سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوراکی هایی که خواب را مهمان چشمانتان می کنند

اختلال در خواب باعث بی نظمی در وعده های غذایی و در نتیجه اضافه وزن در افراد می شود.

دکتر محمد تقی انوشه، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت:   متعادل بودن خواب افراد می تواند در تناسب اندام افراد مفید باشد، اختلال در خواب که به صورت کم خوابیدن یا زیاد خوابیدن خود را نشان می دهند باعث افزایش وزن افراد می شود.

 وی در ادامه عنوان کرد: خواب بیشتر از 8 ساعت برای بزرگسالان و بیشتر از 9 ساعت برای کودکان مضر است، و در وعده های غذایی افراد بی نظمی ایجاد می شود تا کمتر از 25 کالری در روز بسوزانند.

انوشه اظهار داشت: کم خوابی باعث افزایش هورمون های مرتبط  با افزایش اشتها می شود و در نتیجه چاقی را در پی دارد.

وی خاطر نشان کرد:  برای داشتن خوابی آرام و متعادل غذای حاوی تریپتوفان را به افراد پیشنهاد می کنیم که از این غذاها می توان به شیر ولرم، انوع لبنیات، دانه های مغزی مثل بادام، کاهو و سبزیجات دارای برگهای سبز تیره، خرما اشاره کرد که به خواب راحت افراد کمک  می کند.

وی همچنین تصریح کرد: افراد با قرار گرفتن مواد غذایی حاوی کربوهیدارت های کمپلکس مانند انواع نشاسته ها مثل سیب زمینی، ماکارونی و... می توانند به خواب آرام خود کمک کنند.

دکتر انوشه در پایان  به موارد مختل کننده خواب اشاره کرد و عنوان کرد: افرادی که وعده شام خود را دیروقت میل می کنند و مواد غذایی چرب و سنگین را در این وعده غذایی می گنجانند بی خوابی را در پی دارد، همچنین استفاده از مواد غذایی کافئین دار و محرک پیش از خواب مانند غذاهای پر ادویه، چای پررنگ، قهوه باعث تحریک اعصاب افراد و بی قراری آنها و در نتیجه بی خوابی می شود./ح
برچسب ها: حواب ، تغذیه ، چاقی ، لبنیات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.