سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمانپرست:

پروژه ايران هراسي در دستور كار دولت كانادا/ ملت سوريه با آراي خود سرنوشتشان را رقم خواهند زد

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در نشست خبري هفتگي با اشاره به سالگرد حمله نظاميان آمريکا به طبس گفت: بازخواني اين حادثه و حوادثي نظير آن، سندي است بر ادامه بي اعتمادي كشورها به آمريكا و ما اميدواريم اين دشمني‌ها کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، "رامين مهمانپرست"سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در نشست خبري هفتگي با اشاره به سالگرد حمله نظاميان آمريکا به طبس، گفت: اين حادثه‌اي بود که بار ديگر دشمني آمريکا را گواهي داد و اين که نقش آمريکا در ديوار بي‌اعتمادي هويداست.

وي ادامه داد: ما اميدواريم اين دشمني کنار گذاشته و با اتخاذ رويکردهاي جديد از ميزان نفرت کاسته شود.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني براينکه پليس کانادا اعلام کرده دو نفر دستگير شده در حوادث اخير از عوامل القاعده مستقر در ايران هستند گفت: هيچ مدرک مستندي نسبت به افراد دستگير شده وجود ندارد چرا که تفکر گروه‌هاي افراطي همچون القاعده از نظر سياسي و اعتقادي به هيچ وجه با جمهوري اسلامي ايران همخواني ندارد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: ما با هر نوع اقدام تروريستي مخالفيم و ملت ما بزرگترين قرباني تروريسم است.

وي افزود: اين که دولت افراطي کانادا در طي سال‌هاي اخير پروژه ايران هراسي را در دستور کار قرار داده ممکن است در ادامه همين رويکرد اين اتفاقات رخ داده باشد و ما به شدت با اين اقدامات مخالفيم.

مهمانپرست تصريح کرد: ما معتقديم همه کشورها بايستي با گروه‌هاي تروريستي مقابله کنند و حمايت ازآن‌ها را توجيه نکنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: کساني که در اين حادثه در ارتباط با القاعده به عنوان چهره منفي و تروريستي تلقي مي‌شوند با حمايت کانادا و ديگر کشورهاي غربي در سوريه و عراق به کشتار مردم بي‌گناه مي‌پرداززند.

وي تصريح کرد: کانادا بايد از حمايت گروه‌هاي تروريستي در قبال جامعه بين‌الملل رفتاري دوگانه داشته باشد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان در خصوص قرارداد تسليحاتي آمريکا و رژيم جعلي صهيونيستي گفت: همکاري تسليحاتي و کمک‌هاي آمريکا به رژيم غاصب صهيونيستي مسئله جديدي نيست اما ادامه اين گونه حمايت‌ها منجر به فعاليت گروه‌هاي تروريستي و رژيم صهيونيستي و بي‌ثباتي در ناامني در منطقه خواهد شد.

وي ادامه داد: هر نوع جنايتي که در منطقه صورت مي‌گيرد حاميان آن‌ها نيز در اين جنايات سهيم هستند.

مهمانپرست افزود: مقامات آمريکايي به دنبال فروش تسليحات خود هستند و حضور چنين کشورهايي که تنها به دنبال منافع خود در منطقه هستند فقط با ايجاد ناامني قابل توجيه خواهد بود.

وي اظهار داشت: ما به دنبال تثبيت امنيت در منطقه هستيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در خصوص امضاي قرارداد گاز ايران و سوئيس که اخيرا در خبرگزاري‌ها منتشر شده گفت: نمي‌توان در شرايط امروز جامعه بين‌الملل وجود کشوري که داراي دومين ذخاير گازي از معادلات انرژي را حذف کرد.

وي ادامه داد: حتما کشورهاي ديگر نيازهاي خود را با جمهوري اسلامي ايران براي امضاي قراردادها مطرح مي‌کنند در همين راستا سوئيس از گذشته هم داوطلب چنين قراردادي با جمهوري اسلامي ايران بوده است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر تشکيل جلسه چهارجانبه براي حل بحران سوريه اظهار داشت: در رابطه با موضوع سوريه جمهوري اسلامي ايران تمام تلاش‌ها و تدابير خود را از بهترين راه ممکن دنبال مي‌کند.

وي ادامه داد: تنها راه مسئله سوريه حمايت از حقوق ملت و دولت سوريه است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: بايد شرايطي فراهم کرد تا مذاکرات گروه‌هاي مختلف در سوريه دنبال شود و ملت اين كشور بايد از طريق ريختن آرا در صندوق‌هاي راي سرنوشت خود را مشخص کنند.

