سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داداش‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

لزوم توجه ويژه دولت يازدهم به موانع تبديل علم به صنعت در کشور

عضو کانون دانشگاهيان نقش تشکل‌هاي دانشجويي را در ايجاد تعامل بين دانشگاه و دولت سازنده دانست و گفت: تبديل علم به فناوري و صنعت در کشور ما با يک چالش جدي روبرو است، لذا دولت بايد با بسترسازي لازم براي تعامل سازنده بين دانشگاه به عنوان جريان توليد علم با مراکز صنعتي، روند تبديل علم به صنعت را ساماندهي کند.

"هاشم  داداش پور"  در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به عقب‌ماندگي حوزه علم و دانش در بعضي از مناطق کشور، اظهار داشت: در دهه اخير در حوزه علمي رشد قابل توجهي را شاهد بوديم و اين مسئله خود را در حوزه آموزشي و هم پژوهشي نشان داده است.
 
وي به مقايسه پيشرفت علمي بين سالهاي 60 تا اواخر دهه ‌80 پرداخت و گفت: اگر دهه 60 را مد نظر قرار دهيم، روند رشد علمي کشور را به خوبي مي‌توان مشاهده کرد، دهه 70 دهه آموزش در کشور بود، به اين معنا که بازار تقاضا گسترش پيدا کرد و کشور تمام انرژي خود را گذاشت تا به اين نياز در کل کشور پاسخگو باشد.

عضو کانون دانشگاهيان ادامه داد: ما با يک روند صعودي در آموزش‌عالي کشور مواجه هستيم و دهه دوم که تقريبا از دهه 80 شروع مي‌شود و تا اواخر اين دهه ادامه پيدا مي‌کند، آموزش‌عالي کشور وارد فاز پژوهشي شده است، يعني آموزش تقريبا اشباع شده. از اواخر دهه 80 ما وارد فاز سوم يعني فاز فناوري شديم؛ يعني تبديل علم به فناوري، البته امروز هم هنوز با چالش‌هايي مواجه هستيم.
 
وي تصريح کرد: در اين رابطه تبديل فناوري به اقتصاد و تجارت و استفاده از مزاياي آن براي ارتقاي اقتصاد کشور امري ضروري است که از آن به عنوان اقتصاد دانش بنيان نام برده مي‌شود.

داداش‌پور با بيان اينکه پژوهش در کشور ما به يک جريان تبديل شده، اظهارداشت: ما در حوزه علمي هنوز به فناوري‌هاي لازم دست پيدا نکرديم، يعني علمي که توليد شده به يک جريان توليدي تبديل نشده است که منجر به يک هويت تمدني بومي شود و به عنوان دانشگاه تمدن‌ساز از آن نام  برده شود.

وي درباره توزيع علم و فناوري در کشور گفت: بعد از انقلاب شاهد تاسيس دانشگاه‌هاي بزرگ و مطرح در سراسر کشور بوده‌ايم.

عضو کانون دانشگاهيان از جمله اين دانشگاه‌ها به دانشگاه زابل و بوشهر و هرمزگان اشاره و اضافه کرد: در تمام اين مراحل آموزش به پژوهش تبديل شده و پژوهش به فناوري و عموما اين مراحل در دانشگاه‌هاي بزرگ و مرکز کشور اتفاق افتاده است، اما هنوز قوام و تکامل لازم را در حوزه سرزميني ديگر پيدا نکرده است.

وي بيان داشت: ما نمي‌توانيم از دانشگاهي که  مراحل آموزشي و فناوري را طي نکرده و به انباشت تجربه در حوزه آموزش دست نيافته‌ است،‌ انتظار داشته باشيم که در حوزه پژوهش هم داراي انباشت و تجربه لازم توليد علم باشد.

داداش‌پور با اشاره به راهکار تعامل بهتر تشکل‌هاي دانشجويي با دولت يازدهم را به منظور ارتقاي سطح علمي دانشگاه‌ها، گفت: در کشور ما تبديل علم به فناوري و صنعت با يک چالش جدي روبرو است، در اين راستا دولت بايد با بسترسازي لازم براي تعامل سازنده بين دانشگاه به عنوان جريان توليد علم با مراکز صنعتي روند تبديل علم به صنعت را ساماندهي کند.

وي در پايان نقش تشکل‌هاي دانشجويي را در ايجاد تعامل سازنده بين دانشگاه، دولت و جامعه بسيار پررنگ عنوان کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تعامل ، روحانی ، مانع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.