سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشاورزان، قطب اصلي کشاورزي کشور

قطب مهم و اصلي کشاورزي ايران، کشاورزان محسوب مي شوند و موفقيت طرح ها در صورت توجه به کشاورزان انجام مي شود.

علي اکبر محرابي کارشناس اقتصاد کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: بحث الگو و قطب کشاورزي در سال هاي گذشته مورد توجه کارشناسان و مسئولان قرار داشته و به دليل کارشناسي نبودن طرح در اين 50 سال به نتيجه نرسيده است.
وي افزود: قطب مهم و اصلي کشاورزي ايران، کشاورزان محسوب مي‌شوند و موفقيت طرح ها در صورت توجه به کشاورزان انجام مي شود.
وي گفت: در حال حاضر کشاورزان توانايي توليد کليه محصولات را در داخل دارند و سازمان دهي در قطب هاي  کشاورزي با هدف گيري بهبود وضعيت کشاورزان به نتيجه مي رسد.
اين کارشناس کشاورزي ادامه داد: براساس آمارها حدود 3 ميليون توليد کننده در حوزه کشاورزي فعاليت دارند و توجه به سرمايه گذاري در اين حوزه مديريت صحيح و استفاده از الگوهاي داخلي به مجموعه کمک مي‌کند.
وي تصريح کرد: بخش هاي موفق و پيشرو در توليد کشاورزي با مديريت و برنامه ريزي کشاورزان صورت گرفته است و به عنوان مثال توليد پسته در کشور در مناطق رفسنجان و کرمان آغاز و در حال حاضر به مناطق سمنان، قم و نواحي بياباني گسترش و به توليدکننده عظيم و بزرگترين صادرکننده پسته در جهان تبديل کرده است.
وي افزود: ايجاد قطب کشاورزي با برنامه هاي دولتي صورت نمي گيرد و نيازمند حمايت کشاورزان و توليد کنندگان است و اين گروه توانايي معرفي محصولات کشاورزي در جهان را دارند.
وي ادامه داد: در صورتي که کشاورزان به عنوان يک قطب اصلي و توليد کننده محصولات کشاورزي در نظر باشند تمامي مسائل و مشکلات اين بخش حل خواهد شد و دولت در کنار اين گروه به عنوان شريک توليدي و تامين کننده نيازهاي سرمايه اي همکاري کند.
محرابي گفت: الگوي کشت در بازار تعيين مي شود و با سياست هاي تحميلي توليد صورت نمي گيرد در نتيجه تعامل با کشاورزان زمينه توليد محصولات و در اختيار قرار دادن زمين براي کاشت را ايجاد مي کند.
وي تصريح کرد: در حال حاضر بخش عظيمي از گندم وارداتي در توليد محصولات خوراکي مانند بيسکويت، شيريني، کيک و ماکاروني استفاده مي شود و صادرات اين محصولات به کشورهاي همسايه و اروپايي نياز به گندم را افزايش ميدهد و با قطع صادرات مي توان از ورود گندم جلوگيري کرد.
اين کارشناس کشاورزي افزود: ايجاد تشکل هاي محلي ،‌استاني، منطقه اي و ملي در حوزه کشاورزي براي متشکل شدن اين گروه بزرگ موثر است.
محرابي خاطرنشان کرد: در صورت ايجاد تشکل هاي کشاورزي ميزان تصدي گري دولت کاهش و حضور دولت در تامين سرمايه کلان و روابط خارجي و صادرات افزايش مي يابد.
وي در پايان گفت: ايجاد تشکل ها و اداره کشاورزي توسط کشاورزان موجب توسعه کشاورزي است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: قطب ، کشاورزی ، محرابی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.