رييس اداره ژنتيك مركز مديريت بيماري هاي غير واگير وزارت بهداشت گفت: پيشگيري از بروز بيماري هاي ژنتيكي از طريق اجراي برنامه غربالگري نوزادان در دستوركار وزارت بهداشت است.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر اشرف سماوات، رييس اداره ژنتيك مركز مديريت بيماري هاي غير واگير وزارت بهداشت با اعلام اين خبر افزود: برنامه غربالگري بيماري فنيل کتونوري نوزادان از ابتداي سال 91 در تمامي كشور به مرحله اجرا در مي آيد و به زودي تيم باليني مراقبت از اين بيماران تشكيل مي شود.

وي با اشاره به افزايش مراجعه و ثبت نام بيماران ژنتيكي در مراكز بهداشتي درماني كشور افزود: بر اساس شواهد جمع‌ آوري شده و بر اساس متدولوژي مشخص به بيماريهاي ژنتيک نمره داده مي شود و بر اساس آن ليستي از بيماريهاي شايع تهيه شد که بيماريهاي هموفيلي ، سندرم داون ، G.6.P.D و کم خوني داسي شکل و تالاسمي از بيماريهاي شايع ژنتيک کشور است.

رييس اداره ژنتيك وزارت بهداشت، کاهش 75 درصدي بروز تالاسمي را از نتايج اجراي موفق برنامه کنترل تالاسمي در کشور دانست و افزود: با امکانات موجود مثل مشاوره ژنتيک و گسترش شبکه پزشکي مولکولي قادريم ساير بيماري هاي ژنتيکي را نيز كنترل كنيم.

اين مقام مسئول وزارت بهداشت اظهار داشت: برنامه هاي ژنتيك در قالب يك برنامه جامع ژنتيك اجتماعي ارايه مي شود كه جامع و در برگيرنده خدمت رساني به آحاد مردم است.

وي با اشاره به چالش هاي برنامه ژنتيك اجتماعي اظهار داشت: ژنتيک اجتماعي به دليل در برگيري مشخصه علمي ويژه انتقال ژن ها از والدين (و اجداد) به فرزندان (و نوادگان) پيچيده است اين امر موجب شده تا اداره ژنتيک مرکز مديريت بيماري هاي غيرواگير با استفاده از الگوي پيشگيري از بيماري بتا تالاسمي در ايران که الگوي منحصر بفرد ژنتيک اجتماعي در جهان است، توسعه علم ژنتيک و ارتقاء سلامت مردم با اين روش را در دستور کار قرارداده و آن را مرحله به مرحله تا تحقق اهداف ياد شده به اجرا در آورد./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار