موزه مردم شناسی کاخ گستان آداب و رسوم اقوام مناطق مختلف ایران را به نمایش می گذارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه سلطان عبدالحمید پادشاه عثمانی هدایایی ارزشمند و گرانبها به این پادشاه قاجار اهدا می کند،چون در آن هنگام تقریبا هم کاخها و تالار های سلطنتی از تابلوها و اثاثیه متعدد پرو آراسته شده بود از این رو ناصر الدین شاه تصمیم گرفت که در گوشه جنوب غربی محوطه کاخ گلستان که سابقا محل کلاه فرنگی یا برج آغاز محمدخانی بود کاخ جدیدی بنا کند تا هدایای سلطان را در آن جای دهد.

                                                                                                                                    

این عمارت پس ازاتمام به علت سفیدی رنگ نمای آن که به شیوه بناهای قرن هیجدهم اروپا گچبری و نماسازی شده ونیز به سبب پله ها از راههای آن که از مرمر سفید رگه دار بود کاخ ابیض نامید شد.

             

             
پس از مدت کوتاهی که این کاخ محل نگهداری هدایای سلطان عبدالحمید بود،به محل اشتغال صدر اعظم ها اختصاص یافت ونخست وزیر های دولت های بصر نیز مقر خویش را در همین کاخ قرار دادند و جلسات هیئت دولت در تالار بزرگ آن که به سبب هدایای سلطان عثمانی به تالار عبدالحمید معروف تشکیل شد.
            

در سال 1333 کاخ ابیضی در اختیار هنرهای زیبای کشور قرار گرفت و تعمیرات مختصری در آن به عمل آمده و به محل تشکیل نمایشگاههای غیر دائمی و مرکز فعالیت های اداره کل موزه ها و فرهنگ عامه آن زمان اختصاص یافت.

                                                        
در سال 1347 موزه مردم شناس به این مکان منتقل شد.

                                   
موزه مردم شناس در دو طبقه و از بخش های منتوعی تشکیل می شود طبقه همکف شامل بخش اداری و تالارهای نمایش و کتابخانه تخصصی است.

          
در این طبقه عموما ویترین هایی در نظر گرفته شده است که ابزار و وسایل زندگی مردم گذشته را نمایش می دهند.
زندگی روستایی، گیوه، سفال، سنگ، دست ساخته های چوبی دست ساخته های فلزی، نمد، شیشه ویترین های این طبقه است.
بنابر این گزارش، در طبقه همکف آنچه که دراولین برخورد هر بینده ای را به خود مشغول می دارد ویترین زندگی روستایی است دراین ویترین وسایل معمول و متداولی گرد آوری شده است که نشان از زندگی خود کفانی روستائیان ایران دارد.
از جمله وسایل این موزه عمدتا و سایل نوشت افزار بوده است.
         

مطالعه بررسی اسناد و مقاله ها از لحاظ شناخت روابط اجتماعی،قدر واعتبار مشاغل مختلف آداب معمول هردوره و اعتقادات مردم و بسیار مسائل فرهنگی و اجتماعی حائز اهمیت بوده ،همچنین خوشنویسی نیز یکی از هنرهای مورد اهتمام و احترام در دوره اسلامی است نوشتن آیات الهی،ثبت آراء و افکار علمی هنرمندان بسیاری را به خود جلب کرده است.خطاطی در سیر تکامل خود از تنوع و جذابیت فراوان برخوردار شده و ابزارش به عنوان ابزاری ارزشمند به شکل هنرمندانه ای تزئین شده است.

موزه مردم شناس کاخ گلستان در میدان ارگ تهران واقع شده است و درایام نوروز پذیرای بازدید کنندگان خواهد بود./ه
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار