سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگ جهان برگ سیزی پیشکش مردم تهران

روستای زیبای برگ جهان از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، در ضلع شمال غربی لواسان بزرگ، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران روستای زیبای برگ جهان از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، در ضلع شمال غربی لواسان بزرگ، در دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده است.

**رودخانه برگ جهان

رودخانه برگ جهان، از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می ریزد. طول رودخانه برگ جهان 10 کیلومتر و مساحت حوضه آن 39 کیلومتر مربع می باشد. حجم آب سالیانه 5/12 میلیون متر مکعب ( بده متوسط سالانه ) می باشد.

**آب وهوای برگ جهان

آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است.

**قدمت برگ جهان

برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات است. سفال های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست. طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی این روستا تخریب و به جای آن ها ساختمان های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده است.

**محلات برگ جهان

محلات سر ده، پا ده، رودبار و شاهان کالبد روستای برگ جهان را تشکیل می دهند که متاسفانه از نظر معماری هویت آنها دگرگون شده است. فقط در محله سرده بقایای معماری سال های میانی دوره پهلوی به جا مانده است.

**اقتصاد برگ جهان

مشاغل عمده مردم این روستا زراعت، باغداری و دامداری است و برخی نیز به فعالیت های خدماتی می پردازند. گندم، جو و بنشن عمده ترین محصولات زراعی و گردو، سیب، زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو از محصولات باغی و سردرختی های این روستاست. فرآورده های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز در این روستا رواج دارد.

**جاذبه های گردشگری

روستای کوهستانی برگ جهان با چشم اندازهای جذاب ارتفاعات اطراف گسترده باغات سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ های روستا یکی از زیباترین و جذاب ترین روستاهای استان تهران به شمار می آید.

**امام زاده برگ جهان

آرامگاه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است ، در ضلع غربی روستای قرار دارد. بنای قبلی بقعه با قدمت حدود 700 سال از جنس سنگ و ساروج نشان دهنده یکی از میراثهای با ارزش گذشته دارد که اکنون جای خود را به بنایی با پلان مربع شکل و گنبدی مخروطی با پوشش شیروانی داده است که حدود 50 متر مربع مساحت دارد .بنای بقعه در سالهای اخیر بازسازی گردیده است.

**قلعه برگ جهان

در فاصله 3 کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع 2720 متری بقایای قلعه ای به جا مانده است که آن را قلعه دختر یا قلعه بند می نامند. این قلعه طی دهه های اخیر تخریب گردیده و مصالح آن در سایر بناهای روستا مورد استفاده قرار گرفته است.

**غار برگ جهان

در ارتفاعات شمال غربی روستای برگ جهان غاری وجود دارد که به زندان خانه لار معروف است. ابعاد دهانه غار 2×2 متر و طول آن در حدود 30 متر است. در درون این غار چند راه فرعی وجود دارد. که عمق چندانی ندارند. ظاهراً در گذشته این غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفته است.

**دسترسی برگ جهان

مسیر اول : تهران - جاده گردنه قوچک - گلندوئک - روستای افجه - روستای برگ جهان

مسیر دوم : تهران - جاده دماوند - جاجرود - سد لتیان - روستای نیکنامده - روستای برگ جهان


برچسب ها: روستا ، برگ جهان ، شمیران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.