فیلمساز نام آشنای ایران و یکی از رکوردداران در جشنواره کودکان و نوجوانان گفت: فیلمسازان به دور از هر نگاهی در جشنواره فیلم کودک شرکت کنند و تلاش کنند تا جشنواره فیلم کودک، کوچک برگزار نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان ، «محمدعلی طالبی» با بیان اینکه در سال‌های اخیر جشنواره فیلم کودک از کیفیت خوبی برخوردار بوده است، گفت: همه کشورها در کنار دیگر جشنواره‌هایشان، جشنواره فیلم کودک را هم دارند. در ایران نیز این جشنواره باسابقه است و ما باید در این مقطع، به فکر ارتقای آن باشیم تا بتوانیم آن را به بهترین شکل ممکن برپا کنیم. یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که بودجه‌ها، صرف ساخت فیلم‌های کم ارزش نشود. فیلمسازان این حوزه باید فیلم‌هایی بسازند که درصد ریسک کمتری داشته باشد و از این بابت، بخشی از موفقیت آثار حوزه کودک، به اعتبار سازندگان فیلم‌ها برمی‌گردد.
برنده جایزه جشنواره چهاردهم فیلم کودک برای «بید و باد» در پایان خاطرنشان کرد: فیلمسازان کودک و اهالی سینمای ایران علاوه بر تولید فیلم، وظیفه دارند به دور از هرگونه نگاهی در چنین جشنواره‌هایی حضور داشته باشند.
سازنده فیلم «باد و مه» که در دوره بیست و پنجم جشنواره کودک، فیلمش دو جایزه بازیگری گرفت و نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی بود، با بیان اینکه ژانر کودک را باید جدی گرفت، خاطرنشان کرد: سینمای کودک ما به همان اندازه که ساخت فیلم‌های تاریخی نیاز به بودجه دارد، باید بنیه اقتصادی قوی داشته باشد. متاسفانه در کشورما، سینمای کودک و جشنواره‌هایی که برای آن برگزار می‌شود، آنطور که باید جدی گرفته نمی‌شوند، در حالی که در هالیوود، ساعت‌ها برای این موضوع وقت می‌گذارند تا به فرمول جذب مخاطب کودک برسند و حتی فیلم‌ کودک سه بعدی می‌سازند.
سازنده فیلم «کیسه برنج» برگزیده دو بخش داخلی و بین‌المللی جشنواره کودک در دوره دوازدهم گفت: با توجه به اینکه مخاطب اصلی این جشنواره کودکان هستند باید فیلم هایی ساخته شود تا اندیشه هنری کودکان بالا رود ضمن اینکه در آثار کودکانه، به مشکلات کودکان نیز پرداخته شود.
او که در دوره بیستم جشنواره کودک نیز در بخش مسابقه ایران، برنده پروانه زرین برای فیلم «سرخی سیب کال» شده است، همچنین گفت: تعریف فیلم کودک صرفا این نیست که چند عروسک برداریم و بر روی آنها صدا بگذاریم. نباید در این ژانر سهل انگاری کرد زیرا کودکان با دیدن فیلم خوب به سینمارفتن ترغیب می‌شوند. ما باید در این زمینه، فیلم‌هایی بسازیم که در سطح دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند. به این دلیل نباید جشنواره فیلم کودک را کوچک برگزار کنیم زیرا این جشنواره برای کشور، جنبه بین‌المللی دارد و جوایزش، به آن اعتبار جهانی می‌دهد.
سازنده فیلم‌هایی چون «چکمه»، «تیک تاک» و «تو آزادی» که در جشنواره‌های مختلف خارجی حضور داشته‌اند و برنده جایزه شده‌اند، با بیان اینکه در اینگونه جشنواره‌ها، جایزه نقش بسیار مهمی دارد، گفت: جایزه جشنواره کودک باعث کمک به فیلمسازانی می‌شود که در این حوزه کار می‌کنند ضمن اینکه ساخت فیلم کودک بیشتر به علاقه شخصی آدم‌ها برمی‌گردد و کسی به‌خاطر سودآوری در این ژانر فعالیت نمی‌کند.
وی همچنین افزود: جوایز کمک زیادی به فیلمسازان جوانی می‌کند که می‌خواهند با فکر و ایده جدیدی در این حوزه فیلم بسازند.
بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به دبیری «سیداحمد میرعلایی» در بخش‌های مسابقه سینمای بین‌الملل، مسابقه سینمای ایران و مسابقه فیلمنامه‌نویسی از 15 تا 19 مهر ماه با حضور گسترده هنرمندان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد./ص
برچسب ها: م ، م ، م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.