سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

10 راهکار برای داشتن "مغزی سالم"

برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از کاهش عملکرد آن که با افزایش سن رخ می‌دهد، کارهای زیادی می‌توان انجام داد که باید بخشی از برنامه‌ تناسب کلی اندام‌ها باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، «زهرا اکبری»، کارشناس تغذیه و رژیم‌های غذایی در خصوص حفظ سلامت مغز گفت: حفظ سلامت مغز مانند سلامت سایر بخش‌های بدن و تناسب اندام باید مورد توجه قرار گیرد. اتحادیه پژوهش‌های مغزی آمریکا ده اقدام زیر را برای بهبود سلامت مغز توصیه می‌کند.

1-خوردن رژیم غذایی سلامت بخش مغز:

رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، آنتی اکسیدان، میوه ها و سبزی‌ها و ویتامین‌های گروه b. همچنین میزان متعادلی از مواد نشاسته ای یا کربوهیدارتی سلامت مغز را حفظ می‌کند.

2-به طور مرتب ورزش کنید:

ورزش کردن می‌تواند گردش خون را فعال کند، توازن و هماهنگی بدن را بهبود بخشد و از بروز بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت و خطر زوال عقل جلوگیری کند.

3-ذهن خود را فعال نگه دارید:

فعالیت‌هایی مانند آموختن یک زبان یا مهارت جدید، حل کردن جدول کلمات، رفتن به کلاس‌های آموزشی و یادگیری رشته‌های هنری می‌تواند ذهن شما را فعال نگه دارد.

4-به فعالیت‌های اجتماعی بپردازید: گذراندن وقت با دوستان، انجام کارهای داوطلبانه و مسافرت می‌تواند مغز شما سالم نگهدارد.

5-به مقدار کافی بخوابید:

نداشتن خواب کافی اثرات منفی بر سلامت مغز دارد.

6-استرس را مهار کنید:

شرکت در تمرین‌های یوگا، گذراندن وقت با دوستان یا انجام سایر فعالیت‌های کاهنده استرس، به خفظ توانایی یادگیری و قدرت حافظه کمک می‌کند.

7-پیشگیری از آسیب مغزی:

برسر گذاشتن کلاه ایمنی در بعضی مشاغل خاص و موقع سوار شدن بر موتور و بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی از صدمه خوردن مغز جلوگیری می‌کند.

8-کنترل سایر عوارض بهداشتی:

حفظ وزن متناسب، ورزش کردن، خوردن غذای متعادل و مغذی و کنترل استرس، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا را که بر مغز تاثیر می‌گذارند، کاهش می‌دهد.

9-از عادات ناسالم پرهیز کنید:

سیگار کشیدن و داروهای روان گردان می‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به دمانس و زوال قدرت شناختی شوند.

10-به سابقه بیماری‌ها در خانواده خود توجه داشته باشید.

اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به زوال عقل یا دمانس را در دوران سالمندی دارید با پزشک خود در مورد شیوه‌های جلوگیری یا کندکردن پیشرفت زوال قوه شناختی مشورت کنید./ح

انتهاي پيام/

برچسب ها: مغز ، استرس ، خواب ، تغذیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.