سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر نفت گفت:

جهش ٢٠ میلیارد دلاری ارزش محصولات پتروشیمی ایران

وزیر نفت، احداث واحدهای پتروشیمی در نقاط مختلف کشور را زمینه ای برای توسعه و تقویت فرهنگ صنعتی شدن کشور دانست و گفت: در طول سال های ٧٥ تا ٨٥ جهش نخست در صنعت پتروشیمی رخ داد و ارزش تولیدات پتروشیمی کشور از یک میلیارد دلار در سال به نزدیک ٢٠ میلیارد دلار و در جهش دوم به ٤٠ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بیژن نامدار زنگنه، با تاکید بر این که صنعت پتروشیمی یکی از ارکان اصلی صنعت نفت ایران در زنجیره تولید است، افزود: صنعت پتروشیمی می تواند سبب دور شدن ایران از سیاست خام فروشی شود؛ این صنعت علاوه بر تولید ثروت می تواند زنجیره ارزش را در صنایع پایین دستی تکمیل و  همراه با ایجاد اشتغال محصولات متنوعی تولید کند.
 
زنگنه تصریح کرد: هم اکنون محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای مختلفی همچون تایوان و چین صادر و در آن جا تبدیل به محصولات نهایی و مصرفی شده و دوباره به ایران بازمی گردد، از این رو ایران ظرفیت فراوانی برای توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در این صنعت دارد.
 
وی با اشاره به این که هم اکنون بخشی از خوراک واحدهای پتروشیمی در خطوط گاز کشور به عنوان سوخت استفاده می شود، تصریح کرد: بایستی این خوراک به محصولات پتروشیمی تبدیل و ارزش افزوده بیشتری تولید شود.
 
وزیر نفت احداث واحدهای پتروشیمی در نقاط مختلف کشور را زمینه ای برای توسعه و تقویت فرهنگ صنعتی شدن ایران دانست و گفت: در طول سال های ٧٥ تا ٨٥ جهش نخست در صنعت پتروشیمی رخ داد و ارزش تولیدات پتروشیمی کشور از یک میلیارد دلار در سال به نزدیک ٢٠ میلیارد دلار و در جهش دوم به ٤٠ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش شانا، روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران ادامه دارد و با بهره برداری از طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی تا سال ١٣٩٩ شمسی یعنی پایان برنامه ششم توسعه، سهم کشورمان از تولید محصولات پتروشیمی در منطقه خاورمیانه به ٤١ درصد خواهد رسید.
 
در برنامه ششم توسعه، ٥٥ میلیون تن به ظرفیت تولید افزوده خواهد شد و ٣٣ مجتمع در طرح توسعه صنعت پتروشیمی نیز طراحی شده است که با افزوده شدن به ظرفیت کنونی، ایران به یک قطب بزرگ پتروشیمی در سطح منطقه تبدیل خواهد شد.
 
یکی از اهداف صنعت پتروشیمی ایران در افق ١٤٠٤دستیابی به مقام اول منطقه در صنعت پتروشیمی است که با توجه به دانش فنی موجود و تلاش متخصصان ایرانی رسیدن به این هدف ممکن خواهد شد و دراین مسیر هشت زنجیره ارزش برای تولید ٦٠ محصول برای برنامه ششم برنامه ریزی شده است.
 
 یکی از اهداف برنامه ریزی شده افزایش تولید است و با وارد مدار تولید شدن مجتمع های جدید، ظرفیت تولید پتروشیمی تا پایان برنامه پنجم به یکصد میلیون تن خواهد رسید و تلاش برای افزایش تنوع و ارتقای محصولات تولیدی به عنوان یک هدف استراتژیک زمینه را برای حضور در بازارهای داخلی و خارجی  فراهم خواهد کرد.
 
شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال گذشته توانست حدود ٣٨ درصد از مجموع صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص دهد و تولید مجتمع های پتروشیمی نیز در منطقه خاورمیانه حدود ٢٥ درصد کل ظرفیت منطقه بود.
 
ایران اکنون صادر کننده محصولات پتروشیمی به بیش از ٤٠ کشور جهان است و بازارهای جدید نیز در حال فعال شدن بوده به طوری که حدود ٤٠٠ میلیون نفر بازار هدف در کشورهای همسایه وجود دارند و با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک ایران، این بازارها اهمیت بسیاری دارد و با توجه به نقش ایران در زمینه تامین نیازهای پایه برای سایر کشورها، بدون تردید مسیر تحریم ها عوض خواهد شد.
 
امروز مجتمع های پتروشیمی ایرانی با تولید انواع محصولات پلیمری و شیمیایی متنوع می توانند بسیاری از نیازهای داخل را تامین کنند و خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده، در آینده نزدیک کالاهایی که از خارج کشور وارد می شوند قابلیت تولید در داخل کشور را خواهند داشت.
 
عسلویه و ماهشهر به عنوان دو قطب مهم تولید محصولات پتروشیمی در حال فعالیت هستند و طرح های توسعه ای پتروشیمی در بسیاری از استان های کشور در حال تکمیل و راه اندازی است که با تولیدی شدن این مجتمع ها زنجیره تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی در داخل کشور تکمیل خواهد شد که افزون بر تامین نیاز داخل زمینه ساز افزایش صادرات نیز خواهد بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.