مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه 83 درصد نفت کشور در این شرکت تولید می شود گفت: این شرکت تكميل و توسعه ساخت داخل و افزايش توليد و نگهداشت، را در سال جاری به شدت دنبال می کند.

حميد بورد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با تشريح عملكرد و دستاوردهاي شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این مطلب که در 11 ماه اخیر 120 درصد برنامه توليد گاز تحويلي به شركت ملي گاز ايران محقق شده است، افزود: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از ابتدای سال جاری تا کنون توانسته است، 102 درصد برنامه هاي توليد نفت خام را تحقق بخشد.

مدیر عامل این شرکت اظهار داشت:  هم اكنون حدود 800 پروژه با اعتباري نزدكي به 10 هزار ميليارد ريال در بخش طرح هاي نفت و گاز، راه و ساختمان و طرح هاي عمده در این شرکت در دست اجراست که عمده آنها در زمینه حفظ و نگهداشت توان توليد نفت و گاز است و در مراحل مختلف پيشرفت قرار دارند اجرای 10 هزار میلیارد پروژه در مناطق نفتخيز جنوب83 درصد نفت کشور در مناطق نفتخیز جنوب تولید می شود.

بورد اضافه کرد: شركت ملي مناطق نفتخیز جنوب در گستره اي به وسعت 400 هزار كيلومتر مربع در 5 استان كشور فعاليت دارد، به گونه ای که اين شركت حدود 83 درصد نفت و16 درصد گاز كشور را توليد مي كند و تامين خوراك بیشتر پالايشگاه ها و واحدهاي پتروشيمي را نیز به عهده دارد. 

وي با اشاره به اهميت تزريق گاز به مخازن با هدف توليد صيانتي گفت: با توجه به اولويت تامين گاز مصرفي بخش خانگي در زمستان امسال، نزديك به80 درصد برنامه تزريق گاز به مخازن نفتي صورت گرفته است.  

بورد در ادامه با اشاره به پروژ ه های مهر ماندگار مناطق نفتخیز جنوب یادآور شد: از کل طر ح های فعال  این شرکت 12 پروژه در قالب طرح هاي مهر ماندگار اجرا شده كه پروژه هاي توسعه كارخانه نمكزدايي رگ سفيد، خريد و نصب 30 دستگاه تلمبه ميل هاي مكشي، توسعه كارخانه نمكزدايي بنگستان اهواز، احداث تاسيسات نفتي جايگزين ناشي از احداث سد گتوندعليا و ساخت و خريد 4 مجموعه دستگاه فراورش سيار نفت راه اندازي شده ا ست. 

وی یادآور شد: پروژه هاي  اصلاح و بازسازي چندراهه گناوه و جمع آوري گازهاي همراه ميدانن فتي نرگسي از ديگر پروژه هاي مهم مهر ماندگار به شمار می روند كه مراحل را ه اندازي آ نها انجام شده و آماده افتتاح هستند. 

مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب تصریح کرد: احداث كارخانه هاي نمكزدايي بي بي حكيمه 1، هفت شهيدان مسجدسليمان و لب سفيد، ايجاد شبكه راديو ترانك ديجيتال وا حداث باند دوم جاده ماهشهر به اميديه از ديگر پروژه هاي مهر ماندگار محسوب مي شوند كه برنامه ريزي شده و در نيمه نخست سال آينده به بهره برداري برسند.

بورد با اشاره به قدمت تاسيسات فراورش نفت در مسجدسليمان گفت: براي بهبود وا فزايش ظرفيت توليد و جمع آوري واحدهاي قديمي، طرح احداث كارخانه بهره برداري و نمكزدايي مسجدسليمان در منطقه هفت شهيدان اجرا شده كه 95 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.  

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب با بيان اين كه اين كارخانه داراي ظرفيت 55 هزار بشكه درروز است، گفت: اميدواريم اين كارخانه در 3 ماه نخست سال آينده آماده افتتاح و راه اندازي شود.  

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب همچنین درباره مهم ترين برنامه هاي سال آينده اين شركت گفت: برنامه هاي سال جاری اين شركت در 3 بخش نگهداشت و افزايش توليد، تكميل و راه اندازي پروژه ها و توسعه ساخت داخل تهيه و تدوين شده و ملزومات آن در حال پيگيري و تامين است.

بورد افزود: يكي از برنامه هاي اين شركت براي تحقق برنامه هاي توليد در سال آينده، افزايش دكل ها از 50 دستگاه فعلي به 60 دستگاه است.

مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب در ادامه به فعاليت هاي زيست محيطي اين شركت اشاره کرد و اظهار داشت: با فعاليت هاي انجام شده در يك دهه گذشته، هم اكنون 92 درصد گازهاي همراه نفت در گستره اين شركت، جمع آوري شده و مورد استفاده بهينه قرار مي گيرد.
 وي افزود: براي جمع آوري 6 درصد گازها نيز برنامه مصوب تدوين و شرح نياز پروژه ها تهيه شده كه با تامين منابع مالي اجرايي خواهد شد.

بورد گفت: از جمله فعاليت هاي اين شركت در زمينه محيط زيست، تامين منابع مالي طرح بيابان زدايي و مالچ پاشي 200 هزار هكتار از اراضي خوزستان است كه شركت ملي مناطق نفتخیز جنوب تاكنون به تمام تعهدات خود عمل كرده است.  

وی همچنین درباره مخزن نفتی اهواز که بخشی از آن در زمینهای فرودگاه اهواز واقع شده است، خاطر نشان کرد: به طور کلی مخزن اهواز، از بزر گترین مخازن دنیا به شمار می رود و یکی از بخش های آن در اطراف فرودگاه واقع شده که با بحث های تخصصی و فنی و همچنین توافق های صورت گرفته میان وزرای نفت و راه و شهرسازی، محل جدید فرودگاه جانمایی شده که در آینده، این جا به جایی صورت خواهد گرفت و مناطق نفتخیز جنوب آماده هر گونه همکاری برای رفع مشکل مخزن نفتی فرودگاه اهواز است./عب
برچسب ها: نفت ، نیرو ، گاز ، اقتصاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار