فراهم مي کند.

سيدمهدي موسوي نژاد عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف)‌ گفت: برگزاری پانزدهمین نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز در ایران در عرصه دیپلماسی انرَژی و تمرکز بخش عمده ای از فعالیت های وزارت نفت برای توسعه هر چه سریع تر فازهای میدان گازی پارس جنوبی و تبع آن افزایش ظرفیت تولید و صادرات گاز می تواند سرآغاز روند توسعه و شکوفايي اثتصادي کشور باشد.

وي تصريح کرد: از آنجا که ايران يکي از دارندگاه ذخايرعظيم گازي در دنيا مطرح است و بنابراين برگزاري  اين اجلاس در تهران مي تواند قابليت کشورمان را در عرصه جهاني نشان دهد.

موسوي نژاد با اتاکيد براينکه ایران نقش بزرگ و تاثیرگذاری بر آینده بازار گاز جهان خواهد داشت افزود: برای بهبود جایگاه ایران در بازار جهانی گاز و مشارکت موثر در تصمیم سازی نهادهای زمينه اي براي ارتقاي جايگاه ايران در بين کشورهاي عضو صادرکننده گاز باشد.

عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي گفت: تلاش تولیدکنندگان گاز برای حفظ سهم خود در بازار گاز و دستیابی به بازارهای پرسود در مقابل نگرانی مصرف کنندگان از قیمت های بالای گاز و یافتن راه حلی برای مقابله با این موضوع بر اهمیت تبادل نظر و دیدگاه ها میان طرف های تولیدکننده و مصرف کننده گاز و نقش رو به رشد گاز تاکید دارد.

تاریخچه تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز
 
 نخستین اجلاس کارشناسان عالی رتبه کشورهای صادرکننده گاز اسفند سال ١٣٧٩ و به دنبال آن نخستین اجلاس وزیران این مجمع در تهران، برگزار شد. فعالیت این مجمع به تدریج افزایش یافت و با امضای اساسنامه آن در دی ١٣٨٧ در مسکو، پایتخت روسیه، این سازمان به طور رسمی «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» نام گذاری و در این نشست دوحه، پایتخت قطر، به عنوان مقر دائم دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده گاز انتخاب شد.
 
اعضای مجمع صادرکنندگان گاز 42 درصد از تولید گاز جهان، 70 درصد از ذخایر گازی جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی ) را در اختیار دارند.
 
مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) نخستین بار به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سال 2001 میلادی و با حضور سه کشور بزرگ دارای ذخایر گاز طبیعی، ایران، قطر و روسیه شکل گرفت. در حال حاضر با توجه به نقش روزافزون گاز طبیعی در سبد انرژی جهان به عنوان سوختی پاک، ارزان و قابل دسترس، این مجمع می تواند نقش مهمی در تامین انرژی حال و آینده جهان ایفا کند.

اعضای مجمع صادرکنندگان گاز ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٢ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.

١٣ کشور الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا ، امارات متحده عربی و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.

هلند، قزاقستان، عراق و نروژ نیز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.