وي ادامه داد: هر نوع اقدامي خلاف اين مهم در جهت مخالفت با منافع ملت سوريه است.

مهمانپرست با اشاره به گفتگوي تلفني وزراي خارجه ايران و مصر اظهار داشت: در اين گفتگو مسائل مختلفي مطرح شد که مسئله سوريه يکي از اين محورها بود و قطعا در نشست بعدي اعضاي شرکت کننده نشست‌ها پيرامون حل بحران سوريه مشخص خواهد شد.

وي در پاسخ به سوالي مبني براينکه چرا هواپيماهاي ايراني توسط عراق مجبور به فرود مي‌شوند گفت: هواپيماهاي ايراني که به قصد کمک به ملت سوريه عازم اين کشور هستند و متاسفانه توسط عراق مجبور به فرود مي‌شوند مسئله قابل گذشته و توجيهي نيست.

مهمانپرست ادامه داد: ما اعتراض خود را نسبت به اين رويکرد اعلام کرديم و آن را نقض کنوانسيون‌هاي حقوق بشر مي‌دانيم و اين ادعاها، ادعاهاي بي‌اساسي بوده و دولت عراق بايد در مقابل فشارها مقاومت کند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به سفر وزير دفاع آمريکا به رژيم جعلي صهيونيستي گفت: اظهارات مقامات آمريکايي و اين رژيم جعلي عليه جمهوري اسلامي توجيهاتي است براي بزرگنمايي خطراتي که در منطقه آن را دامن مي‌زنند.

وي ادامه داد: کشور ما به اندازه کافي قدرتمند بوده و مي‌تواند از حقوق خود دفاع کند و رژيم جعلي صهيونيستي با اين گونه قراردادهاي تسليحاتي راه به جايي نخواهد برد و بايد دست از سياست‌هاي خصمانه خود بردارد چرا که اين گونه اقدامات ملت ما را مقاوم‌تر خواهد کرد.

وي در خصوص اظهارات وزيرخارجه آرژانتين و توافقات صورت گرفته پيرامون ايران گفت: ما اين توافقات را دنبال مي‌کنيم و معتقديم تنها راه حل مسائل در چارچوب توافق طرفين در حال پيگيري است.

مهمانپرست با اشاره به برگزاري کنفرانس گفتگوي تقريب مذاهب در آينده و محکوم کردن کشتار انسان‌هاي بيگناه در سوريه و عراق گفت: ما از وحدت ميان جهان اسلام و ديگر مذاهب حمايت مي‌کنيم و اين را جز اصول اصلي خود مي‌دانيم.

وي ادامه داد: وحدت جهان اسلام بايد در دستور کار قرار گيرد و هر نوع تفرقه انگيزي ميان مسلمانان و ديگر مذاهب توطئه دشمنان اسلام است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به مسابقات فرمول يک در منامه و اعتراضات مردم بحرين به اين اقدامات گفت: وضعيت کنوني بحرين بايد به صورت اصولي و ريشه‌اي مورد بررسي قرار گيرد چرا که مردم اين کشور مطالباتي دارند و تنها راه حل اين مسئله شنيدن صداي مردم است.

وي ادامه داد: اين که با کمک برخي کشورهاي منطقه با مردم مقابله شود تنها حل مسئله را پيچيده‌تر خواهد کرد و همان طور که شاهد هستيم اين مسابقات مسئله جديدي را در بحرين رقم زده است.

مهمانپرست تصريح کرد: ما توصيه مي‌کنيم دولت بحرين خواسته مردم خود را بشنود و ملت را در اداره کشور سهيم کند چرا که اين رويکرد موجب تقويت منطقه نيز خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني براينکه جزييات گفتگوي وزراي خارجه ايران و مصر پيرامون چه موضوعاتي بوده است اظهار داشت: اين موضوعات شامل مسائل منطقه‌اي، بين‌المللي و حل بحران سوريه بود.

وي تصريح کرد: بحث حضور گردشگران ايراني در مصر و حضور گردشگران مصري در کشورمان موضوع مورد توافقي است که در اين گفتگوها مطرح شد و قطعا اين برنامه ادامه خواهد داشت.

مهمانپرست با محکوم کردن سرکوب مسلمانان ميانمار اظهارداشت: بحث حمله به مسلمانان در ميانمار و کشتار آنها مورد توجه کشورهاي مختلف ، ملت و هم چنين ملت و دولت ماست و ما تمام تلاش خود را براي جلوگيري از اين اقدامات وحشيانه به کار گرفته‌ايم.

