جشنواره فیلم کودک را محفلی کاملا بین‌المللی می‌دانم و معتقدم که باید از طریق این جشنواره تخصصی و برقراری ارتباط با سینمای پیشرفته جهان، راه‌هایی برای از میان بردن نقائص سینمای کودک پیدا کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان «رهبر قنبری» با تاکید بر اینکه سینمای کودک دو تعریف دارد، گفت: نخست اینکه برخی از فیلم‌ها در حین آنکه به نام کودکان ساخته شده‌اند برای بزرگسالان هم قابل درک هستند مانند قصه‌های تخیلی با شخصیت‌های جن و پری که خصایل انسانی پیدا کرده‌اند. برخی از قصه‌های ما از طریق ادبیات تطبیقی بین‌المللی شده‌اند مانند سندباد و موش و گربه عبید ذاکانی که ژﺍﻥ ﺩﻭ ﻻﻓﻮﻧﺘﻦ، هم مشابه آن را دارد. دسته دیگر فیلم‌هایی هستند که درباره کودکان و نوجوانان هستند و باید دید آیا کودکان می‌بایست این آثار را به تماشا بنشینند؟ 
برنده جایزه پروانه زرین بهترین فیلمنامه بخش بین‌الملل بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان برای «روئیدن در باد» و برگزیده دوره هفدهم جشنواره در این رشته برای «پرنده باز کوچک»، به جایگاه تکنیک در سینمای کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: برای تصویر این دو گرایش در سینمای کودک نیازمند تکنیک بسیار پیشرفته هستیم تا بتوانیم تولیدات‌ خود را در سطح بین‌الملل عرضه کنیم. شاید در حال حاضر به لحاظ تکنیکی نتوانیم انیمیشنی مانند «اسکار» بسازیم اما این امر نباید مانعی بر جهانی شدن قصه‌های ما شود. به عنوان مثال ما می‌توانیم و باید روشی برای بین‌المللی کردن عروسک‌های خودمان پیدا کنیم. شاید «کلاه قرمزی» عروسک بسیار محبوبی در سطح ملی باشد اما نشانه‌های لازم برای جهانی شدن را ندارد. این عروسک‌ها و قصه‌ها با همه محاسن به لحاظ تکنیکی الکن مانده‌اند. من از این بابت، جشنواره فیلم کودک را محفلی کاملا بین‌المللی می‌دانم و معتقدم که باید از طریق این جشنواره تخصصی و برقراری ارتباط با سینمای پیشرفته جهان، راه‌هایی برای از میان بردن نقائص سینمای کودک پیدا کنیم.
به گفته قنبری برای آنکه سینمای کودک ما موفقیت بیشتری در عرصه بین‌الملل بدست آورد نخست باید قصه‌هایمان را تعریف کنیم و سپس به عرضه آنها با تکنیک درست فکر کنیم. 
این فیلمساز و مستندساز که همواره در آثارش دغدغه کودکان و نوجوانان را به همراه داشته، در پایان افزود: اهمیت دادن به کودکان و نوجوانان به‌عنوان رکن اصلی تشکیل اجتماع آینده، امری ضروری است و نظام آموزش و پرورش باید اهمیت بسیاری برای این امر قائل باشد. 
بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری «سیداحمد میرعلایی» در بخش‌های مسابقه سینمای بین‌الملل، مسابقه سینمای ایران و مسابقه فیلمنامه‌نویسی از 15 تا 19 مهر ماه با حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار