سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صندوق هاي اعتبارات خرد زنان روستايي؛

راه حلي مناسب براي ارتقاء معيشت خانوارهاي روستايي

عضو هيئت علمي مؤسسه پژوهش هاي برنامه ريزي و اقتصاد کشاورزي و توسعه روستايي، تمرکز بر اعتبارات خرد را يکي از راهکارهاي مناسب براي ايجاد اشتغال، افزايش بهره وري خانوارهاي روستايي عنوان کرد.

عباس رحيمي در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: اعتبارات خرد در سطح جهاني تأثير بسيار زيادي در بهبود وضعيت معيشت خانوارهاي روستايي داشته است. به همين دليل نهادهاي بين المللي توسعه، براي گسترش اعتبارات خرد منابع قابل توجهي را تخصيص داده اند.

**صندوق اعتبارات خردزنان روستايي از سال 79 در کشور ايجادشد

رحيمي در ادامه گفت: در ايران صندوق اعتبارات خردزنان روستايي از سال 1379 توسط وزارت جهاد کشاورزي ايجادشد و امروزه در پانصد روستاي کشور اين صندوق ها فعال و حدود بيست هزار نفر عضو دارند.

رحيمي در پايان دليل تمرکز بر زنان روستايي در صندوق اعتبارات خرد روستايي را ابعاد اقتصادي و اجتماعي آن عنوان کرد و گفت: زنان به دليل نظم پذيري براي شرکت در اين فرآيند اعتباري عضو مناسبي هستند. همچنين زنان نسبت به مردان از تعهدپذيري بيشتري برخوردارند و عدم بازپرداخت وام در زنان نسبت به مردان پائين تر است. زنان ريسک پذيري کمتري دارند و به همين دليل کمتر با شکست مواجه مي شوند و بازدهي شان نسبت به مردان بيشتر است.
عضو هيئت علمي مؤسسه پژوهش هاي برنامه ريزي و اقتصاد کشاورزي و توسعه روستايي مناسب تر بودن گروه هاي زنان براي شرکت در اين صندوق ها را از نظر اجتماعي چنين عنوان کرد: مطالعات نشان مي دهد که در خانواده هاي کم درآمد انتقال منافع ايجادشده از فعاليتهاي درآمدزا از سوي زنان به خانواده ها نسبت به مردان بيشتر است.
وي گفت: در بسياري از کشورها بخصوص در جوامع فقير وقتي مردان صاحب درآمدي مي شوند آن درآمد را به هزينه هاي شخصي خود تخصيص مي دهند و ميزان تخصيص اين درآمد به خانوارها کمتر است.

**نحوه فعاليت صندوق هاي اعتبارات خرد زنان روستايي

وي نحوه تشکيل و فعاليت صندوق هاي اعتبارات خرد زنان روستايي را چنين تشريح کرد: در اولين جلسه تشکيل صندوق، زنان روستا شرکت و فواصل زماني تشکيل جلسات صندوق و ميزان پس اندازهاي زنان در صندوق مورد توافق اکثريت قرارمي گيرد. سپس به مدت شش ماه اعضاء، صندوق را به وسيله پس اندازهاي اندک خود تجهيزمي کنند و در طول اين مدت اعضاء برحسب علاقمنديشان به فعاليت هاي توليدي يا خدماتي به گروه هاي مختلف تقسيم مي شوند و توسط سازمان ترويج وزارت جهادسازندگي آموزش هاي تخصصي و عمومي از قبيل پرورش قارچ، بهداشت دام، خياطي و قاليبافي و ساير فعاليتهاي رايج در روستاها به اعضاء صندوق ارائه مي شود. پس از گذشت شش ماه اعضاء مي توانند از صندوق، وام دريافت کنند که اين وام ها حداقل دويست هزارتومان و حداکثر هفتصدهزارتومان است. کارمزد اين وامها ده درصد است و دو نفر از اعضاء به صورت داوطلبانه و بدون دريافت هزينه، مديريت صندوق را برعهده مي گيرند. اعضاي هيئت مديره که شامل مسئول صندوق و معاون اوست سالي يک بار از طريق انتخابات تعيين مي شوند.
رحيمي گفت: پس اندازها و کارمزدهاي وامها عواملي براي افزايش سرمايه صندوق هستند. مطالعات تجربي نشان مي دهد سرمايه صندوق هاي اعتبارات خرد بعد از گذشت چهار تا پنج سال دو تا سه برابر افزايش پيدامي کنند.
عضو هيئت علمي مؤسسه پژوهش هاي برنامه ريزي و اقتصاد کشاورزي و توسعه روستايي تأکيدکرد: گرفتن وام در اين صندوق ها مستلزم رعايت بروکراسي حاکم بر مؤسسات و بانک ها نيست و براي دريافت آن افراد وثيقه اي ارائه نمي کنند.
 وي تأکيدکرد : حدود پانزده سال از تأسيس اين صندوق ها گذشته و تقريبا قريب به اتفاق اقساط بازپرداخت مي شود و فقط عدم بازپرداخت در شرايطي که افراد از روستا مهاجرت کنند، ممکن است اتفاق بيفتد.
وي گفت : در حال حاضر در استان فارس در حدود صد وسي صندوق اعتبارات خرد فعال داريم که براي هزار خانواده روستايي ايجاد اشتغال کرده است.

**مشکلات موجود بر سرراه صندوق هاي اعتبارات خرد زنان

اين کارشناس مشکلات و معضلات موجود بر سر راه صندوق هاي اعتبارات خرد زنان را چنين برشمرد: اين صندوق ها فاقد جايگاه قانوني مناسب در سيستم مالي و بانکي هستند و تلاش وزارت جهادکشاورزي براي رفع اين مشکل به جايي نرسيد. مشکل ديگر آنست که اين صندوق ها از طرف نهادها و سيستم بانکي کشور حمايت نمي شوند و با وجود آنکه هزينه اشتغال زايي در اين صندوق ها بسيار پائين است اما مورد اقبال عمومي و سراسري قرارنگرفته است.
وي اشکال ديگري که در اين سيستم وجود دارد را ضعف در سيستم بازاريابي محصول توليدي اعضاي صندوق دانست وگفت : در برخي استان ها مثل استان فارس نمايشگاه هايي توسط سازمان ترويج استان برگزارمي شود که توانسته بازاريابي خوبي براي محصولات زنان روستايي باشد.
رحيمي يکي از تنگناهاي توسعه در کشور را نداشتن نهادهاي مالي تخصصي در سطح توسعه روستايي دانست و پيشنهادکرد بانک زنان روستايي به عنوان نهادمرکزي براي صندوق هاي اعتبارات خرد زنان روستايي تشکيل شود./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.