سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در همایش تهدیدها و فرصت های چاپ و نشر عنوان شد:

صنعت چاپ و نشر معیاری برای سنجش توسعه کشورها است

توسعه فرهنگی زیربنای تمامی توسعه ها است، صنعت چاپ و نشر می تواند جوامع را به توسعه برساند. این صنعت معیاری برای سنجش توسعه کشورها محسوب می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌ رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایش بررسی فرصت ها و تهدیدهای چاپ و نشر کشور عصر دوشنبه در تالار وحدت برگزار شد. 
 در ابتدای جلسه احمد علمشاهی ,مدیر کل دفتر امور چاپ درباره میزان تاثیرگذاری و جایگاه فرهنگ گفت: زیر بنای تحول اقتصادی، تحول فرهنگی است. به طور کلی توسعه فرهنگی زیربنای تمامی توسعه ها محسوب می شود. در کنار توسعه هر کشور صنعت چاپ و نشر توسعه پیدا می کند در واقع چاپ و نشر هر کشوری معیاری برای سنجش توسعه کشورها به کار گرفته می شود. 
 علمشاهی ضمن تاکید بر مکمل بودن چاپ و نشر در این باره اظهار کرد: چاپ و نشر باید در کنار یکدیگر قرار بگیرد، زیرا این دو مکمل یکدیگر هستند و باید در راستای هم به رشد و توسعه دست یابند. 
 حجت الاسلام مرتضی نماینده کمیسیون فرهنگی آقا تهرانی در ادامه جلسه با اشاره به محدود بودن تعداد افراد کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه افزود: متاسفانه موضوع چاپ و نشر مورد غفلت قرار گرفته است در صورتیکه باید بیش از این مورد حمایت و توجه دولت باشد. همچنین باید مشکل گرانی کاغذ هر چه زودتر از سر راه چاپ و نشر برداشته شود. 
 وی در ادامه عنوان کرد: چاپ و نشر به طور ذاتی فرهنگ را نشان می دهد و نمادی از پیشرفت و فرهنگ یک کشور به شمار می رود. 
کیومرث فتح الله کرمانشاهی معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به شعار سال 92 در این باره تاکید کرد: با توجه به شعار امسال قرار بر این است که از تجارت داخلی حمایت شود. بنابراین صنعت چاپ به عنوان یک صنعت داخلی با پتانسیل بالا باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرد. 
معاون سازمان توسعه تجارت اشاره کرد: اگر نگاهی اجمالی به روند پیشرفت کشورهای در حال توسعه بیاندازیم، خارج شدن از وضعیت تک محصولی اولین قدم برای توسعه این کشورها محسوب می شود.
  محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران در ادامه این همایش درباره میزان مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه چاپ و نشر ابراز کرد: به طور کلی فعالان عرصه چاپ و نشر مسئول تمامی مشکلات صنف خود را وزارت فرهنگ و ارشاد می دانند. در صورتیکه این وظایف تنها در محدوده وظایف این وزارت خانه نیست، بلکه وزارت خانه های صنعت و معدن و تجارت نیز در برابر حل و فصل مشکلات چاپ و نشر مسئولیت دارند. 
 علی نیکو سخن رییس اداره چاپ خانه داران تهران با اشاره به سنگین بودن هزینه ماشین آلات چاپ در این باره توضیح داد: مبلغ ماشین آلات چاپ چند میلیاردی است بنابراین ما بدون پشتوانه و حمایت دولتی نمی توانیم این ماشین آلات را تهیه و با کشورهای دیگر رقابت کنیم. عدم حمایت لازم دولتی موجب دلسردی صنف چاپ و نشر شده است. 
 محمود حسینی مدیر عامل ناشران قم ضمن اشاره به ترویج و گسترش کتب دینی و حمایت از این نوع کتاب ها در این باره بیان کرد:  ترویج و گسترش کتب دینی از ضروریات جامعه اسلامی محسوب می شود. 
 حسینی اضافه کرد: دولت باید حمایت بیشتری از کتاب های دینی داشته باشد و شرایطی را فراهم کند تا امکان فروش اینترنتی برای سراسر کشور داشته باشیم. 
 احمد ابوالحسنی نایب رییس اتحادیه لیتوگرافان در این همایش گفت: صنعت چاپ نقش تعیین کننده ای در شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد با این وجود صنعت چاپ صنعتی استراتژیک به شمار می رود.  
 نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «ره‌توشه» از 27 فروردین تا 4 اردیبهشت هر روز از ساعت 10 در تالار وحدت میزبان علاقه‌مندان خواهد بود./ص
برچسب ها: همایش ، ره توشه ، چاپ ونشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.