مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد

افزایش تحرکات اقتصادی کشورهای اروپایی برای ورود به بازار ایران

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طی دو ماه گذشته شرکت‌های اروپایی متعددی برای همکاری اقتصادی به ایران سفر کردند و تحرکات اقتصادی قابل‌توجهی طی این مدت کوتاه صورت گرفته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در این مراسم اظهار کرد: رایزن بازرگانی سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران از 9 به 30 سفارت‌خانه تا پایان سال ارتقا می‌یابد.

عبدالحمید اسدیان افزود: کشورهایی که صادرات غیرنفتی ایران به آنها قابل‌توجه بودند، در اولویت فعالیت رایزن بازرگانی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: وظیفه رایزنان بازرگانی در سفارت‌خانه اطلاع از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و کشور میزبان است تا بتوانند روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهند.

اسدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه 152 ایران در فضای کسب‌وکار گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش دارد طی برنامه چهار ساله رتبه ایران را به 100 ارتقا می‌دهد و در این راستا تفویض اختیار به استان‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران با تحلیل صادرات غیرنفتی کشور گفت: 60 درصد صادرات ایران به چهار کشور صادر می‌شود و ارزش  یک تن کالای صادراتی 380 دلار و وزن یک تن کالای وارداتی 1506 دلار است که این نشان‌دهنده صادرات مواد خام  به جای کالای ساخته‌شده باارزش افزوده بالاست.

وی افزود: صادرات سنگ آهن در سال گذشته از جایگاه دهم به جایگاه نخست ارتقا پیدا کرده است و کل واردات و صادرات کشور 25 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکای وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره تحرکات دیپلماسی کشور در موضوع انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: طی دو ماه گذشته شرکت‌های اروپایی متعددی برای همکاری اقتصادی به ایران سفر کردند و تحرکات اقتصادی قابل‌توجهی طی این مدت کوتاه صورت گرفته است.

اسدیان از تهاتر گاز ترکمنستان با کالای ساخت داخل ایران  خبر داد و گفت: نمایشگاه تخصصی توانمندی نفت و گاز ایران به زودی در ترکمنستان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: سیاست اقتصادی ایران در حفظ بازارهای کشورهای همسایه است و نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر جای ایران  را بگیرند.

استاندار اصفهان: کارگروه بررسی مسائل صادرات استان تشکیل شود

رسول زرگرپور در این مراسم گفت: صادرات غیرنفتی اثرات قابل‌توجهی در متغیرهای اقتصادی می‌گذارد و باعث رونق اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی خواستار کوتاه شدن فرایند صادرات از سوی سازمان‌های دولتی مسئول شد و گفت: با سرعت بخشیدن به صادرات و شناسایی بخش‌های مزیت‌دار در صادرات و تقویت بازاریابی بین‌المللی می‌توان تولید را تقویت و نرخ سرمایه‌گذاری استان را افزایش داد.

زرگرپور پیش‌بینی صادرات استان تا پایان سال 92 را 5/3 میلیارد دلار برشمرد و گفت: امیدواریم طی برنامه پنج ساله صادرات استان به پنج میلیارد دلار برسد و رتبه استان از چهارمی در کشور ارتقا یابد.

وی خواستار تشکیل  کارگروه تخصصی ویژه موانع و راهکارهای صادرات استان به همت اتاق بازرگانی شد و گفت: به جای صحبت‌های گوناگون و تحلیل‌های متعدد باید 10 مانع اساسی صادرات استان اولویت‌بندی و راهکارهای رفع آن اجرایی شود.

استاندار اصفهان از بخش خصوصی استان خواست که یک دیدگاه واحد برای بیان  مسایل شد و گفت: شورای گفت‌وگو دولت با بخش خصوصی فرصت بسیار خوبی برای حل  مسائل است تا  موضوعاتی که در استان  قابل پیگیری است، دنبال شود و مسائل ملی به اطلاع مسئولین کشوری برسد.

زرگرپور به مصوبه وزارت اقتصاد و دارایی مبنی بر دریافت مالیات از استان‌ها اشاره کرد و گفت: مسئولین سازمان‌های دولتی در راستای انجام  مصوبه‌ها وزارت‌خانه‌ها  مجبور به انجام وظیفه‌اند و باید از طریق تهران برخی از این مسایل برای اصلاح دنبال شود.

