سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از آغاز دهۀ کرامت تا آغاز هفته حج

ولادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهۀ کرامت، آغاز هفته حج، روز جهانی مبارزه با بی‌‏سوادی، بمباران هوایی لندندر جریان جنگ جهانی دوم و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 16 شهریور 1392 خورشیدی برابر با 1 ذی القعده 1434 هجری و 7 سپتامبر 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ولادت حضرت معصومه (س) دختر گرامی امام موسی کاظم (ع) (۱۷۳ ق)
حضرت فاطمه‏ کبری دختر ارجمند امام موسی کاظم (ع)، ملقب به معصومه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. مادر وی نجمه یا تکتم و خواهر امام رضا (ع) از یک مادر بود. آن حضرت از برادرش نقل روایت می‌‏کرد و فضل و کمال و علم او زبانزد خاص و عام بوده است.

این بانو به برادرش امام رضا (ع) محبت زیادی داشت و پس از اعلام ولایتعهدی ایشان، به قصد زیارت برادر در مرو، به ایران وارد شد. چون به ساوه رسید بیمار گشت و از مسافتِ بین ساوه و قم پرسید. گفتند ده فرسخ است. دستور داد او را به قم ببرند. آن بانوی مکرّمه هفده روز در قم ماندگار شد و پس از آنجان به جان آفرین تسلیم کرد. حضرت فاطمه‏ معصومه (س) پس از حضرت زینب کبری (س)، فاضل‏‌ترین زن در میان معصوم زادگان است.

تظاهرات عظیم مردمی ضد رژیم پهلوی به دعوت روحانیت در سراسر کشور (۱۳۵۷ ش)
تظاهرات روز عید فطر، در۱۳ شهریور سال ۵۷، زمینه را برای تظاهرات ۱۶ شهریور فراهم آورد. در روز ۱۶ شهریور ۵۷، در پی دعوت جامعه روحانیت مبارز، حدود دو میلیون نفر از مردم قهرمان تهران به عنوان اعتراض به رژیم، در میدان شهیاد تجمع کردند. در این روز، نام میدان شهیاد به میدان آزادی تغییر یافت. در این راهپیمایی، در حالی که آیت‏ اللَّه طالقانی پیشاپیش جمعیت حرکت می‌‏کرد، مورد هتک حرمت از سوی مزدوران رژیم طاغوت قرار گرفت. ولی انبوه مردم و توقف آن‌ها در خیابان، مانع اقدام پلیس گردید.
در ادامه در میدان آزادی، قطعنامه ‏ای که تهیه شده بود قرائت و مورد تأیید و تصویب مردم قرار گرفت. در این قطعنامه، آزادی و استقلال، حکومت اسلامی با رهبری امام خمینی، آزادی زندانیان سیاسی، انحلال ساواک و برچیده شدن رژیم شاه مطرح شده بود. به دنبال تظاهرات مفصل و همه جانبه امروز در تهران و شهرستان‏‌ها، هیئت دولت تصویبنامه‏ ای صادر و به موجب آن مقرر گردید از بامداد روز هفدهم شهریور، در تهران و یازده شهر قم، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، آبادان، اهواز، کرج، قزوین، کازرون و جهرم حکومت نظامی به مدت شش ماه برقرار گردد.

