سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلیلی:

آمریکا با تحریم‌ها فقط شرکت‌ها و مردم خود را محروم کرد/صهیونیست‌ها ظرفیت هیچ اقدامی را علیه ایران ندارند

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: صهیونیست‌ها ظرفیت هیچ اقدامی را علیه ایران ندارند ولی اگر غلطی کنند شدیدترین پاسخ ایران را خواهند دید.

  به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به آلماآتی تأکید کرد که صهیونیست‌ها ظرفیت هیچ اقدامی را علیه ایران ندارند ولی اگر غلطی کنند همان‌طور که رهبری فرمودند شدیدترین پاسخ ایران را خواهند دید.

رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی ضمن اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران و در خصوص ادعای اخیر آمریکایی‌ها مبنی بر احتمال افزایش تحریم‌ها تأکید کرد: نتیجه تحریم‌ها پیشرفت ایران بود و آمریکا فقط مردم و شرکت‌های خود را از پتانسیل‌های کشورمان محروم کرد.

وی افزود: آمریکایی‌ها از 34 سال پیش که یک دیکتاتور در ایران سرنگون و دموکراسی در ایران حاکم شد همواره تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده‌اند و این تحریم‌ها برای ملت ایران تازگی ندارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ادامه داد: آمریکایی‌ها سال گذشته تحریم‌ها را تشدید و به‌قول خودشان تحریم‌های فلج‌کننده‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده‌اند اما نتیجه این تحریم‌ها این شد که ایران پیشرفت کرد، اقتصاد هفدهم جهان شد، رتبه نخست را در رشد علمی به خود اختصاص داد و موجود زنده به فضا پرتاب کرد.

جلیلی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه: "همه شواهد حاکی از کارشکنی آمریکایی‌ها در روند مذاکرات و عدم‌تلاش آنها برای  به نتیجه رسیدن مذاکرات دارد، و این مذاکرات بخشی از راهبرد خصمانه برخی کشورهای غربی مبنی بر راهبرد فشار‌ــ‌مذاکره  علیه ملت ایران است، لذا علت عدم‌مخالفت ایران با ادامه مذاکرات چیست؟"، گفت: اولاً آمریکا تنها کشور حاضر در گفت‌وگوها نیست و ثانیاً ما یک منطق مشخصی داریم که هرچقدر همراه با اقتدار و ابتکار عمل بهتر در گفت‌وگوها ظهور کند، می‌تواند ماهیت رفتار و عمل خیلی‌ها را بهتر نشان بدهد.

‫جلیلی در پاسخ به این سؤال که بعد از انجام آخرین دور مذاکرات، ایران درباره تعامل با 5+1 و غنی‌سازی چه تصمیمی خواهد گرفت، تصریح کرد: ما بر غنی‌سازی به‌عنوان حق مسلّم اعضای ان‌پی‌تی تأکید داریم و حق خود می‌دانیم و این کاملاً برای مصارف صلح‌آمیز هست‬.

وی ادامه داد: ‫غنی‌سازی 20 درصد برای استفاده تولید داروهایی است که یک میلیون بیمار از آن استفاده می‌کنند‬. ‫ما سه سال پیش که این سوخت را نداشتیم از آژانس خواستیم از کشورهایی که این سوخت را دارند بخواهد که آن را به ایران بفروشند اما ‫با اینکه این سوخت مصرف دارویی داشت آنها از فروش آن اجتناب کردند.‫ با‌این‌حال خوشبختانه دانشمندان جوان ما توانستند ظرف کمتر از 2 سال این سوخت را تولید کنند‬ ‫و امروز بیش از یک میلیون بیمار از این سوخت استفاده می‌کنند‬. ‫

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در ادامه تصریح کرد: غنی‌سازی حق ملت ایران است و بر اساس نیاز ملت ایران انجام می‌شود اما آن‌چیزی که فراتر از نیاز ملت ایران است می‌تواند به‌عنوان موضوع همکاری قرار بگیرد و در برابر موضوعات دیگر که به‌عنوان همکاری مطرح می‌شود این موضوع هم می‌تواند مطرح شود.

منبع: تسنیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.