سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیخ‌الاسلام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حضور ایران در ژنو 2 به دستور کار این جلسه بستگی دارد/ باید مجلس موسسان قانون اساسی سوریه تشکیل شود

مدیرکل امور بین‌الملل مجلس با بیان اینکه آتش‌بس اولین گام حل بحران سوريه است، گفت: حضور ایران در ژنو 2 به دستور کار این جلسه بستگی دارد و ایران در صورت حضور، سیاست‌های قبلی خود را دنبال می‌کند.

حسین شیخ‌الاسلام در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری اجلاس ژنو 2 در آذر ماه گفت: احتمالا این جلسه برگزار خواهد شد ولی اینکه بتواند نتیجه لازم را دریافت کند بعید به نظر می‌رسد.
 
وی افزود: خوشبختانه در شرایط کنونی همه کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبیدند به این نتیجه رسیده‌اند که مشکل سوریه راه‌حل سیاسی دارد و این پدیده‌ای مثبت است.
 
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس تصریح کرد: با این رویکرد مردم و حکومت سوریه پیروز میدان هستند و آن‌هایی که به دنبال جنگ بودند عملا شکست خورده‌اند.
 
شیخ‌الاسلام با اشاره به سابقه اعتراضات در سوریه گفت: درگیری‌های سوریه در ابتدا اعتراضات مدنی بود چرا که تعدادی از مردم این کشور برای به دست آوردن مطالباتشان اعتراضات خود را آغاز کردند.
 
وی ادامه داد: در ادامه با تزریق پول و فرستادن اسلحه از سوی عده‌ای این اعتراضات مدنی به جنگ داخلی خانمان‌سوز تبدیل شد و هزاران نفر در سوریه کشته شدند، منطقه در شرایط تهدید قرار گرفت و فرهنگ تروریست به‌وجود آمد، از این‌رو تمام مسببان این وقایع باید محاکمه شوند.
 
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس تاکید کرد: البته همان عده‌ای که جنگ داخلی را در سوریه بنا نهاده بودند در همین اواخر نیز به دنبال برپایی جنگ دیگری بودند و حتی از کنفرانس‌هایی که طرفداران غرب و حامیان تروریست‌ها تشکیل می‌دادند به دلیل آغاز نشدن جنگ قهر می‌کردند.
 
شیخ‌الاسلام با اشاره به اجلاس ژنو 1 بیان کرد: در ژنو 1 حکومت سوریه دعوت نشد و از این رو یک طرف میز خالی بود، در این جلسه شرکت‌کنندگان بریدند و دوختند و خودشان برای سوریه تصمیم گرفتند ولي پس از مدتی متوجه شدند که نمی‌توانند این روند را در پیش گیرند.
 
وی اضافه کرد: در ژنو 2 قرار است دولت سوریه حضور یابد ولی باز هم به نظر می‌رسد که جای طرف مقابل دولت سوریه یعنی معارضان خالی است، چرا که معارضان هیچ طرفی را قبول ندارند و با خود در جنگ هستند و حتی اختلافات آنها در مقایسه با دولت سوریه بیشتر است.
 
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس با اشاره به گروه‌های مخالف دولت سوریه تصریح کرد: این گروه‌ها از تعدد بسیاری برخوردارند و آنها با پارلمان و حق رأی مخالفند، به عقیده آنها حکومت اسلامی به‌گونه‌ای دیگر است.
 
شیخ‌الاسلام در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد ایران در اجلاس ژنو 2 حضور یابد؟ اظهار کرد: حضور کشورهای موثر از جمله ایران در ژنو 2 مثبت است ولی حضور ما به دستور کار جلسه بستگی دارد.
 
وی همچنین افزود: ما برای حضور در ژنو 2 نیاز به اجازه کسی نداریم و به وظایف انسانی‌مان واقفیم، عملا پیش‌بینی‌ها و تمایلات گروه‌های غربی و طرفداران تروریست‌ها محقق نشده و آن چیزی که ما پیش‌بینی کرده بودیم در حال وقوع است.
 
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس با بیان اینکه سیاست ما عدم دخالت خارجی‌ها در سوریه است تاکید کرد: مذاکرات باید سوری – سوری و بدون دخالت خارجی‌ها انجام شود، عده‌ای می‌خواهند از بیرون بگویند که چه کسی در سوریه باشد و یا اینکه چه کسی نباشد، ما در اولین قدم به دنبال آتش‌بس در سوریه هستیم.
 
شیخ‌الاسلام اضافه کرد: در ادامه باید از تمام کسانی که در بحران سوریه لطمه دیده‌اند از نظر انسانی دلجویی شود و بلافاصله مورد ترمیم قرار گیرد و همچنین باید مذاکرات سیاسی برای تعیین نوع حکومت سوریه آغاز شود و این نوع حکومت در میان مردم به رفراندوم گذاشته شود.
 
وی گفت: همچنین باید مجلس موسسان قانون اساسی سوریه تشکیل شود و پس از به همه‌پرسی گذاشتن این قانون اساسی برای ارگان‌های سیاسی که نیاز به انتخابات دارد، انتخابات برگزار شود.
 
مدیرکل امور بین‌الملل مجلس خاطرنشان کرد: بازسازی خرابی‌های سوریه نیز باید در دستور کار قرار گیرد و کسانی که در خرابی سوریه نقش موثر داشتند باید در این باره پاسخگو باشند.
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.