تصویب اعلام حکومت نظامی در تهران به درخواست شریف امامی نخست وزیر پهلوی (۱۳۵۷ش)
به دنبال تظاهرات میلیونی و خشم ‏آلود چند روز اخیر ملت انقلابی ایران علیه رژیم سفاک طاغوت، جعفر شریف امامی، نخست وزیر رژیم پهلوی، روز شانزدهم شهریور ۵۷، از دو مجلس شورای ملی و سنا تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده کرد و بعد از ظهر‌‌ همان روز، جلسه هیئت وزیران تشکیل شد. در این جلسات، مدتی درباره تسلط یافتن به اوضاع و راه‏های جلوگیری از آشوب‏‌ها و آتش سوزی‏‌ها تبادل افکار گردید. سرانجام شریف امامی ضمن سخنانی افزود که کشور به جریان یک توطئه ضد مردمی قرار گرفته است و محرکین این توطئه نیز شناخته شده‏ اند و چاره‏ ای جز بازداشت آنان نیست.
با قوانین فعلی نمی‌‏توان متعرض آنان شد و صلاح در این است که برای تسلط به امور و مهار کردن تظاهرات، در تهران و چند شهرستان ناآرام، حکومت نظامی برقرار شود. شریف امامی قول داد که اعلام حکومت نظامی صرفاً به منظور دستگیری محرکین و عوامل خارجی است و به هیچ وجه برای مقابله با مردم نمی‌‏باشد. به این ترتیب هیئت وزیران، برقراری حکومت نظامی را به تصویب رساند. همزمان با اولین روز از حکومت نظامی در هفدهم شهریور ۵۷، هزاران تن از مردم انقلابی به خاک و خون کشیده شدند و این حادثه زوال رژیم ستمشاهی را سرعت بخشید.

رحلت عالم دینی، آیت ‏اللَّه «حاج میرزا محمدباقر آشتیانی» (۱۳۶۳ش)
حاج میرزا محمدباقر بن احمد آشتیانی، در سال ۱۲۸۴ش (۱۳۲۳ق) در تهران به دنیا آمد. وی پس از فراغت از سطوح اولیه، به نجف اشرف رفت و در محضر درس آیات عظام: سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نایینی، فقه و اصول را آموخت. آیت‏ اللَّه آشتیانی از آن پس در تهران اقامت گزید و سالیان طولانی در مدرسه مروی به تدریس معقول و منقول همت گماشت. ایشان همچنین مدتی نمایندگی و وکالت مطلقه از طرف آیت‏ اللَّه سید ابوالقاسم خویی داشت و شهریه حوزه علمیه قم را از طرف معظمٌ له می‌‏پرداخت. از این دانشمند فرهیخته بیش ازسی اثر برجای مانده که کتاب النکاح، کتاب الصّوم، کتاب القضا، تعلیقاتی بر فرائد و رساله ‏ای در لباس مشکوک از آن جمله‏ اند. میرزا محمدباقرآشتیانی سرانجام در شب هفدهم شهریور ۱۳۶۳ش در هفتاد و نه سالگی در تهران درگذشت و در شهر ری به خاک سپرده شد.

ارتحال فقیه بزرگوار، آیت‏ اللَّه «سید حسین بُدَلا» (۱۳۸۲ش)
آیت‏ اللَّه سید حسین بدلا در سال ۱۲۸۶ش (۱۳۲۶ق) در قم به دنیا آمد. وی در ابتدا به فراگیری علوم اسلامی روی آورد و از محضر استادانی همچون: شیخ ابوالقاسم کبیر قمی، آخوند ملاعلی همدانی و سید محمدرضا گلپایگانی استفاده نمود. آیت‏ اللَّه بدلا از آن پس در درس آیت‏ اللَّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی حاضر شد و طی سالیان متمادی، به مدارج بالای علمی و اخلاقی دست یافت. ایشان از آن پس، به تبلیغ و ترویج معارف دین و احکام شرعی پرداخت و منشأ خدمات خیر گردید. آیت ‏اللَّه بدلا سرانجام در شب ۱۶ شهریور ۱۳۸۲ش در ۹۶ سالگی درگذشت و در حرم حضرت معصومه مدفون گردید.

