سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فاز دوم "پتروشیمی کارون" در بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت "پتروشیمی کارون" از بهره برداری فاز دوم پتروشیمی کارون خبرداد و گفت: با افتتاح این پروژه شاهد کاهش واردات ۲۵ هزار تنیMDI (فوم های سخت) خواهیم بود.

مهران بنازاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: فاز دوم پتروشیمی کارون که اولین تولیدکننده ایزوسیانات در خاورمیانه است تا پایان خرداد ماه به پایان می‌رسد و نیاز بازار را به طور کامل تامین می‌کند.
مهران بنازاده داشت: ایزوسیانات برای اولین بار در خاورمیانه در ایران تولید شد و برای تولید دو محصول TDI و MDI در شرکت به کار می‌روند. فاز یک مجتمع برای تولید محصول TDI و فاز دوم مربوط به تولید MDI و اسید نیتریک است. فاز اول در اواخر سال ۸۶ به بهره برداری رسید و فاز دوم که تامین کننده خوراک دو واحد اصلی است تا پایان خرداد ماه افتتاح می شود.
بنازاده با اشاره به کاربردهای متنوع و فراوان ایزوسیانات‌ها، تولوئن، دی ایزوسیانات و MDI گفت: ایزوسیانات‌ها در ساخت انواع فوم‌ها، اسفنج‌ها، قطعات یخچال و ... به کار برده می‌شوند TDI در تولید فوم‌های انعطاف پذیر و MDI در تولید فوم‌های سخت استفاده می‌شوند. دیگر موارد استفاده MDI در صنعت چسب، رزین پلی اتان و رزین ریخته گری و مواد عایق گرمایی است.
وی افزود: در حال حاضر با تولید TDI بخشی از نیاز بازار تامین می‌شود و با تولید MDI می توانیم به نیاز بازار داخل پاسخ دهیم و حتی امکان صادرات نیز فراهم می‌شود این محصولات بسیار با ارزش هستند به گونه‌ای که MDI در صنایع خودروسازی کاربرد فراوان دارد و در حال حاضر ۲۰ تا۲۵ هزار تن MDI از خارج وارد می شود.
×××× کاهش واردات ۲۵ هزار تنی MDI با بهره برداری از فاز دوم "پتروشیمی کارون"
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به این‌که ظرفیت تولید TDI در کارون به میزان ۴۰ هزار تن است گفت: ظرفیت تولید MDI نیز به میزان ۴۰ هزار تن برنامه ریزی شده است. فاز دوم کارون جزو طرح‌های مهر ماندگار است و طبق برنامه ریزی باید تا پایان بهار پروژه به بهره برداری برسد.
بنازاده با اشاره به این‌که در حال حاضر ۸۲.۳ درصد پروژه پیشرفت داشته است گفت: تجهیزات ابزار دقیق، برق و ... همه وارد و نصب شده است. بقیه تجهیزات نیز در بازار داخل قابل تامین است و مشکلی برای تامین تجهیزات نداریم.
وی با تاکید بر این‌که محصولات میانی ایزوسیانات‌ باید پس از تولید بلافاصله مصرف شود و امکان ذخیره آن وجود ندارد به تامین تجهیزات فاز دوم کارون اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد تجهیزات خارجی و ۴۰ درصد داخلی هستند. ما در شرکت در فاز اول حدود ۳۰۰ نفر نیروی مستقیم و حدود ۳۰۰ نفر نیروی پیمانکار داریم و در فاز دوم نیز حدود ۲۰۰ نفر در خود شرکت مشغول به کار می‌شوند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری کارون گفت: ۲۳۴ میلیون یورو و معادل تا ۲۳۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است(سرمایه‌گذاری ارزی قبل از نوسان نرخ ارز صورت گرفته است). در حال حاضر بخش ریالی کار غالب است و نیاز ارزی کنونی قابل توجه نیست.
بنازاده با اشاره به این‌که کشورهای آلمان، آمریکا، انگلیس و برخی از کشورهای اروپای غربی دانش تولید ایزوسیانات را دارند، گفت: شرکتی سوئدی که از شرکت‌های معتبر است موافقت کرد دانش فنی را وارد کشورمان کنند. درجه خلوص محصول تولیدی در شرکت کارون ۹۹.۸ است و کمترین حد خلوص ۹۹.۵ است.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی کارون افزود: برنامه ریزی شده تا ۵۶ هزار تن در سال اسید نیتریک با خلوص ۶۴ درصد تولید کنیم وبا توسعه طرح میزان تولید به ۸۸ هزار تن در سال می‌رسد. نخستین واحد در سه ماهه اول سال جاری با ظرفیت ۱۰۵ درصد احداث شد و در حال حاضر حدود هزار نفر نیروی متخصص و پیمانکار در فاز دوم مشغول به کارند. ارزش افزوده محصولات در فاز یک و دو بالا است.
وی با اشاره به بازگشت سرمایه فاز دوم نیز اظهار داشت: نرخ بازگشت بالای ۱۵ درصد و زمان بازگشت سرمایه پنج ساله است. اولویت برای تامین نیاز داخلی است اما در صورت امکان می توانیم محصولات کارون را صادر کنیم. در حال حاضر محصول TDI به اندازه نیاز بازار نیست اما در سه ماهه آینده به ظرفیت اسمی می رسیم و نیاز بازار را تامین می کنیم./س
برچسب ها: پتروشیمی ، کارون ، اقتصاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.