سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوایل سالجاری محقق خواهد شد؛

جانمایی برای ایجاد نخستین پالایشگاه کوچک با ظرفیت 10هزار بشکه

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، کلنگ نخستین پالایشگاه کوچک از سری پالایشگاه‌های کوچک توسط بخش خصوصی به زودی در منطقه بندر خصوصی خواجه نفس در نزدیکی گرگان به زمین خواهد خورد.

حسن خسروجردی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه پیشنهاد ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه‌های کوچک که از سوی وزیر نفت مورد حمایت قرار گرفته، در حال جانمایی و مطالعات اولیه است گفت: تعدادی از این پالایشگاه‌ها در حوزه جنوب کشور جانمایی شده‌اند تا تامین خوراک آنها مشکلی نداشته باشد و هزینه حمل و نقل نیز به هزینه خوراک آنها اضافه نشود.

وی با اشاره به جانمایی برای ایجاد پالایشگاه 10هزار بشکه‌ای در بندر خواجه نفس، خاطرنشان کرد: در این منطقه که در حال ساخت است، زمین کافی برای ایجاد پالایشگاه کوچک وجود دارد و خوراک آن نیز از کشورهای CIS تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت این پالایشگاه کوچک 10 هزار بشکه پیش‌بینی شده که تا 20 هزار بشکه نیز قابلیت افزایش آن وجود دارد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: استفاده از نفت کشورهای CIS در واقع حکم سوآپ را برای نفت کشور دارد. چون معادل نفتی که دریافت کرده و در این پالایشگاه به فرآورده تبدیل می‌کنیم، از جنوب کشور نفت صادر می‌ کنیم. ضمن اینکه نفت کشورهای آسیای میانه دارای کیفیت بسیار بالا و مرغوب است.

وی با تاکید بر اینکه کار این مجموعه را شرکت‌های زیرمجموعه اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی راه‌اندزای خواهند کرد، اظهار داشت: اگر از میعانات گازی به عنوان خوراک این پالایشگاه استفاده شود، هزینه پالایش هر بشکه معادل 4هزار دلار خواهد بود و اگر از نفت خام استفاده شود، هر بشکه نفت خام چیزی در حدود 8 تا 10 هزار دلار هزینه در پی خواهد داشت.

خسروجردی زمان آغاز این پروژه را از ابتدای سال آینده عنوان کرد و گفت: تا دو سال آینده اتفاقات زیادی در مورد نخستین پالایشگاه کوچک بخش خصوصی بیفتد.

برچسب ها: پالایشگاه ، بشکه ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.