انقراض فرمانروایی اسماعیلیان در ایران توسط «هلاکوخان مغول» (۶۵۴ ق)
در سال ۶۵۲ ق، منگوقاآن خان مغول، برادرش هلاکوخان را برای براندازی حکومت اسماعیلیان به ایران فرستاد. چون حکام نواحی مختلف با هلاکوجهت جنگ با اسماعیلیان همراه شدند، او توانست در سال ۶۵۴ ق قلعه‏ های اسماعیلیان را محاصره کند. در آن زمان، ریاست اسماعیلیه، با رُکن الدین خُوَرشاه بود. هلاکو، او را به اطاعت خود خواند. خُوَرشاه به صواب دید خواجه نصیرالدین طوسی، فرمانبرداری از مغول را پذیرفت و برادر خود را به خدمت هلاکو فرستاد ولی در تسلیم قلعه‏‌ها تَعلُّل نمود.
سرانجام پس از یک سال، به نصیحت خواجه نصیرالدین طوسی، در ذی قعده‏ی سال ۶۵۴ ق از قلعه به زیرآمد و در پیش هلاکو، زمینِ خدمت ببوسید. هلاکو، ضمن احترام به خُوَرشاه، فرمان داد تا همه‏ قلعه‏ های اسماعیلیه که عدد آن‌ها به صد قلعه می‌‏رسید ویران کرده، اموال و خزائن آن‌ها را به تاراج بُردند. به این طریق، در سال ۶۵۴ ق، دولت اسماعیلیه، پس از یکصد و هفتاد و هفت سال برچیده شد. سرانجام، رُکن الدین خُوَرشاه که آخرین شاهِ اسماعیلی بود و از طرف هلاکو به نزد برادرش منگوقاآن خان فرستاده می‌‏شد، در کنار جیحون به دست همراهانِ مغولیِ خود کشته شد.


آغاز هفتهٔ حج
امام باقر علیه السلام می‌فرماید: «اسلام بر پنج پایه بنیان نهاده شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت». بنابراین، با فرو ریختن یک پایه، اسلام کامل نیز از بین می‌رود، این مهم در مورد حج چنان نمود می‌یابد که خداوند متعالی، از ترک عمدی حج به «کفر» تعبیر فرموده است. امیرمؤمنان علیه السلام می‌فرماید: «خدا را درباره خانه پروردگارتان در نظر بگیرید. تا زنده هستید، آن راخالی نگذارید؛ زیرا اگر کعبه ترک شود، مهلت داده نمی‌شوید».

از آن سو حیات کعبه، حیان دین کامل است. از این رو، امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «همواره دین خدا قائم و زنده است، مادام که کعبه پا برجاست». اهمیت این مایه قوام و مرکز اقتدار هنگامی جلوه گر می‌ود که قائم آل محمد صلی الله علیه و آله، قیام جهانی خویش را در راستای حیات نوین اسلام، با تکیه بر کعبه پایدار آغاز کند.

درگذشت «شریک بن عبداللَّه نَخَعی» محدث و فقیه (۱۷۷ ق)
ابوعبداللَّه شریک بن عبداللَّه کوفی نَخَعی، فقیه فاضل و محدث، در سال ۷۵ یا ۹۵ ق در بخارا به دنیا آمد. وی در دوران خلافت منصور دوانیقی، دومین خلیفه‏ عباسی به قضاوت کوفه و سپس اهواز منصوب گردید. نَخَعی نسبت به امام علی (ع) و خاندان اهل‏بیت (ع) ارادت فراوان و به بنی‏امیه بغض بی‏ اندازه‏ ای داشت. او به هوشمندی مشهور بود و در قضاوت، عدالت می‌‏ورزید. وفات نَخَعی در کوفه روی داد.

تولد «ژرژ بوفون» محقق و طبیعی‏دان معروف فرانسوی (۱۷۰۹م)
ژرژ لویى بوفون طبیعی‏دان و نویسنده فرانسوی، در ۷ سپتامبر ۱۷۰۹م در فرانسه به دنیا آمد. بوفون در این مجموعه ابتدا درباره روش مطالعه و بحث پیرامون تاریخ طبیعی سخن گفته و آن‏گاه در موضوع نظریه خود درباره زمین و سپس تاریخ طبیعی انسان مطالبی مطرح می‌‏نماید و از جلد چهارم مطالعه جانوران آغاز می‌‏شود. مطالب ۱۱ جلد بعدی به زندگی چهارپایان اختصاص دارد. ده جلد از این کتاب نیز به پرندگان و یازده مجلد آخر به کانی‏‌ها و سنگ‏‌ها پرداخته است. بوفون در سال ۱۷۵۳م به عضویت آکادمی علوم فرانسه پذیرفته شد و این به خاطر کامیابی و موفقیت وی در ارائه مجموعه تاریخ طبیعی بود. بوفون در سال‏های پایانی عمر شهرتی فراوان کسب کرد به طوری که به پاسداشت مقام علمی وی، در زمان حیاتش مجسمه‏ ای از وی ساختند و در محلی نصب کردند. وی آنچنان مورد تحسین و تشویق در سراسر اروپا قرار گرفت که برخی وی را «ارسطوی فرانسه» نامیدند. ژرژ لویی لوکلر کنت دو بوفون سرانجام در ۱۶ آوریل ۱۷۷۸م در شصت و نه سالگی درگذشت.

