سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از نزول کتاب مقدس تورات تا اشغال بیت المقدس توسط سپاهیان صلیبی

مهاجرت علما و آغاز هجرت کبری در جریان نهضت مشروطه، نزول کتاب مقدس تورات، بمباران گسترده ژاپن توسط بمب افکن های امریکا، تصرف و اشغال بیت المقدستوسط سپاهیان صلیبی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 24 تیر 1392 خورشیدی برابر با 6 رمضان 1434 هجری و 15 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

مهاجرت علما و مردم تهران به قم و آغاز هجرت کبری در جریان نهضت مشروطه (1285 ش)
در ادامه نهضت مشروطه، پس از آن که خواسته‌های علما و مردم در مورد تاسیس عدالت خانه و اجرای قوانین اسلام و... عملی نشد، علما تصمیم گرفتند که به قم مهاجرت نموده و در حرم حضرت معصومه (س) تحصن کنند. درنهایت در 24 تیر 1285 ش، حضرات آیات سید محمدطباطبایی و سید عبداللَّه بهبهانی در رأس یک گروه هزار نفری به سوی قم حرکت کردند و مهاجرت کبری را شروع نمودند. همچنین شیخ فضل‌اللَّه نوری، سه روز بعد با فراهم آوردن جمعیت بسیار زیاد، از تهران به قم هجرت نمود. این مهاجرت، موجی از یک قیام در سراسر کشور ایجاد کرد و علمای بزرگ زمان از قبیل آقانجفی اصفهانی و آخوند ملاقربانعلی زنجانی از روحانیون مشهور و متنفذ اصفهان و زنجان، به این تحصن پیوسته و روحانیون سایر شهرها با تلگراف‌های متعدد، در انجام خواسته متحصنین قم پافشاری نمودند.

تحصُّن بیش از بیست هزار نفر از مردم در سفارت انگلستان، هرچند در ظاهر به بهانه حفظ جان مردم صورت می‌گرفت ولی در واقع نوعی تعدّی از احکام اسلامی بود که استعمار پیر به دنبال آن بود. این انحراف بعدها تا آنجا کشیده شد که شیخ فضل‌اللَّه را که خود، از رهبران مشروطه به شمار می‌رفت، به دلیل مخالفت با مشروطه غیرمشروعه، به جوخه دار سپردند. سرانجام بر اثر فشار متحصنین، مظفرالدین شاه تمامی خواسته‌های آنان را پذیرفت و در 14 مرداد 1285 ش، طی فرمانی، ضمن عزل عین‌الدوله، صدر اعظم مستبد خود، دستور برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس شورا را صادر کرد. در نهایت علما و مردم متحصن در قم، ده روز بعد از امضای فرمان مشروطه، با احترام به تهران بازگشتند.

نزول کتاب مقدس تورات بر «حضرت موسی بن عمران» به نقل از نبی اکرم (ص)
تورات، لفظ عربی شده کلمه «تورا» به زبان عبری است که به‌معنای تعلیم و آموزش یا ارشاد است، یهودیان آن را ناموس، شریعت و قانون می‌دانند، اما «تورات» در متداول‌ترین کاربرد، نام پنج سفر کتاب اول عهد عتیق (تورات) و از کتاب مقدس یهودیان است که به «اسفار خمسه» نیز مشهور است. واژه تورات، گاه بر کل «عهد عتیق» اطلاق می‌شود. این تورات را به عقیده یهودیان، خداوند از طریق موسی کلیم‌الله، یکی از پیامبران اولوالعزم (صاحب کتاب) در کوه سینا به بنی اسرائیل در پنج کتاب (سفر) ابلاغ کرده است.
از همین‌رو، اعتقاد به آسمانی بودن تورات از ضروریات دین یهود است. بیش‌تر یهودیان معتقد هستند که تورات به دو صورت کتبی و شفاهی، در مدت چهل سال اقامت بنی اسرائیل در بیابان بر موسی نازل شد و او آن را بر قوم خود آموخت و این مطالب بر سطح دو لوح سنگی بود. در این کتاب (تورات) که دستورات اصلی مربوط به راه و رسم زندگی اخلاقی و جسمانی آمده است، از ابتدای آفرینش شروع و با بیان مرگ حضرت موسی (ع)، قبل از تسخیر کنعان توسط بنی اسرائیل، تمام شده است.

