سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حفاري و تكميل 37 حلقه چاه انحرافي- افقي در سال جاري

رئيس اداره عمليات ويژه شركت ملي حفاري ايران از حفاري 37 حلقه چاه انحرافي و افقي در سال جاري خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهران عاليپور از حفاري 37 حلقه چاه انحرافي و افقي با متراژ 19 هزارمتر خبر داد و گفت : چاه هاي حفاري شده در محدوده عملياتي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، نفت مركزي و شركت فلات قاره بوده است.

عاليپور افزود: در 5 ماهه نخست امسال بيش از يك هزار مغزه گيري از لايه هاي مختلف زمين و در اندازه هاي مختلف به منظور تجزيه و تحليل طبقات درون زمين از قبيل خصوصيات سنگ مخزن، ميزان تراوايي، تخلخل، وجود نفت، گاز و آب هاي زير زميني با ابزار و تجهيزات خاص در چاه هاي عمودي و جهت دار انجام شده است.

وي گفت: با استفاده از اين تكنيك، اطلاعات سازند و ويژگي هاي آن در اختيار مهندسان مخازن به منظور طراحي چاه قرار گرفته و از حفاري چاه هاي متعدد براي ارزيابي جلوگيري به عمل مي آيد.
عاليپور به مزاياي اصلي مغزه گيري اشاره كرد و گفت: با اين روش اطلاعات دقيق مخزن، شيب و جهت لايه ها، گسل ها و طراحي برنامه توليد اوليه و ثانويه از مخزن به دست مي آيد.

وي حفاري چاه هاي انحرافي و افقي را يكي از عمليات تخصصي و بسيار ارزشمند در صنعت نفت عنوان كرد و گفت: واحد عمليات ويژه شركت ملي حفاري ايران با داشتن كارشناسان و مهندسان مجرب توانايي ارائه هر گونه فعاليت فني و تخصصي را در قالب 15 گروه تخصصي در زمينه حفاري چاه هاي جهت دار، افقي، عبور از كنار مانده، جهت يابي و همچنين بازكردن پنجره با استفاده از ابزار whipstok را داراست؛ به طوري كه در سال گذشته، تعداد 72 حفره به متراژ 40 هزار متر تكميل شده و در مدار توليد قرار گرفت.

عاليپور يادآور شد: هم اكنون نزديك به 200 كارشناس خبره در اين واحد حضور دارند كه همگي دوره هاي تخصصي را در داخل و خارج از كشور گذرانده و از تجربه كافي برخوردار هستند. اين واحد توانايي رفع نيازهاي واحدهاي متقاضي در داخل كشور را نيز دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: حفاری ، چاه ، نفت ، مخازن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.