سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بهداشتي وزارت بهداشت:

مراكز بهداشتي درماني شهري مغفول مانده اند/ اولويت وزير بهداشت براي تقويت اين مراكز

با توجه به اين كه مراكز بهداشتي درماني شهري و روستايي مي‌توانند خدمات ارزنده‌اي در خصوص پيشگيري از بيماري‌هاي مختلف به خصوص غير‌واگير ارائه دهند وزير بهداشت اولويت خود را تقويت اين مراكز قرار داده است.

دكتر فاطمه رخشاني، معاون بهداشتي وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: دكتر هاشمي وزير بهداشت از همان ابتدا علاقمندي خود را به بحث پيشگيري و تقويت مراكز بهداشتي و درمان به طور جد مطرح كردند و يكي از مباحث پيگيري وي از همان روزهاي اول بررسي كارشناسي براي تقويت مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي بوده است تا ليست خدمات ارائه شده در اين مراكز افزايش پيدا كند.

وي با بيان اينكه هدف اصلي ما هم اين است كه تمام تلاش خود را براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌‌ها بگيريم افزود: در كنار اين بيماري‌ها موضوع بيماري‌هاي غير‌واگير از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است، بنابراين بايد در اين خصوص كميته‌هاي تخصصي مختلف و برنامه هاي طولاني مدت در راستاي برنامه‌هايمان بگنجانيم.

رخشاني به بحث پزشك خانواده اشاره و اظهار كرد: وزير بهداشت معتقد است كه بايد روي بهبود كيفيت و روش ارائه خدمات اين برنامه متمركز شويم و در راستاي اين اهداف بايد يكسري بازنگري‌ها در اين برنامه صورت گيرد.
بايد توجه داشت كه سيستم بهداشتي و درماني ما 30 سال است كه در زمينه اهدافي كه مدنظر بوده است خدمات ارائه داده‌ است كه ما را به شاخص‌ها هزاره سوم در سلامت كه بايد تا 2015 محقق مي‌شده رسيده است.

وي ادامه داد: ولي در حال حاضر ارزيابي هاي ما نشان مي دهد كه در صورتيكه بخواهم اين سيستم پاسخگويي نيازهاي مردم بعد از 2015 باشد بايد بازنگري از لحاظ كيفي و كمي شود.

وي با بيان اين كه وزير بهداشت تاكيد دارد ورود پيوست اقتصادي به تمام تصميماتي كه در حال گرفتن آن هستيم لازم و ضروري است تصريح كرد: در حال حاضر برخي از خدماتي كه ارائه مي‌دهيم مردم بايد هزينه‌هاي زيادي را بابت آنها پرداخت كنند كه به هر حال با توجه به منابع محدودي كه داريم بايد مجددا در اين خدمات بازنگري شود كه آيا اين هزينه‌ها براي اين خدمات مي‌توانند در حد مقبول و اقتصادي باشد و كيفيت مراقبت‌هاي اوليه را بهتر كند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اين كه ما به دنبال افزايش خدمات و دسترسي مردم به خدمات يهداشتي و درماني هستيم عنوان كرد:  وقتي برنامه پزشك خانواده را اجرا مي‌كنيم بايد تكليف حضور پزشك در شبكه بهداشتي و درماني را در كنار پزشك خانواده به عنوان تيمي كه مي‌توانند ارائه خدمت بدهند مشخص كنيم.

رخشاني افزود: مراكز بهداشتي و درماني شهري بيشتر ارائه واكسيناسيون و خدمات مراقبت هاي بارداري طلب مي كنند در حالي كه با 4 هزار مركز بهداشتي و درماني شهري داريم و مي توانند خدمات ارزندة‌اي به مردم ارائه دهند ولي در نزد مردم شناخته شده نيستند و از طرف ديگر هم اين سيستم ها در زمينه‌ بيماري‌‌هاي غير‌واگيردار وارد نشده‌‌اند در صورتي كه به راحتي كاركنان ما مي‌توانند خدمات به خصوص پيشگيري از بيماريهاي غير‌واگير را هم ارائه كنند، بنابراين ما بايد با برنامه‌ريزي و فرهنگ‌سازي در زمينه نوع ارائه خدمت اين مراكز اين خدمات  جزو طلب مردم از اين مراكز كنيم و از منفعل ماندن اين مراكز جلوگيري كنيم./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.