درگذشت «ابو یعلی محمدبن حسن شریف جعفری» عالم نامی قرن پنجم (463 ق)
ابویعلی محمد بن حسن شریف جعفری، از نوادگان جعفر طیار بود که از متکلمان شیعه در بغداد به شمار می‌رفت. وی پس از تکمیل مقدمات نزد علمای خاندان خویش، به حوزهٔ درس شیخ مفید ملحق گردید و از حواریین و اصحاب خاص استاد شد. جعفری پس از رحلت شیخ مفید، کرسی تدریس و فتوی و رهبری شیعیان را در بغداد به دست گرفت. از این عالم ربانی آثار بسیاری بر جای مانده که نَزهةُ النّاظر و تنبیهُ الخاطر، اخبار المُختار و ایمان آباءالنّبی (ص) و... از آن جمله‌اند.

رحلت فقیه جلیل «حمزة بن عبدالعزیز دیلمی» (463 ق)
ابویعلی حمزة بن عبدالعزیز دیلمی طبرستانی معروف به «سَلاَّر»، فقیه بزرگ شیعه و از شاگردان شیخ مفید و سید مرتضی علم الهدی است. شیخ ابوعلی طوسی فرزند شیخ الطائفه، ابوالمکرّم مبارک بن فاخرِ نحوی، ابوالصلاح حَلَبی و ابوالفتح کراجکی و دانشمندان دیگر، از جمله شاگردان این عالم بزرگ به شمار می‌آیند. او از طرف سیدمرتضی، منصب حکومت شرعیه و فصل خصومات و مرافعات دینی در حَلَب داشت. الابواب و الفصول، التَّقریب، المَراسِمُ العَلَویّه و الاحکامُ النَّبویَّه از اوست. مدفن سلاّر دیلمی در نزدیکی تبریز واقع است.

ترور روحانی مجاهد آیت اللَّه «سیدعبداللَّه بهبهانی» یکی از سران اصلی مشروطیت (1289 ش)
آیت اللَّه سیدعبداللَّه بهبهانی در اوایل قرن سیزدهم هجری شمسی در شهر نجف اشرف به دنیا آمد. آیت اللَّه بهبهانی قبل از انقلاب مشروطیت نیز از روحانیان و علمای مشهور ایران به شمار می‌رفت و در امور سیاسی دخالت داشت. وی پس از به توپ بستن مجلس و پس از ضرب و شتم و اهانت به ایشان، به دستور محمدعلی شاه قاجار به کرمانشاه تبعید شد و پس از چند ماه راهی عتبات گردید. آیت اللَّه بهبهانی پس از فتح تهران توسط مشروطه‌طلبان، به پایتخت بازگشت و از آن پس نفوذ فوق‌العاده‌ای در مجلس پیدا کرد.

میانه‌روها که اکثریت مجلس دوم را تشکیل می‌دادند از بهبهانی پیروی می‌کردند که این امر خشمِ تندروان را برانگیخت و تصمیم به قتل آیت‌اللَّه بهبهانی گرفتند. سرانجام با نقشه تندروها، در 24 تیرماه 1289 ش برابر با نهم رجب 1328 ق، مزدوران به خانه این روحانی مجاهد رفته و با شلیک سه گلوله، وی را به شهادت رساندند. پس از شهادت ایشان، مجلس شورای ملی و بازار تهران تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. بعدها پیکر آیت اللَّه بهبهانی به شهر نجف منتقل و مدفون گردید. گویند ترور این عالم مجاهد به تحریک «سیدحسن تقی‌زاده» بوده است.

تولد «نیکولا دو مالْبِرانْشْ» عالم علوم الهی و فیلسوف معروف فرانسوی (1638 م)
نیکولا دو مالْبِرانْشْ، فیلسوف فرانسوی در 15 ژوئیه 1638 م در پاریس به دنیا آمد. وی در 26 سالگی با دکارت آشنا شد و به مدت سه سال به مطالعه آثار این فیلسوف هم‌وطنش پرداخت. مالبرانش در این کتاب، مانند دکارت از شک آغاز کرد و به حقیقت ختم نمود. وی بر این عقیده بود: پیش از آن که چیزی را مشاهده کنی بدان ایمان نیاور، اما هنگامی که مشاهدات تو، عقل تو را به سوی حقیقت رهنمون گشت در ایمان، متزلزل مباش؛ به عبارت دیگر، عقل ما نتیجه معقولِ مشاهدات حواس ماست و همین عقل که حاصل مشاهدات حواس است، راهنمای ما بدین حقیقت است که همه مخلوقات در خداوند وحدت می‌یابند.
از اینجا معلوم می‌شود که عقل، راهنمای ما به قبول ایمان و ایمانْ راه وصول و درک خداوند است. مالبرانش هیچ علتی را به جز خدا قبول ندارد و اراده بشر را بی‌فایده می‌داند و می‌گوید هیچ چیز بدون اراده خداوند انجام‌پذیر نیست. او هم‌چنین با اعتقاد به افکار افلاطون، تحت تاثیر وی نیز قرار گرفت. از این جهت او را افلاطونی، مسیحی، می‌نامیدند. مالبرانش یکی از فلاسفه بزرگ فرانسه محسوب می‌شود که قائل به وحدت وجود و منکر ارتباط عقل و ماده بود. نیکولا دو مالبرانش سرانجام در دهم فوریه 1715 م در 77 سالگی درگذشت.

تولد «پیر ژوزف پرودون» فیلسوف و نظریه‌پرداز فرانسوی (1809 م)
پیِر ژوزف پرودون، در 15 ژوئیه 1809 م در خانواده‌ای فقیر در شهر بزانسون فرانسه به دنیا آمد. وی پس از طی تحصیلات متوسطه و دانشگاه، جزوه‌ای تحت عنوان «مالکیت چیست» منتشر کرد که باعث شهرت او شد. او در سال 1846 کتابی به نام «نظام تناقض اقتصادی یا فلسفه فقر و بیچارگی» منتشر نمود و به دلیل تندی و جسارت نوشته‌هایش، به سه سال حبس محکوم شد. پرودون بر این باور بود که جامعه باید از اتحادیه کوچکی تشکیل شود که با هم پیوستگی داشته باشند و امور آن‌ها به نحوی اداره گردد که نیازی به حکومت پیدا نکنند. وی به مسئولیت اخلاقی افراد اهمیت بسیار می‌داد و می‌گفت، هر انضباطی که به مردم تحمیل گردد اشتباه است. او اولین کسی است که لفظ آنارْشی یا اغتشاش و هرج و مرج را به کار برد ولی نه به معنی انقلابی آن، بلکه بدین معنی که آنارشی و مردم بدون حکومت، کامل‌ترین سازمان اجتماعی بشر می‌باشد زیرا مدعی بود که حکومت هر فرد بر دیگری، به هر شکل و طریق که باشد، ظلم و ستمگری محسوب می‌شود. ژوزف پرودون سرانجام در 16 ژانویه 1865 م در 56 سالگی درگذشت.

بمباران گسترده ژاپن توسط بمب افکن های امریکا در جریان جنگ جهانی دوم (1944 م)
در جریان بمباران پرحجم و گسترده تأسیسات و شهرهای ژاپن توسط نیروی هوایی امریکا که از 15 ژوئیه 1944 م آغاز گردید هزاران بمب افکن سنگین ب - 29 امریکایی موسوم به «دژ پرنده» شرکت داشتند و تا شکست نهایی ژاپن و تسلیم این کشور، ژاپن را بمباران کردند. از نتایج هولناک این بمباران‌ها می‌توان، انهدام بیش از سه هزار کارخانه بزرگ و کوچک ژاپن و قتل عام ده‌ها هزار غیر نظامی را برشمرد.

