سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پس از تشديد بحران مالي قبرس؛

مجلس قبرس امروز طرح مالیات بر سپرده های بانکی را بررسي مي‌کند

رئیس جمهور قبرس، امروز، سعی خواهد کرد نمایندگان مجلس کشورش را قانع کند تا از طرح وضع مالیات 10 درصدی بر سپرده های بانکی مردم این کشور، توسط اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول، حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از بلومبرگ، منطقه يورو و صندوق بين المللي در نظر دارند ده ميليارد يورو به قبرس وام بدهند که اين معادل پنجاه و پنج درصد توليد ناخالص داخلي کشور است. براي اولين بار سپرده گذاران بانکي در اين کشور با مالياتي استثنايي مواجه مي شوند که اين ماليات حدود شش ميليارد يورو براي دولت درآمد خواهد داشت و اين پول سرمايه اي دوباره براي بانکها تامين خواهد کرد.

اين کارشناس يادآوري کرد قبرس اقتصاد بسيار کوچکي است و فقط دو دهم درصد از ثروتهاي منطقه يورو را تامين مي کند اما بخش بانکي آن بسيار بزرگ است. جزيره قبرس، بانکهاي اين کشور را به جذبه اي مالي براي سرمايه گذاري تبديل کرده بود به همين دليل روس‌ها ده‌ها ميليارد يورو از ثروتهاي خود را به بانک‌هاي قبرس انتقال داده بودند. روسها چهل درصد از شصت و هشت درصد يورو سپرده بانکي در قبرس را در دست خود دارند.

"نیکوس آناستاسیادس"، رئیس جمهور قبرس، امروز، قرار است تا نمایندگان مجلس کشورش را قانع کند که از طرح وضع مالیات 10 درصدی بر سپرده های بانکی مردم این کشور که به عنوان بخشی از قرارداد اعطای وام 13 میلیارد دلاری است برای جلوگیری از ویرانی مالی قبرس و جدایی احتمالی آن از منطقه یورو، حمایت کنند.

بر اساس این گزارش، آناستاسیادس امروز در" نیکوزیا"، پایتخت قبرس، قرار است  پیش از آغاز جلسه رسمی مجلس که برای تصمیم گیری در مورد پذیرش طرح اتحادیه اروپا، از تصمیم خود دفاع کند. البته این جلسه یک روز دیرتر از زمان معین آن برگزار خواهد شد، به دليل اينکه  آناستاسیادس روز گذشته اقدام به فرونشاندن خشم عمومی و جمع کردن رای اکثریتی که به  آن نیاز مبرم دارد، پرداخت.

وی در یک برنامه تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت: اميدوارم تصميم من نتيجه بخش باشد،اين تصميم نياز به تصويب مجلس دارد. از احزاب مجلس تقاضا دارم بهترين تصميم که به نفع مردم و کشور است را اتخاذ کنند.

وزیران مالی منطقه یورو طی جلساتی در 15 و 16 مارس بر سر وضع مالیات بر سپرده های بانکی مردم قبرس به توافق رسیدند.

برچسب ها: قبرس ، مالیات ، یورو ، وام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.