سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ملاجان‌اف:

"انتخابات ایران" الگوی واقعی دموکراسی است

استاد دانشگاه ملی "تاجیکستان" با اشاره به‌ "انتخابات ریاست جمهوری ایران" گفت: برخلاف بسیاری از کشورها که ادعای دموکراسی دارند، انتخابات ایران الگوی دموکراسی واقعی است.

به‌ گزارش باشگاه خبرنگاران، "سیف‌الله ملاجان‌اف" صاحب‌نظر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه ملی تاجیکستان با اشاره به‌ نقش انتخابات در تعیین سرنوشت جمهوری اسلامی، اظهارداشت: برخلاف بسیاری از کشورها که ادعای دموکراسی دارند در حقیقت انتخابات ایران الگوی دموکراسی واقعی است.
 
وی با تأکید بر نقش مستقیم مردم ایران در تعیین سرنوشت خود، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای شوروی سابق سرنوشت انتخابات عمدتا از قبل مشخص می‌باشد در حالی که در ایران تا آخرین لحظات اعلام نتایج مشخص نیست که چه نامزدی برنده شده است.
 
ملاجان‌اف افزود: مردم ایران از راه انتخابات آزاد و شفاف تصمیم می‌گیرند که زمام مدیریت اجرایی کشورشان را برای یک مرحله جدید به‌ چه کسی واگذار کنند.
 
وی در ادامه با اشاره به‌ فراهم بودن امکانات و فرصت‌های مشابه برای همه نامزدها، گفت: اینکه برای همه نامزدها شرایط یکسان فراهم شده است، بحث بسیار مهمی می‌باشد.
 
استاد دانشگاه ملی "تاجیکستان" دعوت رهبری جمهوری اسلامی ایران از مردم برای حضور فعال در صحنه انتخابات و آفریدن حماسه سیاسی را نکته ارزشمند ارزیابی کرد.        
 
این صاحب‌نظر تاجیک در رابطه با حساسیت‌های برخی از کشورهای غربی در برابر شرایط موجود ایران، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های تبلیغاتی غربی همواره انتخابات ایران را هدف قرار داده و از نقض موازین دموکراتیک سخن به‌ میان می‌آورند اما این واقعیت طور دیگری است چرا که ایران در طول بیش از 3 دهه برخلاف مشکلات و موانع متعدد همواره در مسیر ایجاد دموکراسی متناسب با نیازهای واقعی مردم خود گام برداشته است.
 
ملاجان‌اف ادامه داد: به‌ نظر من وجود شورای نگهبان در نظام انتخابات ایران موضوع بسیار مهم است، زیرا ما در کشورهای مختلف بارها دیده‌ایم که افراد کاملا اتفاقی وارد صحنه انتخابات شده و از یک سو عدم شایستگی خود را به‌ نمایش می‌گذارند و از سوی دیگر سرمایه و وقت مردم را بیهوده تلف می‌کنند، اما از طریق شورای نگهبان تأیید شدن نامزدها این فرصت را فراهم می‌کند تا افراد شایسته و رجال سیاسی به‌ عنوان نامزد پا به‌ جاده انتخابات ریاست جمهوری بگذارند.
 
وی افزود: تصمیمی که از سوی شورای نگهبان در مورد نامزدها گرفته شد همراه با ملاحظات منافع اصیل ملی ایران بود، چرا که فرصت دادن برای زیر سؤال بردن برخی از ارزش‌های انقلاب اسلامی که برای آن مردم خون خود را ریخته‌اند، غیر ممکن خواهد بود. وجود اینگونه ابزارها حکایت از ویژگی‌های کشوری را دارد که انقلاب را خودش طراحی و به‌ نتیجه رسانده و امروز نیز گام در مسیر تقویت استقلال ملی و حفظ نظام جمهوری اسلامی بر‌می‌دارد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر غیر قابل پیش‌بینی بودن نتایج انتخابات در ایران، یاد‌آور شد: این مهم  به‌ آن معنی است که برخلاف خیلی از کشورها در ایران نتایج انتخابات از قبل تعیین نمی‌شود.
 
ملاجان‌اف با بيان اينکه امیدواری‌های برخی از گروه‌های سیاسی موجود در غرب در رابطه با احتمال تکرار حوادث چهار سال پیش ایران را بی‌اساس است، گفت: امکان تکرار آشفتگی‌های انتخابات سال 88 از احتمال بسیار دور است زیرا در این مدت پرده از روی اصرار برخی از ماجراها با حضور قدرت‌ها و کشورهای خارجی برداشته شد.
 
وی حضور نمایندگان جناح‌های گوناگون سیاسی در میان نامزدهای انتخابات را یک واقعیت عینی دانست و افزود: از بین هشت نفر نامزد انتخابات اکثر شخصیت‌های مطرح بوده و هم‌زمان با هم تفاوت‌های زیاد دیدگاهی نیز دارند.
 
این صاحب‌نظر تاجیک در پایان خاطرنشان کرد: دیدارهای متعدد با انتخاب‌کنندگان، استفاده از امکانات رسانه‌ای برای طرح برنامه و دیدگاه‌های نامزدها و مناظرات بین آن‌ها فرصتی است تا مردم بتوانند با تحقیق فرد اصلح را انتخاب کنند.
 
انتهای پیام/

منبع: فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.