سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توصيه تحليلگران به انديشکده هاي آمريکايي ؛

ايجاد فضاي مناسب براي بحث و تبادل نظر پيرامون تعامل آمریکا با ایران باید در صدر اولويت انديشکده هاي آمريکايي قرار گيرد

پايگاه تحليلي "تينک پروگرس" در جدیدترین مقاله خود تحت عنوان "زماني براي بحث بيشتر در مورد ايران" به تحليلگران انديشکده هاي آمريکايي توصيه مي کند که با ارايه تحليلي صحيح از بروز جنگ احتمالي ميان آمريکا و ايران جلوگيري بعمل آورند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تينک پروگرس، "مت داس" و "لارنس کورب" نويسندگان مقاله با اشاره به مقاله اي که پيش تر در نشريه "پوليتيکو" منتشر کرده بودند و به دولت "باراک اوباما" رييس جمهور آمريکا پيرامون تلاش در جهت افزايش تعامل با جمهوري اسلامي ايران توصيه هايي را مطرح کرده بودند مي افزايند "دو هفته پيش، ما در نشريه "پوليتيکو" به مقاله منتشر شده توسط "مايکل اوهانلون" و "ماروين کالب" که توسط انديشکده "بروکينگز" منتشر شده بود واکنش نشان داديم. ما در مقاله اي که منتشر نموديم به سياستمداران آمريکايي توصیه کردیم که "دولت آمريکا مي بايستي بسيار محتاطانه در قبال ايران رفتار نمايد تا مبادا خدشه اي به امکان تعامل دوجانبه وارد شود. همچنين نمايندگان کنگره آمریکا نيز در اظهارنظرهاي خود در مورد ايران مي بايستي با دقت بيشتري رفتار نمايند."

نويسندگان اين مقاله در ادامه مي افزايند "هفته گذشته نويسندگان همان مقاله مطلب ديگري را منتشر کردند که نشان مي داد در باورهاي پيشين خود اصلاحاتي ايجاد کرده و تا حدودي عقب نشيني کرده اند. نويسندگان انديشکده "بروکينگز" اين بار اظهار داشتند که برداشتن گزينه نظامي از روي ميز اوباما در قبال برنامه هسته اي ايران امري ضروري است." 

نويسندگان مقاله در ادامه با هشدار به دولت اوباما در مورد "تهديد" ايران به حمله نظامي و تبعات آن مي افزايند "هزينه بحث نمايندگان کنگره آمريکا در جنگ عليه ايران مي تواند به ضرر دولت اوباما و شرکاي بين المللي اش باشد. اوهانلون و کالب در مقاله پيشين خود مدعي شده بودند که تهديد ايران به حمله نظامي از سوي نمايندگان کنگره اين امکان را براي رييس جمهور آمريکا فراهم خواهد نمود که جمهوري اسلامي ايران را در زمينه برنامه هسته اي وادار به پذيرش خواسته هاي آمريکايي ها نمايد. اين در حاليست که ما نظري مخالف با نظر نويسندگان آن مقاله را داشتيم چرا که تهديد ايران به حمله نظامي از سوي دولت اوباما سبب خواهد شد تا ايرانيان اين تصور برايشان پيش بيايد که دولت آمريکا تنها به جنگ با ايران و تجاوزي بي دليل عليه آن کشور مي انديشد. در صورتيکه نمايندگان کنگره آمريکا به اظهارات خصمانه خود عليه ايران ادامه دهند امکان تعامل مستقيم با آن کشور دشوار خواهد شد." 

نويسندگان مقاله در ادامه با اشاره به لزوم پاسخگويي دولت آمريکا به شهروندان آن کشور در موضع گيري ها و تصميم گيري هايش مي افزايند "همزمان با آنکه معتقديم که نمايندگان کنگره آمريکا مي بايستي با احتياط در مورد ايران و تهديدات شان پيرامون حمله نظامي احتمالي سخن بگويند بر اين باوريم که بايستي در مورد جزئيات تصميم گيري هاي شان به مردم آمريکا پاسخگو باشند." 

نويسندگان مقاله در نهايت با اشاره به نقش مهم انديشکده هاي آمريکايي در سياستگذاري هاي دولت آمريکا مي افزايند "در نهايت آنکه، سازمان هاي "غير دولتي" و انديشکده هاي آمريکايي همچون مرکز مطالعاتي "بروکينگز" و بسياري از انديشکده آمريکايي که در واشنگتن پايتخت آمريکا واقع شده اند نقش مهمي را در ايجاد فضاي بحث و بررسي و تبادل نظر پيرامون مسائل مختلف از جمله موضوع برنامه هسته ای ايران و نحوه برخورد با آن ايفا مي کنند. با بر اين باوريم که انديشکده هاي آمريکايي مي بايستي اطلاعات لازم را در اختيار مردم آمريکا قرار دهند تا از وقوع جنگ هايي مشابه جنگ  عراق و ويتنام جلوگيري شود. اولويت انديشکده هاي آمريکايي مي بايستي جلوگيري از بروز جنگي ديگر از سوي دولت آمريکا عليه کشوري ديگر باشد." 









تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.