سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در مجموعه شعرهای آیینی علی سلیمانی؛

سروده‌هایی برای «شب گریه‌های مولانا»

«شب گریه‌های مولانا» مجموعه شعرهای آیینی علی سلیمانی است كه شاعر با نگاهی نو به تاریخ اسلام و ائمه اطهار به سرایش شعر اقدام كرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، علی سلیمانی درباه مجموعه شعر جدیدش گفت: كتاب «شب گریه‌های مولانا» مجموعه 34 غزل من است كه بیشتر اشعار آیینی هستند. این كتاب جزء اولین آثار از مجموعه كتاب‌های حلقه «اتفاق» كه توسط حوزه هنری تهران تولید و توسط سوره مهر منتشر شده است.
این شاعر در ادامه گفت: بیشتر شعرهای این كتاب را بین سال‌های 88 تا 90 سروده‌ام و سعی كرده‌ام كه نگاه نویی در اشعار این كتاب داشته باشم و از نگاه مرسومی كه در شعرهای آیینی است فاصله بگیرم و همراه با اتفاق‌های شاعرانه باشد تا ذكر روایات.
سلیمانی در پاسخ به این سئوال كه این نگاه نو در اشعار آیینی یعنی چه اظهار داشت: هم اكنون ادبیات آیینی ما چند گونه شده است. یك دسته اشعاری است كه سفارش نویسی است و شعرهایش مناسب هیات‌های مذهبی و مراسم عزاداری‌ها است كه در نوع خودش كار ارزشمندی است ولی به نظر من صرف پرداختن به این اشعار معمولا شاعر را از هویت شعری خود دور می‌كند و بیشتر منظومه نویسی است تا شعر.
وی افزود: در این گونه اشعار روایت‌ها و مدایح را به نظم در می‌آورند كه در جای خودش ارزشمند است ولی من در این كتاب سعی كرده‌ام بیشتر شعریت را داشته باشم تا پاورقی خوردن و اشاره مستقیم به آیات و روایات و نگاه دیگرگونه‌ای به ائمه علیهم الاسلام و اتفاقات تاریخ اسلام داشته‌ام.
علی سلیمانی شاعر جوان برگزیده جشنواره‌های مختلف ادبی از جمله جشنواره شعر فجر، جشنواره جهانی صلح لبنان، جشنواره شعر جوان، شب‌های شهریور، جوان ایرانی و ... است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.