سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سيد افقهي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران مطرح كرد

موشک‌هاي فجر 5 نقطه طلائي پيروزي مقاومت در جنگ 8 روزه

يک کارشناس مسائل خاورميانه به‌کارگيري موشک‌هاي فجر 5، در جنگ 8 روزه غزه را نقطه طلائي پيروزي مقاومت دانست و گفت: اين موشک‌ها يکي از موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران بود که پس از برخورد به سرزمين‌هاي اشغالي اظهارات اميدوار کننده مقامات فلسطيني را به دنبال داشت. اين موشک‌ها حيثيت، شرافت و افتخاري براي ملت شريف ايران محسوب شده که کشورمان همواره، پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي يکي از مدافعان اصلي آرمان‌هاي والاي مردم فلسطيني به شمار رفته است.


سيد هادي سيد افقهي در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به بررسي تحولات رخ داده در منطقه در سال 91 پرداخت، که شرح آن در ذيل آمده است.


باشگاه خبرنگاران: مهم‌ترين تحولات منطقه را در يک سال اخير چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

سيدافقهي: شاهد چند تحول مهم و اساسي در سال91 در خاورميانه بوديم که مهم‌ترين آن پيروزي 8 روزه غزه در برابر رژيم غاصب صهيونيستي، بحران سوريه، مسئله لبنان و ناآرامي‌هاي بحرين بود که هر يک آغازگر تحولاتي در منطقه شد.



باشگاه خبرنگاران:
  در پس معرکه جنگ 8 روزه غزه چه گذشت؟

سيدافقهي:
جنگ 8 روزه غزه در واقع تهاجم نظاميان رژيم غاصب صهيونيستي به اين شهر و بر عليه مجاهدين فلسطيني صورت گرفت، در اين ميان غرب با مغشوش کردن افکار عمومي در تلاش بود تا نشان دهد که طولاني شدن اين جنگ به بدنه قيام ملت فلسطين لطمه خواهد زد، اما نه تنها اين باور نادرست محقق نشد بلکه اين بار رژيم اشغالگر بود که تقاضاي آتش بس کرد.

وي ادامه داد: براي نخستين بار حماس، جهاد اسلامي و ديگر گروه‌هاي جهادي فلسطيني پيشنهاداتشان را بر رژيم غاصب صهيونيستي تحميل کردند.

 
باشگاه خبرنگاران: نقش جمهوري اسلامي ايران در پيروزي غزه تا چه اندازه پررنگ است؟

سيدافقهي بکارگيري موشک‌هاي فجر 5، در جنگ 8 روزه غزه را نقطه طلائي پيروزي مقومت دانست و گفت: اين موشک‌ها يکي از موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران بود که پس از برخورد به سرزمين‌هاي اشغالي اظهارات اميدوار کننده مقامات فلسطيني را به دنبال داشت. اين موشک‌ها حيثيت، شرافت و افتخاري براي ملت شريف ايران محسوب شده که کشورمان همواره، پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي  يکي از مدافعان اصلي آرمان‌هاي والاي مردم فلسطيني به شمار رفته است. 


باشگاه خبرنگاران:
چه کساني آتش‌افروزان اصلي ناآرامي‌هاي سوريه هستند؟

سيدافقهي:
  بحران سوريه از سوي دشمنان اصلي اين دولت اداره مي‌شود که در رأس آن آمريکا، هم‌پيمانان غربي‌اش و رژيم منحوس صهيونيستي قرار داشته که در اين ميان بازگيران ديگري همچون ترکيه و برخي کشورهاي مرتجع عربي همچون قطر و عربستان در اين اوضاع دخالت مي‌کنند.


باشگاه خبرنگاران:
بحران سوريه به طور دقيق از چه زماني شکل گرفت؟


سيدافقهي:
آغاز اين بحران دو سال پيش زماني که تهاجم وحشيانه و فراگير کشورهاي غربي از چهارسو عليه مردم سوريه و با هدف سرنگوني نظام بشار اسد مورد تهاجم قرار دادند، انجام شد؛ طرف غربي هيچ گاه تصور نمي کرد که اين درگيري‌ها 2 سال بدون نتيجه‌اي که آنها برايش پايه‌ريزي کرده بودند به طول بيانجامد، بلکه بر اين خيال واهي که سوريه نيز همچون تونس، ليبي و مصر در مدت زمان کوتاهي مي‌تواند طومار حکومت بشار اسد را در هم بپيچند اما اين اتفاق هيچ‌گاه رخ نداد.


باشگاه خبرنگاران:
به نظر شما مهم‌ترين راه‌حل پايان دادن به بحران سوريه چيست؟


سيدافقهي:
آمريکا، غرب و همچنين رهبران معارضين تروريست‌ بر اين مهم هستند که سوريه هیچ‌گونه راه‌حل نظامي، امنيتي نداشته و بايد تنها از طريق مذاکره ميان مخالفان و بشار اسد اين بحران خاتمه یابد.

وي افزود: هرچند تغييري در بحران سوريه حاصل نشده اما لحن برخورد و نوع تعامل غرب بيانگر آن است که آنها به دنبال آرام کردن اوضاع و دست کشيدن از دخالت‌هاي مغرضانه خود بوده که تنها دليلشان را براي طولاني کردن اين درگيري‌ها امتيازگيري در پاي ميز مذاکره تلقي کرده‌اند.


