سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"آلودگی هوا" چه بر سر اوتیسمی ها می آورد

مواجه شدن با آلاینده ها در ترافیک موجب افزایش بیماری "اوتیسم" در کودکان می شود.

ابراهیم عبدالله یار روانپزشک کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران بیان کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم در دوران بارداری مادر و یا در سال اول زندگی خود بیشتر در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک و دیگر آلاینده ها قرار داشته اند مواجهه با آلاینده ها شامل ذرات معلق به ویژه دی اکسید نیتروژن طی زمان حاملگی و سال اول زندگی کودک با افزایش خطر ابتلا به اوتیسم ارتباط دارد.

اوتیسم بیماری روانپزشک مخصوص کودکان و نوجوانان است که در گذشته شیوع یک درصدی داشته اما اخیرا بیشتر دیده می شود.

وی افزود: در خود فرورفتگی و کاهش ارتباط با محیط بیرون در 36 ماه ابتدای زندگی و گاهی در سنین بالاتر از علائم بروز اوتیسم است.

عبدالله یار خاطر نشان کرد: بیماری اوتیسم ابتدا در کودک تا یک سالگی یا بیشتر با تکامل رشد طبیعی پیش می رود ولی به تدریج میزان مهارتهای کلامی و استعدادی خود را از دست می دهد.

این روانپزشک کودک و نوجوان همچنین گفت: عوامل ژنتیک، استرس های محیط، مسائل اجتماعی، مجموعه ای از عوامل بیولوژیک روانی و اجتماعی برخورد سرد عاطفی مادر در بروز این بیماری روانپزشکی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: روش های توانبخشی برای کودکان، گفتار درمانی یا بازی درمانی، مصرف داروهای ضد جنون به مقدار خیلی کم و البته تحت نظر پزشک و درمان روانپزشکی گفتار درماني و روانشناسی بالینی در درمان اوتیسم موثر است بنابراین بالا بردن سطح آگاهی والدین و آموزش های ویژه کمک شایانی در پیشگیری از اوتیسم کودکان می کند./ ع2


انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.