سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/ مروري بر مهمترين اخبار قضايي آبان ماه 91

از تشريح جزئيات علت مرگ "وبلاگ نويس" تا تبرئه "علي‌اكبر جوانفكر"

تبرئه جوانفكر از اتهام براي ويژه‌نامه خاتون، جزييات پرونده اختلاس مالي، لايحه گذرنامه و خروج زنان با اذن ولي، بررسي مرگ وبلاگ‌نويس و دستگيري 47 اخلال‌گر بازار ارز و سكه از مهم‌ترين اخبار آبان ماه سال 91 بود

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، تبرئه جوانفكر از اتهام براي ويژه‌نامه خاتون، جزييات پرونده اختلاس مالي، لايحه گذرنامه و خروج زنان با اذن ولي، بررسي مرگ وبلاگ‌نويس و دستگيري 47 اخلال‌گر بازار ارز و سكه از مهم‌ترين اخبار آبان ماه سال 91 بود.

**تبرئه جوانفكر/ حكم صادره هنوز ابلاغ نشده است

قهرمان شجاعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بابيان اينکه دادگاه جوانفکر در دفعات قبل به صورت مفصل بررسي شده و اکنون راي صادره منتشر شده است، اظهار داشت: علي اکبر جوانفکر در مورد ویژه نامه "خاتون" از اتهامات وارده تبرئه شد.
 
وکيل مدافع جوانفکر ادامه داد: پس از رسيدگي به شکايت‌هاي نيروي انتظامي و مدعي‌العموم از علي اکبر جوانفکر، مدير مسئول سابق روزنامه ايران که به مدت 6 ماه با شکايت مدعي‌العموم در زندان اوين محبوس است.
 
وي در رابطه با مصاحبه جوانفکر با روزنامه اعتماد که منجر به شکايت شده بود، گفت: حکم برائت براي اين مساله نيز صادر شده اما حکم صادره تنها به صورت راي بوده و ابلاغ نشده است.
 
شجاعي همچنين درباره اتهامات کاریکاتوریست‌ سابق روزنامه ایران تصريح کرد: این کاریکاتوریست به اتهام توهين به مسئولان کشور بعد از بررسي در دادگاه انقلاب و اعتراض در دادگاه تجديد نظردر شعبه 76دادگاه کيفري استان از اتهامات وارده تبرئه شدند.
 
 
**از پرونده اختلاس بزرگ مالي چه خبر؟

روند رسیدگی به پرونده 3 هزار میلیاردی در دادگاه برای آن دسته از متهمانی که کیفرخواست‌ آنها صادر شده در حال برگزاری است و قوه قضائیه در نظر دارد که اين دور از رسيدگي به پرونده متهمان سریعتر منتج به نتيجه شود و به اطلاع مردم برسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بنابر برخي اخبار مبني دور جديد رسيدگي به پرونده فساد 3 هزار ميلياردي و برگزاري دادگاه فساد بزرگ مالي، اين پرونده ابعاد تازه‌اي به خود گرفت.
 
بنابر پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران از دفتر سراج، قاضی ویژه دادگاه فساد سه هزار میلیاردی در دور اول، با تاکید بر اینکه قاضی سراج تنها براي رسيدگي به بخش اول این پرونده تعيين شده بود و روند رسیدگی به بخش‌هاي ديگر پرونده اين فساد بزرگ در دادسرای انقلاب ادامه دارد و قاضی سراج در این بخش از بررسی پرونده دخالتی نخواهد داشت.
 
در ادامه اين گزارش قاضي سراج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: در صورتي كه متهماني همچون خاوري به دادگاه راه پيداكنند، رياست اين دادگاه را بر عهده خواهم داشت.
 
اما در سی‌و نهمین نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به خبرنگاران درباره برگزاری دور دوم دادگاه فساد کلان بانكی گفت: کیفرخواست تعدادی از متهمان صادر شده و روند رسیدگی پرونده ادامه دارد و پس از اینکه متهمان به دادگاه احضار شوند، اطلاع رسانی می‌شود.
 
در ادامه اين گزارش؛ بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط خبرنگار ما، مشخص شد که دادگاه این پرونده برای آن بخش از متهمانی که کیفرخواست‌ آنها صادر شده در حال برگزاری است و قوه قضاییه در نظر دارد که سریعتر به نتیجه برسد و بيش از اين درگیر برگزاری دادگاه‌های علنی نشود و بتواند احکام صادر شده را به اطلاع عموم رسانده و پاسخي روشن براي اذهان عمومی باشد.
 
 
**نواقص طرح صدور گذرنامه براي زنان مجرد زير 40 سال با اذن ولي قهري 

ابوالفضل ابوترابي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، طرح صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر 40 سال با موافقت ولی قهری را همراه با نواقصي دانست و گفت: قانون فعلی حاکم بر صدور گذرنامه برای زنان می‌گوید، تنها زنان متاهل برای گرفتن گذرنامه احتیاج به اجازه رسمی شوهر دارند اما اگر قانون جديد مصوب شود تمام زنان زير 40 سال براي صدور گذرنامه به اذن ولي نياز دارند.
 
عضو هيات رئيسه كميسيون حقوقي قضايي مجلس ادامه داد: در طرح ارائه شده به مجلس، حداقل سن تعريف نشده است، چرا كه زني كه به سن رشد و قانوني رسيده نيازي به اذن ولي قهري نداشته و اين امر منتفي است. در نتيجه مشخص نكردن حداقل سن براي صدور گذرنامه يكي از مشكلات اين طرح است.
 