باشگاه خبرنگاران:
طرح پیشنهادی ایران برای خاتمه دادن به بحران سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سيدافقهي:
خوشبختانه دکترين جمهوري اسلامي ايران از ابتدا برای پایان دادن به درگیری‌های سوریه موفق عمل کرده و دستگاه ديپلماسي کشورمان نیز همواره بر این مهم تاکید داشته که بحران سوریه راه حلي نظامي ندارد و طولانی شدن این بحران را خطری جدي بر زیرساخت‌های این کشور دانسته چرا که این مسئله می‌تواند بر امنيت و آرامش سوريه لطمه وارد کند.

وی به طرح 6 ماده‌اي جمهوري اسلامي ایران در حل بحران سوریه اشاره و تصریح کرد: اخضر ابراهيمي و گروه تماس 4 جانبه و همه طرفین درگیر در این بحران از اين طرح پیشنهادی استقبال کردند و با توافق اینکه در گیری‌ها از طريق  نقشه مسیری مهندسي شده به این درگیری‌ها خاتمه دهند.


باشگاه خبرنگاران:
آقای افقهی متاسفانه طی یک سال گذشته شاهد خشونت و نقض حقوق بشر توسط  آل‌خلیفه در بحرین علیه مردم بی‌گناه این کشور بودیم، منشاء اصلی این خشونت‌ها کجاست؟

سيدافقهي: بله متاسفانه طي يک سال اخير شاهد شدیدترین اقدامات ضد حقوق بشری عليه مردم مسلمان بحرين بودیم، که تنها می‌توان به بخشی از این اقدامات جنایتکارانه از قبیل کشتار بی‌رحمانه و به شهادت رساندن کودکان، زنان و مردان بی‌گناه و مظلوم و به اسارات درآوردن مردم بي‌دفاع بحريني اشاره کرد.

در یک سال اخیر شکنجه‌ها در بحرين به اوج خود رسيد؛ در حالی‌که رژیم جنایتکار آل‌خلیفه با حمایت‌های بی‌چون و چرای استکبار جهانی درصدد شنیع‌ترین اقدامات جنایتکارانه و تشديد شکنجه‌ها علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع این کشور برآمده اما در حقیقت این مردم بحرين بودند که همواره پابرجا و مصمم به دنبال احقاق حقوق مشروع و قانوني‌شان بوده‌اند.


باشگاه خبرنگاران:
نقش گروه‌هاي سلفي و وهابيت را در اغتشاشات لبنان تا چه اندازه موثر مي‌دانيد؟

سيدافقهي: تحولات لبنان که در يک سال اخير دستخوش اوج گيري حرکات گروه تروريستي سلفي‌ با مطرح کردن نام حزب‌الله لبنان به دنبال تحت‌الشعاع قرار دادن آن در افکار عمومي و به راه انداختن جنگ داخلي در اين کشور هستند؛ عربستان نيز با کمک‌هاي سخاوتمندانه‌اش به اين گروه‌هاي تروريستي درصدد گسترش آنها بوده که خوشبختانه تاکنون بر اين مهم موفق نشده‌اند.

افقهي با تاکيد بر اينکه با گسترش موج عظيم بيداري اسلامي در کشورهاي منطقه شاهد اوج‌گيري هر چه بيشتر اين تنش‌ها و تلاش براي به راه انداختن جنگ مذهبي ميان شيعه و سني بوديم، تصريح کرد: حضور مقتدرانه حزب‌الله لبنان و همچنين اقدامات سازنده و مثبت سازمان‌هاي بين‌المللي براي جلوگيري از اين جنگ بسيار پررنگ بود؛ چرا که به راه انداختن چنين جنگي به ضرر مسلمانان جهان بوده و تنها کسي که مي‌تواند از اين جنگ سود برد تنها رژيم غاصب صهيونيستي است.


باشگاه خبرنگاران:
آقاي افقهي سؤال پاياني، وضعيت عراق در سالي که گذشت را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

سيدافقهي: اغتشاشاتي در محله‌هاي سني‌نشين عراق شکل گرفت تنها بهانه‌اي براي دستگيري وزير امور مالي عراق بود که اغتشاش‌گران با پوستر‌هايي از ديکتاتور سابق اين کشور و در دست داشتن پرچم‌هايي که نشان از طرفداري رژيم بعث داشتند به دنبال تجزيه‌طلبي و جنگ‌افروزي در بخش‌هايي از اين کشور بودند.

وي ادامه داد: حکومت عراق و همچنين مراجع اين دولت بر اين اقدام مهر باطل زده و اظهار داشتند چنانچه مردم به دنبال احقاق حقوقشان هستند بايد در غالب دموکراسي و نه اغتشاشگري از حق ملت سوءاستفاده کند.

افقهي با تاکيد بر اينکه اغتشاشگران به دنبال احيا و بازسازي فرهنگ مذبوحانه ديکتاتور سابق در عراق هستند، خاطرنشان کرد: متاسفانه همچنان روند اين تشنج‌ها و تنش‌ها در برخي از مناطق سني‌نشين ادامه داشته است؛ اين درگيري‌ها در امتداد کارشکني‌‌هاي سلفي‌ها و ديگر گروه‌هاي ترويستي براي اختلاف‌افکني ميان  شيعه و سني در سوريه، لبنان، عراق و برخي از کشورهاي منطقه صورت گرفته است.

انتهاي پيام/






برچسب ها: افقهی ، ایران ، خاورمیانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.