ورود تفنگ داران امریکایی به لبنان با درخواست رئیس جمهور این کشور (1985 م)
در سال 1985 م، مسلمانان لبنان علیه سلطه‌خواهی و تلاش مسیحیان برای قبضه قدرت در لبنان قیام کردند و خواهان محدودیت این قدرت شدند. در این حال کامیل شمعون رئیس جمهور وقت لبنان که از سرکوب مخالفان خود ناتوان شده بود از ایالات متحده امریکا درخواست کمک نظامی کرد. امریکا نیز با اعزام ناوگان هفتم و پیاده کردن تفنگ‌داران دریایی‌اش در خاک این کشور در پانزدهم ژوئیه همان سال، قیام مردم لبنان را سرکوب و نظام طایفه‌گری لبنان را از سقوط حتمی نجات داد. هرچند مداخله نیروهای امریکا در لبنان، موقتاً حکومت طرفدار غرب در این کشور را از خطر سقوط رهایی داد، ولی زمینه را برای اختلاف و دشمنی بین مسلمانان و مسیحیان و حتی بین خود مسیحیان فراهم ساخت و جنگ‌های داخلی ویرانگر و طولانی این کشور را در سال‌های بعد به بار آورد. در این میان، در جریان حملات چریکی مسلمانان لبنان، تعداد زیادی از تفنگ‌داران امریکایی نیز به هلاکت رسیدند.

رحلت حکیم و زاهد متالّه آیت اللَّه «سید موسی زرآبادی قزوینی» (1313 ش)
آیت‌اللَّه سیدموسی زرآبادی در حدود سال 1256 ش در قزوین به دنیا آمد. آیت‌اللَّه زرآبادی به همراه میرزا مهدی اصفهانی و شیخ مجتبی قزوینی خراسانی، سه رکن عمده مکتب تفکیک را در سده چهاردهم هجری تشکیل می‌دهند. بر اساس این مکتب که ایشان از بزرگان آن است، ناب سازی و خالص ماندن شناخت‌های قرآنی و فهمیدن این شناخت‌ها و معارف به دور از تاویل و مخلوط شدن با افکار و نیز بر کنار از تفسیر به رای از اهداف آن به شمار می‌رود. آیت‌اللَّه زرآبادی سالیان متمادی به تدریس پرداخت و شاگردان فرهیخته‌ای پرورش داد که دانشمندان نام‌آوری همچون شیخ مجتبی قزوینی، شیخ علی‌اکبر اللّهیان تنکابنی، شیخ علی‌اصغر شکرنابی و سید ابوالحسن حافظیان مشهدی و شیخ هاشم قزوینی خراسانی و... در محضر او به درجات بالای علمی دست یافتند. هم‌چنین حاشیه برمنظومه سبزواری و حاشیه بر شرح اشارات از جمله تالیفات ایشان است. آیت‌اللَّه زرآبادی سرانجام در بیست و چهارم تیر ماه 1313 ش در 59 سالگی به سرای باقی شتافت و در صحن امامزاده حسین قزوین به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه «سیدمحمد حسن آل طیب جزایری» عالم بزرگ خوزستان (1373 ش)
آیت‌اللَّه سیدمحمد حسن آل‌طیب جزایری در سال 1291 ش در شهرستان شوشتر در استان خوزستان دیده به جهان گشود. وی در 23 سالگی به حوزه علمیه قم رفت و در محضر آیات عظام: حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید محمد حجت کوه کمره‌ای و سید احمد خوانساری زانوی ادب به زمین زد و از دانش سرشار آنان در فقه واصول توشه‌ها گرفت. این فقیه فرزانه از حضرات آیات: حائری یزدی، سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ محمدکاظم شیرازی، سیدمحمدهادی میلانی و شیخ آقابزرگ تهرانی دارای اجازات متعدد اجتهاد و روایت بود و در علوم عقلی و نقلی چون فقه، اصول، حدیث، نجوم، حساب و ریاضیات و ادبیات عرب، مهارت فراوان داشت. از ایشان آثاری برجای مانده که منظومه در حکمت، تحریر عروةالوثقی و الرّیاضُ المرضیه از آن جمله است. آیت‌اللَّه آل‌طیب جزایری سرانجام پس از کسالتی طولانی، در شب بیست و پنجم تیرماه 1373 ش در 82 سالگی چشم از جهان فروبست و پس از تشییعی با شکوه به خاک سپرده شد.