وي افزود: دولت ميانمار بايد جلوي اين گونه اقدامات افراطي را بگيرد چرا که اين خواست مجامع بين‌المللي است.

مهمانپرست با اشاره به استقرار نظاميان آمريکايي در اردن افزود: بحث دخالت‌هاي خارجي در مسئله سوريه همواره مورد توجه جمهوري اسلامي ايران بوده، ما تنها راه حل بحران سوريه را عدم دخالت کشورهاي خارجي در اين کشور مي‌دانيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: هر نوع اقدامي در جهت گسترش اقدامات تروريستي برخلاف خواست ملت سوريه خواهد بود.

وي درخصوص مذاکرات نمايندگان کشورمان با نمايندگان آژانس هسته‌اي گفت: هنوز تاريخ مشخصي براي اين مذاکرات معين نشده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان و برخي جريانات اخير در اين کشور اظهار داشت: اين دو کشور داراي مشترکات بسيار زيادي در سطوح مختلف هستند،‌ ايران و جمهوري آذربايجان روابط بسيار خوبي با يکديگر دارند و بايد اين روابط در تمام زمينه‌ها توسعه پيدا کند تا نسبت به ابعاد اين روابط ارزيابي صورت گيرد.

مهمانپرست در خصوص انتخابات در جمهوري آذربايجان گفت: برگزاري انتخابات در جمهوري آذربايجان نشان دهنده نقش مردم در مديريت کشورشان بوده و ما اميدواريم که ملت جمهوري آذربايجان حضور پرشوري در انتخابات آتي داشته باشند و ما خواستار بهترين روابط با همسايگان خود هستيم.

وي درخصوص حرکات ضد ايراني اخير از سوي برخي جريانات در جمهوري آذربايجان تصريح کرد: ما اين حرکات ضد ايراني را نوعي فتنه مي‌دانيم که بايد با همکاري مقامات دو کشور جلوي آن‌ها گرفته شود تا خدشه‌اي به روابط خوب ما وارد نکند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد انتخابات شوراها در عراق اظهار داشت:‌ اين اولين انتخابات بعد از خروج نظاميان آمريکايي در عراق بوده و اين يک پيروزي براي ملت و دولت عراق به شمار مي‌رود.

مهمانپرست افزود: در حالي که برخي کشورها به دنبال ناامني در عراق هستند اين کشور توانست در زمينه انتخابات شوراي استاني فعاليت کند و مشارکت مردمي،‌ قومي،‌ سياسي و... با نقش تعيين کننده علماي ديني و شيعي صفحه درخشان براي ملت عراق باقي گذاشت و ما اين انتخابات را به آن‌ها تبريک مي‌گوييم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد آخرين جزييات حادثه رانندگي که توسط ديپلمات مست عربستاني به وجود آمد گفت: اين حادثه به دليل رعايت نکردن قوانين داخلي از سوي يکي از ديپلمات‌ها صورت گرفت که منجر به فوت يک شهروند ايراني و مجروح شدن فرد ديگري شد.

وي ادامه داد: اين حادثه از همان لحظه اول در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفت و اقدامات لازم پيرامون اين مسئله انجام شد.

مهمانپرست تصريح کرد: اين حادثه دو وجهه دارد؛ يکي سياسي و ديگري قضايي است، آن چه که وظيفه وزارت امور خارجه بوده جلوگيري از خروج ديپلمات ايراني و رسيدگي به امور اين فرد بوده است.

وي ادامه داد: ما از طريق مراجع قانوني و قضايي نيز اين مسئله را پيگيري مي‌کنيم تا نوع خسارت وارد شده و نحوه جلب و رضايت توسط مراجع قضايي و قانوني روشن شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: ما منتظر نتايج بررسي مراجع قانوني، قضايي در مورد اين مسئله هستيم و پس از آن وظيفه خود را در مورد اين که اين ديپلمات بايد کشور را ترک کند يا تصميم ديگري در مورد آن گرفته شود انجام خواهيم داد.

مهمانپرست درپاسخ به سوالي مبني براينکه بعضي از خبرگزاري‌ها از سفر قريب‌الوقوع سيد حسن نصرالله به ايران خبر داده‌اند گفت: قطعا اين رفت و آمدها به تقويت منطقه کمک خواهد کرد و سبب خواهد شد تا بتوانيم در منطقه وضعيت مطلوب‌تر و باثبات تري داشته باشيم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: دیپلماسی ، آمریکا ، سرنوشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.