سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جایگاه علم ژنتیک در درمان بیماری ها منحصر بفرد است

رئیس سومين كنگره ژنتيك پزشكي ايران درباره موقعيت كنوني علم ژنتیک در كشور گفت: خوشبختانه با توجه به حمايت‌هاي شايسته‌اي كه طي 15-10 سال اخير از دانش ژنتيك پزشكي در سطح كشور به عمل آمده است، امروز شاهد بالندگي قابل ملاحظه و توسعه چشمگير اين علم در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي هستیم.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از دبیر خانه کنگره ژنتیک پزشکی ایران، دكتر جواد توكلي بزاز ادامه داد: امروز علم ژنتيك پزشكي در شناخت سازوكارهاي دخيل در ايجاد بيماري‌ها و نيز تشخيص و درمان آنها، جايگاه ويژه و منحصر به فردي را كسب کرده است.
وی با اشاره به ضرورت مطالعه بيماري‌ها در ابعاد سلولي و مولكولي گفت: بخشي از این نوع مطالعات، كاركرد
و نقش تغيير سيستم هاي تنظيم كننده در مسيرهاي انتقال و دريافت پيام‌هاي مربوط را روشن کرده كه

همين نكته، اهميت نوع تعامل بين ژن‌ها و محيط از سلامت تا بيماري را برجسته می‌کند.
دکتر توکلی بزاز با بیان اینکه  بر اين مبنا، علم ژنتیک، پزشكي را از نگاه سنتي و كلاسيك آن كه انسان و مجموعه دستگاه‌هاي ‌حياتي را به مثابه يك واحد مي‌نگريسته به سمت نگرشي نوين برده كه خاستگاه بروز يك بيماري را در به هم خوردن يك سري تنظيمات بسيار جزئي و ظريف در مقياس مولكولي جستجو مي‌كند. وي افزود: همين رويكرد امكان انجام مداخلات درماني در زمينه يك بيماري را در قالب دستكاري‌هاي دقيق و انتخابي، ميسر مي‌کند.

رئیس انجمن ژنتيك پزشكي ايران و رئيس سومين كنگره ژنتيك پزشكي درباره موقعيت كنوني اين شاخه علمي در كشور اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به حمايت‌هاي شايسته‌اي كه طي 15-10 سال اخير از دانش ژنتيك پزشكي در سطح كشور به عمل آمده است، امروز شاهد بالندگي و توسعه قابل ملاحظه اين علم در دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي هستیم.

وی افزود: اين دانش جديد توانسته است با معرفي كاركردهاي بي بديل و جايگاه استراتژيك خود در پيوند و گفت‌وگوي بين پزشكي پايه و پزشكي باليني، توجه و علاقه بسياري از دانشجويان و پژوهشگران را براي انتخاب اين رشته و ورود به آن جلب کند.

رئیس انجمن ژنتيک پزشکي ايران در ادامه تاکید کرد: ارتقا و گسترش این دانش در سطح كشور و ورود آن به عرصه خدمات تشخيصي و آزمايشگاهي رويداد بسيار مباركي بوده است، به گونه‌ای كه اکنون حتی در مراكز استاني و برخي شهرستان‌ها هم شاهد ارائه اين خدمات هستيم.

وي با اشاره به برگزاری سومين كنگره ژنتيك پزشكي ايران در روزهاي 25 و 26 اردیبهشت ماه سال جاری گفت: ايجاد هماهنگي و تعامل هدفمند بين بخش‌هاي پژوهشي با بخش‌هاي تشخيصي و كاربردي يكي از ضرورت‌هايي است كه برپايي اين کنگره مي تواند در تقويت آن بسيار موثر و مفيد واقع شود.

وی همچنين با بیان اینکه آشنايي اساتيد، دانشجويان و فعالان حوزه ژنتيك پزشكي با يكديگر و شناخت ظرفيت هاي بالقوه و بالفعل در راستاي اعتلا و توسعه اين دانش يكي از اهداف اين کنگره مي باشد، عنوان کرد: معرفي رويكردها و كاركردهاي اين رشته به متخصصان عرصه بالين و علوم پایه و ايجاد یک بستر مناسب براي تبادل نظر و مشورت بين اين دو دسته از همكاران از ماموريت هاي ديگر این همايش است.

بر اساس این گزارش، علاقه مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس 7-66565796 تماس حاصل نموده و یا به پایگاه اینترنتی http://www.medgencongress.com مراجعه کنند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.