سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شناسایی افراد مبتلا اصلی‌ترین راه مبارزه با بیماری سل است

اصلی‌ترین راه مبارزه با بیماری سل شناسایی افراد مبتلا و درمان آنها با داروهای ضد سل است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران  به نقل از  وب دا؛ پزشک اپیدمیولوژی گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: البته داروهای ضد سل ممکن است دارای عوارضی مانند سرگیجه، تهوع، تاری دید، عدم تعادل، زرد شدن سفیدی چشم‌ها، دل‌درد، استفراغ و وزوز گوش باشد.

دکتر زهرا خیری افزود: در صورت مشاهده علائم مذکور، باید مصرف داروها قطع شود و پزشک در جریان قرار گیرد.

این پزشک اظهار داشت: بعد از دو هفته از شروع درمان این بیماری، امکان انتقال آن به دیگران وجود ندارد ولی در دو هفته اول درمان باید از تماس‌های مکرر با بیمار مبتلا به سل خودداری کرد.

دکتر خیری با بیان اینکه ارتقاء آموزش‌های بهداشتی و سطح اقتصادی- فرهنگی در جامعه موجب کاهش بیماری می‌شود، اظهار داشت: بیمار باید از ماسک استفاده کند و از بوسیدن کودکان خودداری کند.

وی ادامه داد: واکسن ب‌ث‌ژ با توجه به دستورعمل‌های کشوری در بدو تولد و در یک نوبت به کودک تزریق می‌شود و تزریق مکرر واکسن سودبخش نیست و فقط یک بار تزریق کافی است.

براساس این گزارش، کارشناس سل گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشکده گفت: با تشخیص به موقع و درمان صحیح بیماران مبتلا به سل به‌راحتی می‌توان با این بیماری مبارزه کرد ولی اگر نتوانیم بیمار را تشخیص دهیم به‌راحتی هر بیمار مسلول سالانه ده تا ۱۵ نفر دیگر را در خانواده و نزدیکان خود آلوده می‌کند.

تهمینه آگاه اظهار داشت: عدم درمان صحیح و دقیق بیماران مسلول موجب بروز بیماری لاعلاجی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نفوذ کافی نور خورشید به داخل اتاق و خودداری از بستن پنجره اتاق بیمار، وضعیت مناسبی برای اتاق یک بیمار مبتلا به سل است.

برچسب ها: بیماری ، سل ، درمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.