سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس آمريکايي:

آمريکا آماده پذيرش غني سازي اورانيوم در خاک ايران است

کارشناس سياسي آمريکايي گفت: آمريکا آماده پذيرش غني سازي اورانيوم در خاک ايران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "جيم لوب" در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين از واشنگتن در پاسخ به اين پرسش که کشورهاي غربي به ويژه آمريکا خواهان گرفتن چه تضميني از ايران هستند تا به اين اطمينان برسند که برنامه هسته اي ايران براي اهداف صلح آميز است، گفت: مشکل در آمريکا اين است که اين کشور هيچ طرح جديدي را ارائه نکرده و براي اين در ژنو حاضر شده است تا پيشنهاد جديد ايران را ببيند. همچنين گروه پنج به علاوه يک نيز در تعامل با ايران يکپارچه نيستند. اين کشور مي گويد آماده است نگراني کشورهاي غربي را از بين ببرد و در مقابل انتظار دارد تحريم هاي تحميلي عليه اين کشور لغو شود. ايران در اين مذاکرات اين پرسش را مطرح کرد در صورت عقب نشيني ايران، آمريکا و متحدان اين کشور چه عقب نشيني خواهند داشت و آيا تحريم ها به ويژه تحريم هاي بانکي لغو خواهد شد و دوره زماني اين اقدامات گام به گام چگونه خواهد بود؟

وي افزود: آمريکا در اين مذاکرات طرح مشخصي ندارد و به طرح ايران گوش خواهد کرد و شايد دو طرف نشست دوجانبه اي با يکديگر داشته باشند و سپس مقامات آمريکايي به واشنگتن بازخواهند گشت و بايد اين کشور تصميماتي را که دشوار به نظر مي رسد، اتخاذ کند.

وي در پاسخ به اين پرسش که امروز برخي از اعضاي مجلس سناي آمريکا طرح تعليق غني سازي اورانيوم ايران در برابر تصويب نشدن تحريم جديد عليه اين کشور را مطرح کرده اند، آيا منطقي است که مقامات آمريکايي از تحريم هاي جديد سخن بگويند،گفت: موضع 9 تن از اعضاي مجلس سناي آمريکا بيانگر مواضع اسرائيل است. اين رژيم نفوذ زيادي در کنگره آمريکا دارد. موضع آمريکا در مقايسه با موضع ايران دشوارتر است. اوباما مجبور است با اعضاي کنگره درباره ايران مذاکره کند. هر گونه توافقي ميان اوباما با ايران بر سياست داخلي آمريکا تاثيرگذار خواهد بود. اظهارات اين عده از مجلس سناي آمريکا بيانگر موضع دولت اين کشور در تعامل با ايران نيست. به نظر مي رسد دولت آمريکا چاره اي جز پذيرش وضع کنوني در ايران نداشته باشد. اين کشور حق دارد غني سازي اورانيوم را در سطح محدود داشته باشد و اين تضمين حاصل شود که برنامه هسته اي ايران صلح آميز است. من بر اين باورم دولت آمريکا حاضر است غني سازي اورانيوم را در خاک ايران در چارچوب برنامه صلح آميز هسته اي اين کشور بپذيرد ولي برخي از اعضاي کنگره با حمايت از مواضع اسرائيل مي خواهند برنامه هسته اي ايران را متوقف کند و غني سازي اورانيوم نداشته باشد.

"جيم لوب" در پاسخ به اين پرسش که در مذاکرات گذشته ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک طرح هاي متعددي نظير طرح گام به گام و غني سازي اورانيوم خارج از ايران مطرح شد که نتيجه اي نداشت، آيا مذاکرات امروز نيز به سرنوشت طرح هاي گذشته دچار خواهد شد، گفت: در حال حاضر زود است درباره آينده مذاکرات امروز پيش بيني کرد. شاهد نزديک شدن روابط ايران و آمريکا هستيم. پيشرفت اين مذاکرات به جريان مذاکره امروز و واکنش غرب به پيشنهاد ايران مرتبط خواهد بود. اين مذاکرات طولاني خواهد بود چرا که اختلافات قديمي و زيادي ميان تهران و واشنگتن وجود دارد تا دو طرف به اين اطمينان برسند و پيشرفتي رخ دهد. دشوار است واکنش دولت آمريکا را به طرح ايران پيش بيني کرد. در حال حاضر اختلاف زيادي ميان مواضع دولت آمريکا و اکثريت اعضاي کنگره اين کشور وجود دارد. در صورتي که اوباما بخواهد به توافقاتي با ايران برسد بايد مذاکراتي با اعضاي کنگره داشته باشد.

"جيم لوب" در پاسخ به اين پرسش که آيا فشارهاي اسرائيل و برخي از کشورهاي عربي مي تواند بر سياست آمريکا در تعامل با ايران تاثيرگذار باشد، بيان داشت: اين فشارها تاثيرگذار بوده و فشارهاي اسرائيل قوي تر از فشارهاي عربي است. در آمريکا لابي اسرائيل قوي وجود دارد و در اين گروه شمار زيادي از يهوديان و صهيونيست هاي مسيحي حضور دارند و اين لابي به صورت ويژه بر کنگره آمريکا اعمال فشار مي کند. نفوذ کشورهاي عربي در کنگره آمريکا ضعيف بوده و روشن است که عربستان سعودي نگران نزديک شدن روابط ايران و آمريکاست و فکر مي کند نزديک شدن اين روابط به زيان رياض خواهد بود. 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.