سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس امور آمريکا:

فشارهاي عربستان نمي‌تواند موضع آمريکا را در قبال ايران تغيير دهد

کارشناس امور آمريکا گفت: فشارهاي جزئي عربستان نمي تواند موضع آمريکا در قبال ايران را تغيير دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "خليل جهشان" استاد روابط بين الملل دانشگاه پپرداين آمريکا در گفتگو با شبکه تلويزيوني بي بي سي عربي گفت: تصور نمي کنم آمريکا به همپيمانان عربستاني اش پشت کرده باشد. هرچند که ميان دو کشور در مسائلي همچون مساله سوريه و ايران اختلاف نظر وجود دارد با اين حال آمريکا حتي اگر بخواهد به عربستان پشت کند توان اين کار را ندارد زيرا روابط واشنگتن با رياض بسيار عميق و گسترده است.

وي افزود: عربستاني ها در واکنش به مواضع آمريکا در قبال ايران و سوريه افراط کرده اند. من به عنوان دوست عربستان به اقدام هاي دولتمردان عربستاني در واکنش به مواضع آمريکا انتقاد دارم، ممکن است شما با آمريکا اختلاف داشته باشيد اما کناره گيري از شوراي امنيت سازمان ملل متحد چه معنايي دارد. اين اقدام چگونه مي تواند اعتراض به آمريکا باشد.

"خليل جهشان" خاطرنشان کرد: روابط آمريکا و عربستان روابطي مستحکم و ويژه است اما به علت سستي طرفين اين روابط به سطح مطلوب نرسيده است. آمريکا با اين فشارهاي جزئي که عربستان ايجاد کرده است از مواضع خود باز نخواهد گشت. به عنوان مثال دولت آمريکا امروز تاکيد کرده است هيچگونه پيام ديپلماتيکي از عربستان که نشان دهنده خشم و سرخوردگي عربستاني ها از مواضع آمريکا باشد دريافت نکرده است.

وي در ادامه گفت: برداشت من از موضع جديد آمريکا در قبال ايران اين است که آمريکا از آنجا که نوعي گشايش در سياست خارجي ايران مشاهده کرد درصدد استفاده از اين گشايش سياسي بر آمد و تاکيد کرد اگر در موضع ايران در قبال پرونده هسته اي و ديگر مسائل همچون نقش ايران در منطقه و روابط تهران با کشورهاي همسايه خود و روابط ايران با غرب تغيير ريشه اي پديدار شود آمريکا نيز روابط خود را با ايران بهبود مي بخشد. با اين حال آمريکا ريسک نمي کند و از روابطش با عربستان و ديگر کشورهاي حوزه خليج فارس به عنوان يک اهرام فشار براي دستيابي به پيشرفت در روابط خود با تهران استفاده نخواهد کرد ايران تنها براي آمريکا مفيد نخواهد بود بلکه براي کشورهاي حوزه خليج فارس نيز مفيد است.
اين کارشناس امور آمريکا تصريح کرد: سياست هاي جديد آمريکا در راستاي فاصله گرفتن از کشورهاي حوزه خليج فارس نيست. به عنوان مثال نزديک ترين همپيمان آمريکا اسرائيل است و اسرائيل نيز در قبال مواضع جديد آمريکا دغدغه دارد اما هيچگاه گفته نمي شود که آمريکا قصد دارد دست از حمايت اسرائيل بردارد.
به نظر مي رسد بحران کنوني ميان آمريکا و عربستان به سطح جدي‌اي نرسيده است که نيازمند برخورد علني دو کشور با يکديگر باشد. امکان حل و فصل آرام همه اين اختلاف ها و نزديکي ديدگاه کشورهاي عربي با آمريکا همچنان وجود دارد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: آمريکا براي هيچ کسي همپيماني نمونه و بي نقص محسوب نمي شود نه براي عربستان و نه براي اسرائيل. با اين حال بايد توجه داشت هرچند آمريکا همپيمان نمونه اي براي عربستان نيست اما عربستان همپيماني بهتر از آمريکا پيدا نمي کند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.