تحقيقات نشان مي‌دهند كه علاوه بر مصرف نابه‌جا و كاهش كيفيت برخي از داروها، رژيم غذايي غيراستاندارد نيز عاملي مهم در افزايش مقاومت سل به درمان است.

فرهاد خواجه‌ ئيان متخصص بيماري‌هاي عفوني در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، تصريح كرد: از جمله مشكلات مهم در خصوص بيماري سل، افزايش موارد سل مقاوم به دارو و درمان است كه اين موضوع خود باعث به وجود آمدن مشكلات ديگري شده است.

وي با بيان اينكه سالانه تعداد زيادي از مردم جهان بر اثر ابتلا به سل مقاوم به درمان جان خود را از دست مي‌دهند، افزود: بايد عوامل مؤثر در ايجاد موارد سل مقاوم به درمان شناخته و با آنها مقابله شود، در غير اينصورت بايد منتظر عواقب خطرناك آن بود.

خواجه ئيان با اشاره به اينكه مصرف بي‌رويه برخي از داروها به ويژه آنتي بيوتيك‌ها در ايجاد سل مقاوم بسيار نقش دارد، تأكيد كرد: تحقيقات نشان مي‌دهند كه علاوه بر مصرف نابه‌جا و كاهش كيفيت برخي از داروها، رژيم غذايي غيراستاندارد نيز عاملي مهم در افزايش مقاومت سل به درمان است.

وي يادآور شد: رژيم غذايي غيراستاندارد موارد متعددي را شامل مي‌شود كه از مهمترين آنها مي‌توان به مصرف بيش از اندازه غذاهاي آماده و به اصطلاح فست فود، مصرف غذاهاي پرچرب و كاهش مصرف مواد غذايي مفيد مانند ميوه‌ها و سبزي‌ها، اشاره كرد./ع2

برچسب ها: رژیم ، غذایی ، سل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.