سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساختار بورس براي تقويت اقتصاد سالم نياز به اصلاحات دارد

بورس اوراق بهادار با عنوان يکي از اصلي ترين بازار سرمايه در کشور قادر است پس انداز ها رايج کشور را به سمت توليد، رشد و توسعه اقتصادي هدايت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ ارسلان فتحي پور رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين مطلب گفت: توسعه بازار سرمايه نقش مهمي در رشد درآمد ملي و رفاه عمومي جامعه دارد به گونه اي که در حقيقت بازار سرمايه به عنوان دماسنجي براي اقتصادي کشور بوده که کاهش شاخص آن به معناي رکود و افزايش آن به مفهوم رونق اقتصادي است.

وي در خصوص عواملي که در شاخص قيمت هاي سهام فعال در بورس موثر است تصريح کرد: اين اوامر به دو دسته کلي اوامر بيروني (کلان) و عوامل داخلي (خرد) تقسيم مي شوند  عوامل بيروني آن دسته از عوامل هستند که خارج از اختيارات  مديران شرکت ها بوده و عملکرد شرکت را تحت تاثير خود قرار ميدهد که اين عوامل در قالب  عوامل سياسي  و اقتصاد کلان است اما عوامل داخلي شامل آن دسته از عواملي مي باشد که در ارتباط با عمليات شرکت و. تصميم کگيري هاي مديريت شرکت است .

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس افزود: در ايران بر اساس مدل شارپ عوامل دروني و بيروني آثار منفي و مثبت کوتاه مدت و بلند مدتي را بر شاخص بازار سهام تحميل مي کنند.

در هفته هاي اخير ما شاهد افزايش شاخص هاي سهام در بازار سرمايه بوديم که نشان دهنده آرامش سياسي و ثبات در زندگي سهام شرکت ها را نشان ميدهد و اين سوال مطرح است که در شرايط کنوني آيا رشد بازار سرمايه ادامه خواهد داشت و هيجان خريداران تا کجا پيش خواهد رفت.

وي با بيان اينکه افزايش نرخ ارز براي شرکت هاي صادراتي باعث نرخ رشد سوداوري بخصوص در نيمه دوم سال نود و يک شده است عنوان کرد: شرکت هايي که وارد کننده مي باشند و ديگر ارز مرجع دريافت نمي کنند شاهد افزايش هزينه هاي خود در اين رابطه شده اما در مجموع شرکتهاي صادراتي به علت افزايش نرخ ارز کفه سنگين افزايش رشد شاخص هاي سهام در بورس تهران را به خود اختصاص داده اند.

از طرف ديگر وضعيت منفي بازار باعث شد که مسئولان اقدام به مهار افت قيمت ها نمايند  در اين رابطه طرح بيمه سهام و يا به عبارت ديگر اختيار فروش تبعي توسط سازمان بورس اجرا شد در حال حاضر  در نماد اين مسئله تبيين کننده نرخ ساليانه 20 درصد سود براي هر سهم است و موجب افزايش جذابيت سهم و ورود سهام داران براي خريد سهام شده است.

وي افزود: کاهش تلاش هاي سياسي در حوزه سياست خارجي نيز باعث ايجاد خوش بيني به آينده شده که اين موضوع رشدي حدود 10- درصد را براي بازار سرمايه در پي داشته اما بخش اعظم اين رشد مربوط به گروه پتروشيمي و فلزات اساسي است در مجموع مي توان گفت که  کليت عملکرد بازار سرمايه مثبت بوده اما بازار سرمايه به مدد رشد گروه پتروشيمي و فلزات اساسي شاهد رشد قابل توجه بوده است حال اگر در فضاي سياسي کشور اتفاق خاصي نيفتد ما بايد منتظر افزايش قيمت ها در بازار سهام باشيم.

*اصلاح کارکرد بورس نياز به حمايت همه جانبه  و تقويت اين نهاد تاثير گذار دارد

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در پايان گفت: اصلاح کارکرد بازار سرمايه به عنوان يکي از نهادهاي تاثيرگذار بر کارکرد اقتصاد سالم در کشور نيازمند تقويت نهادهاي پشتياني کننده سازمان حسابرسي تغييرات منظم در ارائه و تنظيم سهام از جمله سهام بي نام و رشد درآمدزايي هاي  اين بخش از اقتصاد کشور را دارد. تغييرات لازم و قانوين از جمله پذيرش سهام به عنوان وثيقه براي درياتف اعتبارات بانکي مي تواند اثرات ويژه اي بر روي سهام داشته باشد.

وي ادامه داد: جلوگيري از ايجاد اخلال در بازار سرمايه از طريق معاملات دستوري و رابطه اي قطعا سبب افزايش سرمايه در گردش اقتصادي کشور را به دنبال خواهد داشت.سوق دادن سرمايه هاي داخلي به سمت تقويت بخش صنعتي و اقتصادي کشور نيز اساسي ترين عامل براي کم کردن ميزان نقدينگي سرگردان ، سودآوري براي سهامداران و بالا بردن شاخص هاي اقتصادي است./عب

برچسب ها: فتحی پور ، بورس ، مدیران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.