سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت/ عضو هيئت‌ رئيسه کمیسیون امنیت ملی؛

شهادت برخي از هموطنان مناطق مرزي پس از برگزاري جشن پاکسازي مناطق آلوده به مين!

عضو هيئت‌ رئيسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یادداشتی از بی‌توجهی وزارت دفاع در پاکسازی مناطق آلوده به مین انتقاد کرد و نوشت: متاسفانه و در عين ناباوري و عليرغم تذکر اينجانب جشن پاكسازي مناطق آلوده به مين در بهمن 91 برگزار شد و بعد از برگزاري اين جشن، با کمال تاسف تعدادي از هموطنان مظلوم مناطق مرزي براثر برخورد با مين‌هاي پاکسازي نشده، شهيد و مجروح شده‌اند و خساراتي به اموال اهالي منطقه وارد شد...

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، فتح‌الله حسینی، نماینده مردم قصرشيرين، سرپل‌ذهاب و گيلانغرب در مجلس و عضو هيئت‌ رئيسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در یادداشتی اختصاصي كه در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داد از بی‌توجهی وزارت دفاع درباره پاکسازی مناطق آلوده به مین انتقاد کرد.

در ادامه مشروح اين ياداشت آمده است:

«پاکسازي عمومي مناطق آلوده به مين و گلوله‌هاي عمل نکرده از جمله مهم‌ترين وظايف قانوني وزارت دفاع است که خطرات ناشي از اهمال و بي‌توجهي در اين حوزه مي‌تواند جان و مال مردمي را مورد تهديد قرار دهد که بيشترين آسيب‌ها را از ويراني‌هاي جنگ متحمل شده و در بالاترين سطح محروميت قرار دارند.

بعد از پيگيري‌هاي قانوني و سوالات مکرر اينجانب در کميسيون امنيت ملي، وزير دفاع متعهد شد تا پايان سال 90 عمليات پاکسازي اين مناطق را به اتمام رساند سپس برخلاف تعهدات خود اين تاريخ را به پايان خرداد 91 موکول كرد و بعد نيز بدون بررسي کارشناسي و کسب اطمينان نسبت به پاکسازي کامل در يک اقدام تاسف‌برانگيز در تاريخ 19 بهمن سال 91 جشن پاکسازي مناطق آلوده به مين و تقدير و تشکر از دست‌اندرکاران برگزار کرد.

اينجانب قبل از برگزاري جشن در تاريخ 17 بهمن 91  با ارسال نامه‌اي خطاب به وزير دفاع ضمن تذکر در خصوص عدم پاکسازي کامل بسياري از مناطق سرپل ذهاب قصر شيرين و گيلانغرب مسئوليت هر‌گونه حادثه‌اي که منجر به تلفات جاني مردم و يا ايراد خسارت به اهالي شود را متوجه شخص وزير نمودم.

متاسفانه و در عين ناباوري و عليرغم تذکر اينجانب اين جشن در تاريخ ياد شده برگزار شد و مطابق گزارش‌هاي مبادي ذي‌ربط بعد از برگزاري جشن پاکسازي مناطق آلوده به مين، با کمال تاسف تعدادي از هموطنان مظلوم مناطق مرزي براثر برخورد با مين‌هاي پاکسازي نشده شهيد و مجروح شده‌اند و خساراتي به اموال اهالي منطقه وارد شد.

ضمن انعکاس اين حوادث تاسف‌بار به شخص وزير دفاع، ايشان با حضور در کميسيون امنيت ملي متعهد شدند که ضمن بررسي اين موضوع، با توجه به حساسيت آن شخصا ظرف دو هفته جهت رسيدگي به منطقه سفر كنند.

بنده نيز براساس رسالت نمايندگي مردم و اهميت بسزاي اين موضوع شخصا در منطقه حضور يافته و قريب 20 روز در انتظار سفر وزير محترم دفاع به منطقه جهت رسيدگي به اين موضوع حياتي ماندم اما متاسفانه اين تعهد بي‌پايه جناب وزير نيز همانند تعهدات قبلي ايشان برزمين ماند و نه تنها به منطقه مراجعه نکردند بلکه هيچ تماس مبني بر تعويق و يا منتفي شدن سفر وزير برقرار نشد.

اين قبيل جشن‌هاي نمادين داراي ماهيت فريبکارانه بوده و موجب انحراف افکار عمومي و سرپوش نهادن بر اهمال و بي‌تدبيري‌ها است و توهيني به مردم شريف و مظلوم منطقه است. مسئوليت خون‌هاي ريخته شده بر اثر غفلت و کوتاهي در انجام وظيفه مستقيما متوجه شخص وزير دفاع است؛ اين در حالي است که اينجانب با آگاهي از عدم پاکسازي مناطق آلوده به مين، بارها به ايشان و دستگاه متبوعشان تذکر جدي را داده‌ام که هر بار با بي توجهي مواجه شده است.

در حالي که انتظار مي‌رفت سردار وحيدي که خود از نزديک سال‌ها رنج و مصائب مردم اين مناطق ناشي از ويراني‌ها جنگ را لمس کرده بيشترين توجه و دلسوزي را نسبت به رفع مشکلات آنها من جمله پاکسازي مناطق آلوده به مين معطوف نمايد اما آن چه مشاهده شده متاسفانه اهمال و کوتاهي در عمل به وظايف قانوني و حق شرعي و انساني و وعده‌هاي بي شمار وزير بود.

اگر چه دولت دهم و دوران مسئوليت سردار وحيدي به پايان رسيد اما حکايت عجز وزير دفاع در عمل به وظايف و آثار تاسف بار آن هرگز از خاطره مردم جنگ‌زده مناطق مرزي پاک نخواهد شد.

فتح الله حسيني

نماينده قصرشيرين سرپل ذهاب و گيلانغرب؛ عضو هيئت‌رئيسه کميسيون امنيت ملي

انتهای پیام/
برچسب ها: پاکسازی ، وزارت ، دفاع ، مین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.