وی خواستار تدوین  سند راهبُرد توسعه صادرات استان‌ها شد و گفت: این سند می‌تواند بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل استان‌ها تدوین شود تا بر اساس برنامه مشخص و منظم  صادرات کشور را افزایش دهد.

زرگرپور  اتاق بازرگانی را جزو نهادهای غیردولتی بسیار موفق در کشور برشمرد که در کنار دولت و مجلس می‌تواند برای مسائل اقتصادی راهکارهای علمی و تجربی داشته باشد.

استاندار اصفهان از ظرفیت بالای استان اصفهان در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی خبر داد و گفت: اینکه استان اصفهان در جذب سرمایه‌گذاری رتبه یکی به آخر در بین استان‌ها دارد جای تأمل دارد.

کسائیان: تولید و صادرات پشتوانه پول ملی است نه طلا

خسرو کسائیان رئیس اتاق اصفهان در این مراسم گفت: بدون داشتن روابط خارجی در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نمی‌توان انتظار پیشرفت داشت، زیرا برای پیشرفت اقتصادی کشور باید صادرات و واردات باهم عجین باشد.

وی تراز مثبت کشور ناشی از افزایش صادرات نسبت به واردات را پشتوانه پول ملی دانست و گفت: اگر واردات بیشتر از صادرات باشد ارزش پول ملی به دلیل کاهش تولید در جامعه نسبت به سایر ارزها کاهش می‌یابد.

کسائیان با اشاره به تعاریف گذشته برای تعیین ارزش پول ملی یک کشور گفت: در گذشته ذخیره طلا بانک مرکزی پشتوانه پول ملی بود و امروز توان تولید و صادرات هر کشور پشتوانه پول ملی آن است.

وی تولید برای صادرات را یک مفهوم مهم در عرصه اقتصاد کشور برشمرد و گفت: صادرکنندگان باید بتوانند در بازارهای جهانی هم از نظر کیفیت و هم قیمت با رقبا رقابت کنند.

رئیس اتاق اصفهان با اشاره به اینکه 70 درصد بودجه کشور از طریق صادرات نفت به دست می‌آید گفت: تنظیم کلیه برنامه‌های اقتصادی بر اساس نوسانات قیمت نفت یکی از چالش‌های اقتصاد کشور است.

وی توضیح داد: با افزایش قیمت و مقدار نفت دولت می‌توانست پول بیشتری منتشر کند و در جامعه تزریق کند و در صورت کاهش قیمت نفت دولت با چالش جدی در تأمین مخارج خود روبرو می‌شود.

کسائیان به کاهش ارزش ریال طی یک سال اخیر نسبت به سایر ارزها اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه ریال پشتوانه‌ای نداشت ارزش خود را از دست داد و برای اینکه ارزش ریال را بازگردانیم باید صادرات را تقویت کنیم  و تولید برای صادرات در دستور کار تولیدکنندگان قرار گیرد.

رئیس اتاق اصفهان تحریم‌های اقتصادی را از جمله مسائل اصلی اقتصاد کشور برشمرد و گفت: چالش پیرامون حمل‌ونقل کالاهای ایرانی و همچنین انتقال  وجه بانکی از مسایل مهم پیش روی فعالان اقتصادی در عرصه تجارت خارجی است که تحریم‌های اقتصادی آن را ایجاد کرده است.

وی ضمن تقدیر از دولت در فعال شدن دیپلماسی سیاسی در حل مناقشه اتمی ایران گفت: مردم ایران معتقدند با حفظ کرامت نظام جمهوری اسلامی باید مسائل خارج را برطرف کرد.

کسائیان در بخش دیگری از سخنان خود تأثیر تحریم‌های داخلی را بیشتر از تحریم‌های خارجی ذکر کرد و گفت: به دلیل وجود موانع پیش روی کسب‌وکار رتبه ایران در رتبه‌بندی جهانی به 152 رسیده است که نسبت به سال گذشته هفت تا هشت پله سقوط نیز کرده است.

