معاون دبيرکل اتحاديه عرب از حضور ايران در جلسه افتتاحيه کنفرانس بين المللي ژنو 2 خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العربيه، "احمد بن حلي" در مصاحبه با اين شبکه تاکيد کرد مهمترين مشکل درباره برگزاري کنفرانس بين المللي ژنو 2 براي صلح در سوريه، تشکيل هيات مشترکي از مخالفان سوري است. 

بن حلي افزود: بيست و سوم و بيست و چهارم ماه نوامبر، تاريخ اوليه اي است که براي برگزاري کنفرانس ژنو 2 تعيين شد، اما بايد بان کي مون دبيرکل سازمان ملل به طور رسمي تاريخ برگزاري اين کنفرانس را اعلام کند. بان کي مون از طرف هاي مختلف براي شرکت در اين کنفرانس به طور رسمي دعوت خواهد کرد. 

بن حلي افزود: برگزاري اين کنفرانس با موانع و مشکلاتي روبروست که يکي از آنها تشکيل هيات مشترکي از مخالفان داخلي و خارجي سوريه است. اين هيات بايد نماينده واقعي مخالفان داخلي و خارجي سوريه باشد و از مقبوليت داخلي و اعتبار خارجي برخوردار باشد. مشکل ديگر از بين رفتن شک و ترديدها بين نمايندگان دولت و مخالفان سوري است تا دو طرف بتوانند بر سر يک ميز با يکديگر مذاکره کنند. در اين مذاکرات امکان بررسي هر مسئله اي از جمله آينده بشار اسد وجود خواهد داشت. 

وي خاطر نشان کرد: مسئله ديگر حضور بعضي کشورها مانند ايران در جلسه افتتاحيه کنفرانس ژنو 2 است و به نظر مي رسد شرايط به سوي پذيرفتن مشارکت ايران در اين جلسه پيش مي رود. پس از جلسه افتتاحيه به سوريها اجازه داده خواهد شد تا با يکديگر گفتگو کنند و فقط در صورت لزوم، اخضر ابراهيمي در اين گفتگوها شرکت خواهد کرد. روسيه و آمريکا به تلاش هاي خود براي فراهم کردن زمينه برگزاري اين کنفرانس ادامه مي دهند. اين کنفرانس در سطح وزراي امور خارجه کشورهاي برگزار خواهد شد و بنابراين احتمال حضور محمدجواد ظريف وزير امورخارجه ايران در اين کنفرانس وجود دارد. 

بن حلي گفت: اخضر ابراهيمي سفري هم به دمشق خواهد داشت تا با مقامات سوري درباره نماينده نظام در کنفرانس ژنو گفتگو کند. تصميم گيري درباره اين مسئله که رياست هيات سوري برعهده چه کسي خواهد بود به دولت سوريه بر مي گردد. البته رئيس هيات سوري بايد اختيارات کامل براي اتخاذ تصميمات لازم داشته باشد. اصلي ترين مسئله در کنفرانس ژنو 2 تشکيل دولت انتقالي براي اداره سوريه براي يک دوره زماني مشخص است تا زمينه جابجايي قدرت در اين کشور فراهم شود. 

معاون نبيل العربي افزود: ائتلاف ملي مخالفان سوريه در روز اول ماه نوامبر نشستي در استانبول برگزار خواهد کرد که اتحاديه عرب هم در آن شرکت مي کند. ما اميدواريم در اين نشست موافقت با شرکت در کنفرانس ژنو 2 تصويب شود. ما تلاش مي کنيم هيات مخالفان سوري نماينده همه جريان ها و گروه ها در بين مخالفان در داخل و خارج اين کشور باشد. 
برچسب ها: اتحادیه عرب ، ایران ، ژنو ، ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار