سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارتقای بهره وری؛ لازمه "رشد اقتصادی پایدار"

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بهره وری پایین موجب شکل گیری تورم بیشتر، نرخ رشد اقتصادی پایین تر و افزایش بیکاری در جامعه می شود .

محمد نهاوندیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این‌که در ارتقاء و افزایش بهره‌وری بخش های مختلف اقتصادی، سطوح خرد و کلان باید با هم دیده شود، گفت: وقتی بهره وری افزایش می یابد، تولید ناخالص ملی سریع تر از رشد عوامل تولید افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بهره وری پایین موجب شکل گیری تورم بیشتر، نرخ رشد اقتصادی پایین تر و افزایش بیکاری در جامعه می شود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن ادامه داد: از سوی دیگر منافع و مزایای به دست آمده از بهره وری، به بالارفتن سطح استاندارد زندگی افراد جامعه منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تشویق بنگاه ها برای استفاده از مشاوره مدیریت، یکی از راه های افزایش بهره وری است، افزود: روش سنتی مالک و مدیر را باید کنار بگذاریم و مدیریت حرفه ای داشته باشیم.

وي تاکيد کرد: اگر در اقتصاد کلان کشور مايليم که اقتصاد از مرحله اتکا به منابع طبيعي به اتکا به بهره وري انتقال يابد نياز به کار بيشتر در سطح خرد و بنگاهي داريم.

وي ادامه داد: در کشورهاي پيشرفته دستاوردهاي اقتصاد کلان بر پايه هاي خرد استوار است و ارائه سالنامه بهره وري کشور يک خلا بزرگ اقتصادي کشور را پر مي کند.

وي با بيان اينکه دسترسي به اين سالنمامه بهره وري به ما نشان مي‌دهد که بنگاههاي خرد در چه وضعيتي هستند گفت: البته نبايد فراموش کنيم که رابطه اقتصاد خرد و کلان يک رابطه دو سويه است و ضروري است که ساختار کلان اقتصاد نيز شرايط توسعه بنگاههاي کوچک اقتصادي را فراهم کند و در اي راستا تشويق رانت خواري صورت نگيرد.

نهاونديان تصريح کرد: در سازماني که انحصارات بيشترين درآمد را حاصل مي کند حتي شاخص هاي بهره وري بنگاهها هم تحت تاثير قرار مي گيرد و منحرف مي شود.

وي ادامه داد: ساختار اقتصادي مي تواند عملکرد بنگاههاي بهره ورانه را تشويق و بهبود بخشد که در اين راستا بايد محيط کسب و کار به درستي اصلاح شود و شفافيت در معاملات کلان  اقتصادي کشور ايجاد شود.

نهاونديان تاکيد کرد: در اين شرايط نهادهايي بايد درست شود که از فضاي رقابتي اقتصاد به درستي حراست کنند و مانع ايجاد انحصار يا شبه انحصار در اقتصاد کشور شوند.

رئيس اتاق بازرگاني ايران تاکيد کرد: فعالان اقتصادي بايد ارتقاي بهره وري در سطح ملي و ايجاد ساختاري که مزيت رشد بهره وري را تشويق کند را از دولت آينده مطالبه کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: بهره وری ، اقتصاد ، رقابت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.