 وی همکاری دولت با مجلس و بخش خصوصی در حل موانع کسب‌وکار را مهم ارزیابی کرد و گفت: دولت با نظارت و کنترل می‌تواند بخش خصوصی را تقویت کند و کسب‌وکار را در کشور رونق بخشد.

سالک: خود تحریمی‌های داخلی باید برداشته شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به نصایح حضرت علی (ع)در مورد بازرگانان گفت: تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان همواره از نظر اسلام جایگاه ممتازی دارند و باید این جایگاه در جامعه تبیین شود.

احمد سالک وجود امنیت سرمایه و شغلی برای فعالان اقتصادی را یکی از موضوعات مهم و اثرگذار در صادرات کشور برشمرد.

وی با انتقاد از عملکرد برخی از سازمان‌های دولتی که فعالان اقتصادی را مانند توپ فوتبال به این سو و آن سو می‌کشاند، افزود: فعال اقتصادی باید تشویق شود که در یک بخش فعالیت کند و علاوه بر اشتغال‌زایی به صادرات بپردازد، ولی متأسفانه این روحیه در همه سازمان‌های دولتی حاکم نیست.

وی رفع موانع رشد صادرات را در اصلاح قوانین کار، تجارت و صادرات و واردات توسط مجلس و با همکاری دولت و اتاق بازرگانی عنوان کرد و گفت: توجه به استاندارد در تولیدات صادرات محور از دیگر موضوعات مهم در عرصه صادرات است که باید مورد توجه همه بخش‌ها قرار گیرد.

سالک با انتقاد از نگاه منفی برخی از سازمان‌های دولتی به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی گفت: نباید با یک عینک دودی همه افراد را یک جور ببینیم صادرکنندگان در جایگاه خود بسیار ارزشمند است و قاچاقچی در جایگاه خود فردی متخلف است.

وی از نبود سیستم هماهنگ صادرات در استان اصفهان انتقاد کرد و گفت: استان اصفهان مادر صنایع کشور به شمار می‌آید و جایگاه صادرات استان باید جایگاه فراتر از جایگاه فعلی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نقش دولت در عرصه تجارت خارجی را ریل‌گذاری درست با زیرساخت‌های مناسب برای فعالیت بخش خصوصی ذکر کرد و گفت: اگر تحریم‌های خارجی 40 درصد بر اقتصاد کشور تاثیرگذاشته خود تحریمی 60 درصد موثر بوده است و باید این رویکرد تغییر کند تا تجارت خارجی ایران در مسیر توسعه قرار گیرد.

سالک افزود: مصوبه بانک مرکزی 700 میلیون دلار صادرات استان را کاهش داد.

مظفر انصاری رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان گفت: اصفهان دارای کارخانجات طلاسازی متعددی است و سالانه بیش از 700 میلیون دلار صادرات  استان را تشکیل می‌دهند و به دلیل یک مصوبه بانک مرکزی در سال گذشته این عدد در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گرفت.

وی تاکید کرد: تصمیمات ملی را باید به گونه‌ای اتخاذ کرد که سایر راهکارها نیز تجربه شود و ممنوعیت صادرات طلا در آخرین مرحله قرار گیرد، نه اینکه به عنوان تصمیم اول اتخاذ شود.

وی رتبه چهارمی استان اصفهان را با وجود کاهش شدید صادرات مصنوعات طلا، قابل‌توجه دانست و گفت: در صورت اضافه شدن مصنوعات طلا امسال رتبه صادراتی استان دو پله صعود می‌کرد.

وی اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری را یکی از ابزارهای مهم توسعه تجارت خارجی دانست و گفت: اختصاص اعتبارات دولتی در این زمینه می‌تواند به تقویت تجارت استان کمک کند.

انصاری با اشاره به انتخاب 20 صادرکننده برگزیده استان اصفهان در سال 92 گفت: از میان 67 صادرکننده که درسایت سازمان توسعه تجارت ثبت‌نام کردند تعداد  3 صادرکننده نمونه ملی، 20 صادرکننده برگزیده، 13 صادرکننده قابل‌تقدیر و سه خادم صادرات مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از بدهی دو ساله دولت به صادرکنندگان در پرداخت جوایز صادراتی خبر داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار