سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طعم عسل ايراني را در جهان شيرين تر کنيم

گرده افشانی 47 درصد از محصولات کشاورزی وابسته به زنبور عسل است از این رو ارزش اقتصادی زنبور عسل را در دنیا 25الی 100 برابر ارزش عسل تولید شده در سال محاسبه می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران امروزه زنبورداری به عنوان یکی از رشته های کشاورزی در تمام کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده است .

تقریبا در تولید بیشتر میوه ها و بذرها وجود زنبور عسل برای گرده افشانی الزامی است .

بطوریکه بدون زنبور عسل نمی توانند تکثیر یابند و زنبوران عسل هم بدون کمک این گلها نمی توانند وجود داشته باشند .

گرده افشانی 47 درصد از محصولات کشاورزی وابسته به زنبور عسل است .از این رو ارزش اقتصادی زنبور عسل را در دنیا 25الی 100 برابر ارزش عسل تولید شده در سال محاسبه می کنند.

در ایران بیش از دو میلیون کندوی مدرن با تولید متوسط 10کیلو گرم عسل به ازای هر کندو در سال وجود دارد به این ارقام می بایست ، سیصد هزار کندوی بومی با تولید متوسط 3کیلو گرم عسل برای هر کندو در سال اضافه كرد.

توسعه صنعت توليد عسل بيش از آن‌كه به نفع توليدكننده باشد، 90 برابر بيشتر به نفع كشاورزي و اقتصاد كشور است. گسترش زنبورداري نه تنها در افزايش توليد عسل بلكه در توسعه بخش كشاورزي بسيار اثربخش بوده و به استقلال و خودكفايي کشور كمك مي كند.

كشور ما در صادرات عسل طي سال‌هاي 77 تا 79 با پنج هزار تن صادرات سالانه، شرايط خوبي داشته ولي در سال‌هاي بعد از آن كاهش چشم‌گيري داشته و به سه هزار تن در سال رسيد كه اين كاهش به كيفيت عسل، نحوه بسته‌بندي و بازاريابي عسل مربوط است.

در جهان 65 ميليون كلني زنبور عسل وجود دارد كه 35/5 درصد اين رقم معادل پنج ميليون و11هزار كلني آن در ايران است.

پايين بودن سطح سواد توليد كنندگان، آشفتگي بازار عسل و مشكل بودن تشخيص عسل طبيعي از غيرطبيعي و تاثير پايين آمدن مصرف سرانه و اعتماد مصرف كننده به لحاظ اين مشكل از ديگر چالش ها و تنگناهاي اين بخش است.

با اجراي تدابير لازم و توجه بيشتر به زنبورداران وتوليدکنندگان ، واردات عسل نامرغوب از كشورهاي خارجي قطع شود، تا ضمن قدرت گرفتن بازار توليدکننده ها و کمک به ايجاد اشتغال ،جايگاه  عسل ايراني در جهان پر رنگ تر شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: زنبور ، عسل ، کشاورزی ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.