اين حقوقدان نقص ديگر اين طرح را مشخص نكردن و در نظرنگرفتن هدف و مقصود فرد از گرفتن گذرنامه بيان كرد و گفت: خروج يك زن از كشور تبعات حكومتي نيز دارد كه با تشخيص هدف فرد از گرفتن گذرنامه، مسائل و مشكلات تابع از صدور اين گذرنامه براي زن ايراني خارج از كشور نيز حل خواهد شد.
 
**علت مرگ وبلاگ نويس همچنان بررسي مي‌شود

سخنگوي دستگاه قضايي گفت: جان هر مسلمان و شهروندي محترم است و به احتمال اينکه وي به مرگ غيرطبيعي نيز فوت شده باشد وظيفه جدي ما اين است که اين مساله را پيگيري کنيم.

سخنگوي قوه قضاييه در مورد مرگ ستار بهشتي وبلاگ‌نويس گفت: اتهام وي مجاز به گفتن نيست اما در دادسراي جرايم فرهنگ و رسانه مورد بررسي قرار گرفت، اما ستار بهشتي ساکن رباط کريم بوده که دادسراي رباط کريم براي جلب وي ظهر روز 9 آبان اقدام به دستگيري وي در منزل بهشتي مي‌کند.
 
وي ادامه داد: ضابطين دادگستري(پليس) وقتي کسي را دستگير مي‌کنند به همان محل برمي‌گردند و اقدامات قضايي و اداري را بر مسئله مورد نظر انجام مي‌دهند پس از اقدامات قضايي اداري دادسراي رباط کريم اين پرونده به تهران اعزام مي‌شود.
 
حجت‌الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي با بيان اينکه بازپرس ذي‌ربط اقدامات اوليه را در تاريخ 10 آبان شروع کرد اظهار داشت: پس از اقدامات تحقيقي قرار وثيقه 100 ميليون تومان براي اين فرد صادر مي‌شود بنابراين اگر وثيقه موجود بود وي آزاد مي‌شود و اگر وثيقه‌اي نباشد همراه با قرار صادره به زندان مي‌رود.
 
وي در رابطه با به زندان رفتن ستار بهشتي گفت: اين فرد روز دهم آبان توسط بازپرس همراه با نامه‌اي به اين مبنا که ادامه اين تحقيقات به پليس واگذار شود به زندان اوين معرفي مي‌شود و ساعت 16:20 دقيقه روز دهم آبان در زندان اوين پذيرش شده و به بند 350 عمومي زندان اوين منتقل مي‌شود.
 
دادستان كل كشور تصريح کرد: براساس نامه‌اي که پليس فتا به زندان داده بود روز يازدهم ساعت 11 براي ادامه تحقيقات متهم را تحويل گرفته و در روز 13 طبق اعلام پليس بهشتي فوت کرده و بلافاصله به سيستم قضايي پرونده جديدي براي فوت وي در دادسراي امور جنايي اعلام مي‌شود.
 
وي ادامه داد: هنگامي که بهشتي در زندان اوين بوده چندين بار اظهار داشته که احساس خستگي مي‌کنم، در ناحيه قلب احساس درد دارم که همين موضوع باعث مي‌شود پزشک وي را معاينه کرده و پس از معاينه مطلب خاصي را در ناحيه قلب مشاهده نمي‌کند و پس از معاينه در بهداري فرد به پليس تحويل داده مي‌شود.
 
سخنگوي قوه قضاييه با اشاره به اينکه پزشکي قانوني نظريه مفصلي در اين زمينه ارائه کرده گفت: قبل از کالبد شکافي مشخصات متوفي را اعلام کرده‌اند که در پنج ناحيه از بدن وي علامت کبودي وجود دارد اما آثار خاص ديگري از نظر ظاهري ديده نمي‌شود و پس از کالبد شکافي دقيق هيچ چيز غيرعادي اعم از خون مردگي، شکستگي، و ضرب‌ديدگي وجود نداشته اما براي اعلام نظر قطعي و تامه فوت دو آزمايش سم شناسي و آزمايش کبد نيز صورت گرفته که هنوز جواب اين آزمايشات به صورت مکتوب درنيامده اما پس از آزمايش سم شناسي مورد مشکوکي وجود نداشته است.
 
**تبرئه يکي از مداحان متهم به تهديد قتل مشايي‌/ دستگیری 47 اخلال‌گر سکه و ارز

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب شهر تهران بعد از ظهر امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و جدید دادسرای ناحیه 20 تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا‌کنون 47 نفر از اخلال‌گران بازار سکه و ارز دستگیر شده‌اند.
 
وی افزود: تحقیقات مبسوطی در جریان رسیدگی به پرونده این افراد انجام شده است و امیدواریم هر چه سریعتر پرونده این افراد به دادگاه برود.
 
دولت‌آبادي تصریح کرد: البته به دلیل برخی از تحقیقاتی که باید از حساب‌های شخصی این افراد انجام می‌شد، یک مقداری پرونده زمان برده است.
 
وی همچنین درباره حکم دادگاه درباره دو مداح تهرانی گفت: یکی از این مداحان محکوم و دیگری تبرئه شد و بايد تا قبل از صدور حکم قطعي از انتشار اسامی این افراد خودداری کرد.
 
 انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.