سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش توليد روغن زيتون در ايران

رئيس انجمن صنفي توليدکنندگان روغن زيتون و زيتون شور ايران از کاهش توليد روغن زيتون در سال جاري خبر داد.

محمدرضا هاتفي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه پيش بيني مي شود که توليد روغن زيتون در سال جاري به پنج هزار تن برسد گفت: با توجه به اين که امسال، سال محصولي بوده بايد اين ميزان به هشت هزار تن مي رسيد.

وي اظهار داشت: کاهش بارآوري درختان باغ هاي شهرستان رودبار و حمله آفت مگس ميوه خوار زيتون به باغات از جمله عوامل کاهش توليد روغن زيتون است.

هاتفي با اشاره به اين که علت کاهش توليد زيتون در شهرستان رودبار مشخص نيست، افزود: ميزان پنج هزار تن روغن زيتون توليدي در سال جاري نسبت به سال قبل حدود دو هزار تن کاهش يافته است.

با بيان اينکه برداشت دانه هاي سبز زيتون (زيتون خوراکي ، براي کنسرو و..) از 10 شهريور آغاز شده است عنوان کرد: اين برداشت تا آخر شهريور ادامه دارد همچنين برداشت دانه هاي روغني از 20 مهر آغاز شده و تا 15 آذر به طول مي انجامد.
کاهش سطوح زيرکشت زيتون
هاتفي با اشاره به اينکه سطح باغات زير کشت زيتون 104 هزار هکتار بوده است ادامه داد: حدود 14 هزار هکتار از اين سطوح در اثر کم آبي و نامرغوب بودن نهال ها از چرخه توليد خارج شده است.

دبير انجمن صنفي توليدکنندگان روغن زيتون و زيتون شور ايران افزود: بنابر تحقيقات وزارت جهاد کشاورزي در قسمت هايي از 24 استان کشور آب و هوا وشرايط براي کشت زيتون مناسب است.

هاتفي اضافه کرد: در حال حاضر 80 درصد زيتون کشور در سه استان قزوين، زنجان و گيلان انجام مي شود که بيشترين ميزان آن در استان قزوين است.

وي ادامه داد: بعد از اين سه استان، شيراز با 10 درصد، گلستان و مازندران با 5 درصد، يزد، کرمان، ورامين و.. نيز با حدود 5 درصد توليد زيتون کشور در رده هاي بعدي توليد زيتون قرار دارند.

به گفته هاتفي واردات زيتون نيز کشورهاي ترکيه، يونان، اسپانيا، مراکش و سوريه انجام مي گيرد.
انتهاي پيام/
 
برچسب ها: روغن ، ایران ، انجمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.