تولد «الیزابت اول» ملکه مقتدر انگلستان (۱۵۳۳م)
ملکه الیزابت اول، پادشاه مقتدر بریتانیای کبیر در هفتم سپتامبر ۱۵۳۳م به دنیا آمد. وی دختر هنری هشتم بود و در ژانویه ۱۵۵۹م طی تشریفاتی در ۲۶ سالگی تاج‏گذاری کرد. از اولین اقدامات وی، اعلام آزادی اعتقادات مذهبی بود. الیزابت اگرچه راه هرگونه نفوذ پاپ در امور انگلستان را بست اما با ملایمتی که نسبت به کاتولیک‏‌ها از خود نشان داد، از بروز جنگی مذهبی در کشور جلوگیری نمود. وی در زمانی سلطنت انگلستان را برعهده گرفت که این کشور در ضعف و آشفتگی به سر می‌‏بُرد. از این رو، الیزابت به تقویت نیروهای نظامی انگلیس پرداخت و بزرگ‏‌ترین قدرت دریایى جهان را ایجاد کرد.
در زمان او دریانوردان و کاشفان این کشور در نواحی وسیعی از قطب شمال تا افریقا و از آسیا تا قاره تازه کشف شده امریکا، سرزمین‏هایى را به تصرف درآوردند و دامنه امپراتوری بریتانیا را گسترده ساختند. از دیگرحوادث زمان الیزابت اول، وقوع جنگ با اسپانیا، دیگر قدرت مطرح در آن زمان بود که با پیروزی انگلستان به پایان رسید. الیزابت اول سرانجام پس از ۷۰ سال زندگی و ۴۵ سال سلطنتِ همراه با قدرت و مکر و سیاست، در ۲۴ مارس ۱۶۰۳م درگذشت. مورخین در این مساله متفق ‏القولند که الیزابت اول یکی از مقتدر‌ترین و سیاست‏مدار‌ترین و در عین حال تیزهوش‏‌ترین و مکار‌ترین حکومت‏گران جهان بوده است.

بمباران هوایی لندن توسط ۶۰۰ هواپیمای آلمانی در جریان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۰م)
با یورش ارتش آلمان نازی به فرانسه در ماه‏های آغازین جنگ جهانی دوم و اشغال این کشور در ژوئن ۱۹۴۰م، شایع شد که هیتلر خود را برای حمله سراسری به انگلستان آماده می‌‏کند. در این راستا، در روز هفتم سپتامبر ۱۹۴۰م، بمباران وحشت‏انگیز لندن توسط شش‏صد هواپیمای بمب‏ افکن آلمان که توسط چهارصد هواپیمای شکاری دیگر محافظت می‌‏شدند انجام شد و بمباران مناطق دیگر انگلستان نیز تا یک ماه ادامه یافت. در بمباران یازده ساعته هفتم سپتامبر، نیمی از لندن ویران شد و هزاران نفر کشته و زخمی و بی‏خانمان شدند. با این حال، این طرح با وجود خسارات و تلفات سنگینی که برانگلستان وارد آورد با شکست مواجه شد.
چرا که نیروی هوایى آلمان، در جریان این عملیات‏‌ها، بیش از یکهزار و هفت‏صد فروند هواپیمای خود را از دست داد و هرچند در این میان در حدود نهصد هواپیمای انگلیسی نیز منهدم شدند. در این زمان، انهدام هواپیماهای آلمان توسط انگلستان بیشتر با کمک اختراع جدیدی به نام رادار صورت گرفت که می‌‏توانست خط سیر هواپیماهای مهاجم را معین کند. نتیجه این شد که نیروی هوایی آلمان با تحمل تلفات زیاد به اهداف مورد نظر خود نرسید. از این رو، آلمان در مقابل این مقاومت سرسختانه و پس از پذیرش خسارات فراوان، از نقشه هجوم و اشغال جزیره انگلستان صرف نظر کرد.

