سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از مجموعه ده جلدی آموزش داستان نویسی؛

«صحنه‌پردازی در داستان» منتشر می‌شود

«صحنه‌پردازی در داستان» عنوان كتابی است از ریموند آبستفلد، كه عبدالله كریم زاده آن را ترجمه و به زودی از سوی سوره مهر منتشر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، این مترجم درباره این كتاب كه جزو مجموعه ده جلدی آموزش داستان‌نویسی گفت: این ترجمه اولین تجربه این حقیر در حوزه نویسندگی خلاق است، كه امیدوارم توانسته باشم گامی كوچك برای بهره‌بخشی به جامعه ادبی كشور برداشته باشم.
وی افزود: كتاب حاضر، چنان‌كه از عنوانش پیداست، یك كتاب آموزشی برای كسانی است كه سودای نویسندگی در سر دارند و می‌خواهند دست به آفرینش ادبی بزنند. مؤلف كتاب، ریموند آبسفیلد، از چهره‌های برجسته ادبیات معاصر آمریكا است و مؤلف 27 جلد رمان، 10 فیلمنامه، و مجموعه اشعار و داستان‌های كوتاه و ده‌ها مقاله ادبی است؛ همچنین در همه ژانرهای ادبی دستی بر آتش دارد.
كریم زاده همچنین گفت: نویسنده اثر از معدود كسانی است كه نظریه و عمل را با هم تلفیق كرده و معتقد است كه می‌توان راه نویسنده شدن را آموزش داد. به زعم او داستان‌نویسی یك مقوله صرفاً ذاتی و جوششی نیست، بلكه می‌تواند اكتسابی و كوششی هم باشد، به تعبیر دیگر، چنان نیست كه نویسنده شدن صرفاً مستلزم قریحه و استعداد باشد، بلكه راه نویسنده شدن از دانشگاه می‌گذرد و بدون آموزش اصول نویسندگی و داستان‌نویسی نمی‌توان آفرینش شاهكارهای ادبی را انتظار داشت.
این مترجم اضافه كرد: او خود معترف است كه شاید بیان این قبیل تعابیر به مذاق برخی‌ها خوش نیاید؛ ولی واقعیت امر آن است كه نویسندگی فرمول‌هایی دارد و لااقل می‌توان عناصر سازنده داستان و صحنه را فرمول‌بندی كرد؛ گرچه بدون شك، خلاقیت حرف آخر را در نویسندگی می‌زند.
كریم زاده عنوان داشت: نویسنده در این اثر، تكنیك‌های داستان‌نویسی را بر اساس تجربه‌پردازی شخصی و برگزاری ده‌ها كارگاه داستان‌نویسی استخراج، و در قالب نظریه در كتاب حاضر معرفی كرده است. از این حیث كتاب حاضر منبعی بسیار ارزشمند است كه نظریه و عمل را در هم می‌آمیزد. ابتدا تكنیك‌های متعدد صحنه‌پردازی را معرفی می‌كند و پس از پرتوافشانی بر جنبه‌های نظری آن‌ها و تبیین محاسن و معایب هر یك، با آوردن مثال‌های متعدد روشنگرانه از صحنه‌های رمان‌ها و فیلم‌های معتبر، خواننده را با جنبه كاربردی آن‌ها آشنا می‌كند.
گفتنی است این كتاب مشتمل بر پانزده فصل است كه به ترتیب عبارت‌اند از: 1. صحنه چیست؟ 2. شروع صحنه 3. اندازه معقول صحنه: تعیین طول 4. تأملی بر زاویه دید 5. مكان و زمان صحنه 6. پایان صحنه 7. شكل مناسب صحنه: تمركز بر كاراكتر، پیرنگ یا درون مایه 8. معادله پی: صحنه‌های پاداش 9. اولین ملاقات كاراكترها 10. برخورد كاراكترها: صحنه‌های اكشن و تعلیق 11.صحنه‌های خنده‌دار 12. صحنه‌های رمانتیك و عاشقانه 13. صحنه‌های پایانی 14. نحوه چینش صحنه‌ها 15. پیش نویس نهایی صحنه./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.