سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نابودي جنگل ها در پي تغييرات آب و هوايي اقليمي

معاون امور بين الملل سازمان جنگل هاي کشور با اشاره به تاثير تغييرات آب و هوايي و اقليمي گفت: مشکلات ناشي از اين تاثيرات سبب نابودي جنگل ها مي شود.

پيمان يوسفي آذر در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين که تغييرات آب و هوايي چندين اثر مهلک بر روي جنگل ها دارد اظهار داشت: يکي از نتايج اين تاثيرات خشکسالي است که باعث ضعيف شدن جنگل ها از نظر فيزيولوژيکي و نابودي آن ها شده است.

وي با اشاره به اين که ضعف درخت سبب هجوم آفات و بيماري ها به سوي آن مي شود افزود: همچنين درخت ضعيف در برابر تنش هاي خاکي و آبي به پارازيت ها وبيماري هاي مقاومتي کمتري دارد بنابراين اکوسيستم جنگل به خطر مي افتد.

يوسفي آذر ادامه داد: دومين مشکلي که در نتيجه تغييرات آب و هوايي و اقليمي پيش مي ‌آيد اين است که بسياري از گونه هاي گياهي تحمل گرماي هوا را نداشته و در دماي آب و هوايي خاصي زندگي مي کنند.

وي با بيان اينکه درخت بلوط و راش جزو اين گونه ها و نيازمند هواي خنک هستند افزود: افزايش دماي هوا سبب سوختگي برگ، خشکيدگي و در نهايت نابودي راش مي شود.

يوسفي تصريح کرد: افزايش دماي هوا سبب مي شود ضررهاي جبران ناپذيري به اکوسيستم جنگل وارد شود.

وي اظهار داشت: سومين مشکل بروز سيل هاي ويران گر بوده که اين سيل ها توان خفگي درختان و نابودي آن ها را دارند.
يوسفي ادامه داد: بارندگي هاي سيل آسا در برابر خشکسالي ها اتفاق مي افتد.

وي اضافه کرد: همچنين بادهاي شديدي که ممکن است بر اثر تغييرات اقليمي ايجاد شوند مانند طوفان درختان را مي‌شکند.

*گردشگري خدمات اکوسيستم

يوسفي با اشاره به گستردگي خدمات اکوسيستم گفت: اين خدمات در حدود 14 و 15 مورد هستند که از جمله آن ها مي توان به توليد o2 ، حفاظت از خاک، تصفيه آب آشاميدني، بالا بردن سطح سفره هاي زيرزميني، تعديل هوا، جلوگيري از خشکي ها ، گرماها و سرماهاي شديد و جلوگيري از رانش زمين اشاره کرد.

*خسارات وارد شده به جنگل هاي ايران

وي در رابطه با خساراتي که اين تغييرات در کشور ما ايجاد کرده است، افزود: تغييرات آب و هوايي و اقليمي خسارات زيادي را به جنگل هاي ما وارد کرده که از جمله آن ها مي توان به خشک شدن جنگل هاي بلوط اشاره کرد.

يوسفي اضافه کرد: همچنين خشکسالي و شدت گرما امسال خيلي از درختان را سوزاند و مصرف آب در فضاهاي سبز را افزايش داد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: جنگل ، درخت ، آفات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.