تصرف و اشغال بیت المقدس در فلسطین توسط سپاهیان صلیبی (1099 م)
جنگ‌های صلیبی عنوان یک سلسله از جنگ‌هایی است که طی قرون یازده تا سیزده میلادی با تهاجم مسیحیان به سرزمین‌های اسلامی به وقوع پیوسته است. در این نبردها که به بهانه نجات قبر حضرت عیسی (ع) از دست مسلمین آغاز گردید قتل و غارت و استثمار و استعمار مسلمین، هدف اصلی جنگجویان مسیحی بود. در سال 1095 م پاپ اوربانوس با شعار «این است اراده خدا»، نسبت به تصرف بیت‌المقدس توسط مسلمانان که از آنها به عنوان دشمن یاد نمود، اظهار نگرانی کرد و برای آزادسازی آنْ از یاران مسیح (ع) کمک خواست. از این‌رو، اولین جنگ صلیبی در نیمه اوت 1096 م با شرکت اقوام اروپایی آغاز شد و مسیحیان به طرف فلسطین به راه افتادند. آنان در مسیر خود پس از کشتار و قتل عام در شهرهای منطقه آسیای صغیر و به ویژه انطاکیه، به راه خود ادامه دادند.

صلیبیون حدود 40 روز شهر بیت‌المقدس را محاصره کردند و سرانجام پس از چند حمله، موفق شدند بخشی از دیوار دفاعی شهر را ویران نموده و پس از فرار مدافعین آن، سربازان صلیبی وارد شهر شدند. در نهایتْ در روز 15 ژوئیه 1099 بیت‌المقدس سقوط کرد. مردم شهر تسلیم شدند و پرچم امان فرمانده صلیبی‌ها برافراشته شد، اما سربازان مسیحی بدون توجه به این مسئله آنچنان قتل و غارت و کشتاری به راه انداختند که همه مورخین، اعم از مسیحی و مسلمان، به آن اذعان نموده‌اند. در جریان این حمله وحشیانه در مسجدالاقصی بیش از هفتاد هزار نفر به قتل رسیدند و این آغازی بود بر تسلط مسیحیان بر اولین قبله مسلمین.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
• 1857: در جریان قیام مسلحانه هندی ها بر ضد استعمار انگلستان، انگلیسی های مستقر در «کاون پور» قتل عام شدند.
• 1876: وزیران امور خارجه روسیه و اتریش درباره آینده بالکان به مذاکرات خود که از هشتم ژوئیه آغاز شده بود پایان دادند.
• 1895: مقدونی ها که از سیاست های «استانبولوف» نخست وزیر بلغارستان راضی نبودند، پس از برکناری وی از این سمت و ازدست دادن قدرت، فرصت را غنیمت شمرده او را ترور کردند.
• 1923: قانونی به تصویب پارلمان انگلستان رسید که زنان می توانند در صورتی که شوهرانشان به آنان خیانت کنند طلاق بگیرند.
• 1948: در جریان نخستین جنگ اعراب و اسرائیل، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آتش بس صادر کرد.
• 1974: افسران یونانی در قبرس بر ضد اسقف ماکاریوس رئیس این کشور کودتا و او را برکنار کردند وبا این عمل خود باعث بی ثباتی اوضاع این جزیره شدند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.