انفجار اولین موشک جنگی ساخت آلمان در جریان جنگ جهانی دوم در لندن (۱۹۴۴م)
در هفتم سپتامبر ۱۹۴۴م صدای انفجار مهیبی شهر لندن پایتخت انگلستان را به لرزه درآورد و موشک جنگی جدیدی موسوم به ۲- Vبه کار گرفته شد. تا قبل از آن موشک‏هایى با بُردهای کوتاه ساخته شده بود و این برای اولین بار بود که موشکی توانسته بود از قلب اروپا به جزیره انگلیس نفوذ کند و تا این حد مسافت و برد و قدرت تخریب داشته باشد. موشک ۲-V که تحت نظارت دکتر وریز فون براوْنْ ساخته شده بود، در این حمله توانست بیش از ۲۵۰۰ نفر از مردم لندن را به قتل برساند و هزاران نفر دیگر را نیز زخمی نماید. ولی با توجه به محدودیت تولید این موشک‏‌ها و حملات هوایی مداوم متفقین که از پیشرفت کار جلوگیری می‌‏کرد، این سلاح جدید هم نمی‌‏توانست تاثیر مهمی در سرنوشت جنگ داشته باشد. با این حال، این‏گونه حملات آلمان به کشورهای دیگر، توفیقی برای هیتلر به ارمغان نیاورد و با هجوم همه جانبه متفقین، ارتش آلمان به شکست گرایید.

روز جهانی مبارزه با بی‌‏سوادی
هفتم سپتامبر، روز جهانی مبارزه با بی‏سوادی است. در طول قرن نوزدهم کشورهای صنعتی به اهمیت نقش تعلیم و تربیت در دگرگونیِ جوامع پی بردند. این اندیشه از آنجا تقویت می‌‏شد که وقوع انقلاب صنعتی و اوج‏گیری پیشرفت در ساختارهای صنعتی و تکنولوژی جامعه، نیاز به افراد خلّاق و با استعداد را که بهره‏مند از سواد باشند روزافزون می‌‏نمود. در واقعْ نظام سرمایه‏داری، مبارزه با بی‏سوادی در کشورهای پیشرفته را در اولویت قرار داد تا چرخ دنده‏های این نظام استعماری به راحتی به حرکت درآیند.

از سوی دیگر مسئله مبارزه با بی‏سوادی در کشورهای آسیایى و افریقایىِ تازه استقلال یافته به عنوان یک هدف ملی مدّنظر قرار گرفت و ریشه کنی آن را لازمه توسعه و عدالت اجتماعی برشمردند. با تمامی این تلاش‏‌ها به دلایل گوناگونی هنوز هم در سراسر جهان و حتی در کشورهای پیشرفته صنعتی مسئله بی‏سوادی همچنان باقی است. ناگفته نماند که یک میلیارد جمعیت جهان از جمله یک صد میلیون کودک به دلیل فقر اقتصادی و فرهنگی از نعمت سواد محروم هستند.

برخی دیگر از رویدادهای ۷ سپتامبر
۷۰: ارتش روم به فرماندهی تیتوس تصرف اورشلیم را تکمیل کرد، آن را ویران و یهودیان را آواره گوشه و کنار جهان ساخت. محاصره و تصرف اورشلیم به سبب مقاومت شدید یهودیان طولانی بود.
۱۸۲۲: برزیل هفتم سپتامبر سال ۱۸۲۲ اعلام استقلال کرد و خود را از استعمار پرتغال نجات داد. از همین زمان هفتم سپتامبر روز ملی برزیل است.
۱۹۵۳: نیکیتا خروشچف دبیر اول حزب کمونیست شوروی شد.
۱۹۹۵: یک زلزله نسبتا شدید شهر آتن را تکان داد که ضمن آن ۱۴۳ نفر کشته و بیش از ۵۰۰ نفر مجروح شدند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.