یک روز پیش از برگزاری مذاکرات ژنو میان ایران و گروه ۱+۵ نخست وزیر رژيم صهيونيستي از یک سو و چند سناتور آمریکایی از سوی دیگر به سنگ اندازي در مسير مذاکرات پرداخته و نسبت به کاهش فشارها علیه ایران هشدار داده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نخست وزیر رژيم صهيونيستي هشدار داده کاهش فشار علیه ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور اشتباهی تاریخی خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو در افتتاح جلسات نیمه دوم سال پارلمان کشورش گفت تل آويو باید، "به ویژه در شرایط فعلی" فشار علیه ایران را حفظ کند.

سخنرانی نتانیاهو یک شب پیش از گفتگوهای ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ صورت گرفت.

بنیامین نتانیاهو خطاب به پارلمان رژيم صهيونيستي گفت که هر اقدامی برای کاهش فشار بر ایران اشتباه است.

نتانیاهو مدعي شد لغو تحریم های بین المللی فعلی علیه ایران هم اکنون، زمانی که هنوز تاثیرشان احساس نشده، اشتباهی تاریخی خواهد بود.

در آمریکا نیز10 سناتور از حزب های دموکرات و جمهوری خواه گفته اند دولت باید در مذاکرات سیاست تعلیق دربرابر تعلیق را به کار ببرد، به این معنی که در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم، آمریکا اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران را تعلیق کند.

این سناتورها، که جان مک کین از چهره های بانفوذ جمهوری خواه نیز در میانشان است در نامه ای خطاب به رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده اند در شرایط فعلی تهدید اقدام نظامی باید در میان گزینه ها بماند و فشار علیه ایران خفظ شود.

سناتورها سپس توضیح می‌دهند که بر مبنای این توافقنامه اولیه ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف می‌کند و در ازای آن، واشنگتن نیز اجرای تحریم‌های جدید را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

اما سناتورهای آمریکایی در نامه خود به اوباما ادعا کرده‌اند که تهران باید به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و نیز تمام تعهدات خود در رابطه با پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را به اجرا درآورد که از جمله آنها تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم است.

در این نامه آمده است که اگر ایران چنین اقداماتی را به شیوه‌ای شفاف انجام دهد، امضاکنندگان نامه نیز حسن نیت ایران را با تعلیق دور بعدی تحریم‌ها که در کنگره تحت بررسی است، جبران خواهند کرد.

امضاکنندگان نامه در نهایت تاکید کرده‌اند که "تهدید نظامی باورپذیر" همچنان باید روی میز باقی بماند.

این نامه به امضای ۶ سناتور دموکرات و چهار سناتور جمهوری‌خواه رسیده است که از جمله آنها می‌توان به سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، چارلز شومر، سناتور ارشد دموکرات، سناتور جان مک‌کین، رقیب جمهوری‌خواه باراک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ و سناتور لیندسی گراهام جمهوری‌خواه اشاره کرد.

از این میان چهره‌هایی مانند سناتور منندز و سناتور مک‌کین چندی پیش نیز در نشستی با حضور وندی شرمن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، دولت روحانی را غیرقابل اعتماد خواندند و نسبت به امکان توافق هسته‌ای با ایران ابراز تردید کردند.

اين در حاليست که وزیر خارجه ایران گفته امیدوار است دو طرف بتوانند در این مذاکرات بر سر یک "نقشه راه" توافق کنند. محمد جواد ظریف در صفحه فیس بوک خود نوشته است: "فردا آغاز راهی دشوار و نسبتا زمان بر است. امیدوارم تا چهارشنبه بتوانیم در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسیم."

نماینده ایران در این گفتگوها عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران خواهد بود و مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۵ را پیش خواهد برد.

این اولین دور گفتگوهای ایران و ۱+۵ در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی است.

کشورهای غربی می گویند برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور برای رسیدن به توانایی تولید تسلیحات هسته ایست. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید می خواهد تکنولوژی هسته ای را برای تولید برق و تحقیقات پزشکی حفظ کند.

مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ از سال ۲۰۰۶ آغاز شد. نمایندگان غربی در این گروه خواستار توقف تولید و ذخیره اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی هستند و می خواهند ایران ذخیره اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را به کشور ثالث بفرستد و تاسیسات هسته ای فردو را برچیند.

با این همه عباس عراقچی گفته است ایران حتی یک گرم از اورانیوم خود را از کشور خارج نمی کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار