سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حميد سليمي:

سينماي كودك را با سهل انگاري نابود نكنيم

تغيير ذائقه مخاطبان و رسانه هاي مختلف ژانر كودك را به فراموشي سپرده است.

"حميد سليمي"، منتقد سينما در خصوص سينما و تلويزيون كودك و سير نزولي آن به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، گفت: دليل اصلي سير نزولي سينماي كودك تغيير ذائقه مخاطبان و تعدد شبكه هاي تلويزيوني است چرا كه در دهه 60 به دليل نياز مخاطب و موجوديت 2 شبكه تلويزيوني آثار كودك بيش از پيش مورد توجه قرار مي گرفت.
وي افزود: سينماي كودك و عبور از خط قرمزها و داشتن موسيقي باعث جذب مخاطبان بسياري شد اما به دليل فاصله گرفتن كارگردانان خوب سينماي كودك از اين ژانر منجر به ركود در اين حوزه شد.
"سليمي" اظهار داشت: در سال گذشته آثار خوبي در جشنواره كودك و نوجوان به نمايش گذاشته شد اما متأسفانه از اكران هاي خوبي برخوردار نشد،"سلام بر فرشتگان" يكي از آن آثاري بود كه توانست در اين حوزه به خوبي عمل كند و نظر مخاطبان را به خود جلب كند اما در زمان اكران سينماهاي اندكي را براي آن در نظر گرفتند.
وي تصريح كرد: در حال حاضر سينماي كودك فضاي رقابت، هويت و جايگاه خود را از دست داده و آنطور كه بايد با رويكرد مناسبي مواجه نمي شود.
"سليمي" در خصوص فيلم سينمايي "كلاه قرمزي و بچه ننه" و آثار تلويزيوني اين عروسك دوست داشتني در تلويزيون تصريح كرد: آثار كودك زبان گوياي جامعه است و فيلمسازان به دليل فضاي كاريشان با آسودگي خاطر بيشتري به بيان مشكلات و معضلات جامعه مي پردازند.
وي افزود: سكانس ابتدايي فيلم سينمايي "كلاه قرمزي و بچه ننه" صحنه اي از فقر را به تصوير كشيد كه به دليل نداري عروسك ها نان را به شيشه عسل مي زدند و مي خوردند كه اين تصاوير را هرگز نمي توان به تصوير كشيد.
وي عنوان كرد: آثار توليد شده "ايرج طهماسب" و "حميد جبلي" به قدري زنده و به روز است كه بزرگسالان و كودكان از تماشاي آن لذت مي برند.
"سليمي" اظهار داشت:"كلاه قرمزي" يكي از سوپراستارهاي سينما و تلويزيون ايران است كه نمي توان آن را با هيچ فيلمي مقايسه كرد و اين به دليل همدل و همسو بودن عوامل سازنده آن است كه زبان كودك و نياز آن را به خوبي درك كرده و مي كنند.
وي افزود:"آب پريا" يكي ديگر از آثاري است كه توانست در نوروز 92 مورد توجه مخاطبان واقع شود و در فضاي فانتزي به خوبي ظاهر شود.
وي گفت: قصه نويسي در اين فضا از اهميت بالايي برخوردار است و تا زماني كه فضاي ايده آلي خلق نشود كودك جذب آن نخواهد شد.
"سليمي" در خصوص بودجه اين ژانر عنوان كرد: بودجه يكي از مهمترين ويژگي توليد در فضاي كودك است چون بودجه اي كه ژانر كودك به خود اختصاص مي دهد چند برابر ديگر ژانرها است و براي فضاهاي آرماني كودكان بودجه بسياري را مي طلبد.
وي خاطر نشان كرد: سينماي كودك مهمترين، كليدي ترين و اصلي ترين ابزار غيرمستقيم تربيتي است و نبايد با سهل انگاري و كوتاهي سينما و تلويزيون كودك را همچون ژانرهاي دفاع مقدس،‌ پليسي و كمدي نابود كنيم و با همفكري و همدلي مجدد روزهاي آفتابي را به سينماي كودك باز گردانيم./ي2
برچسب ها: سلیمی ، سینما ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.