متهم ردیف اول پرونده کهریزک با بيان اينكه "من خودم زیان‌دیده این اقدامات خودسرانه مأموران هستم"،‌ گفت: کهریزک در آن زمان یک بازداشتگاه رسمی و قانونی و اصلا مخصوص نگهداری اراذل و اوباش نبود.

 به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران "سعيد مرتضوي" پس از پايان سومين جلسه دادگاه در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: من 20 و 21 تير ماه سال 88 براي دفاع از رساله دکترا در مرخصي بودم و به خاطر انتقاداتي که آقاي روح‌الاميني مطرح کرده بود به وکيل‌ وي و دادگاه در اين باره توضيح دادم.
 
متهم رديف اول پرونده کهريزک ادامه داد: بهمن 87 زمان دفاع پايان نامه‌ام بود که به خاطر ماموريت مهمي به خارج از کشور رفته بودم که پيگير امور مربوط به نيابت‌هاي منتسب به منافقين باشم، اين ماموريت از طرف قوه قضاييه بر عهده من گذاشته شده بود.
 
مرتضوي گفت: در طي اين ماموريت که با تعدادي از مقامات عالي نظام به خارج از کشور رفته بودم كه از حضور در جلسه دفاع پايان نامه‌ام بازماندم.
 
متهم رديف اول پرونده کهريزک اذعان داشت: به دليل شرايط کاري که نتوانسته بودم از رساله دکترا در بهمن 87 دفاع کنم به دانشگاه پيشنهاد دادم که زمان دفاع از رساله دکترا را به بعد از انتخابات موکول کنند از اين رو تاريخ دفاع از رساله‌ام به 21 تير 88 موکول شد.   
 
وي افزود: در تاريخ 20 و 21 تيرماه 88 براي دفاع از رساله دکترا مرخصي گرفتم و از 6 ماه قبل تا آن زمان نيز به مرخصي نرفته بودم که اسنادش در دادستاني موجود است.  
 
مرتضوي ادامه داد: رساله دکتراي بنده درباره استفاده از روان‌گردان‌ها بود که حتي منشاء رفع نواقص قانوني مواد مخدر در قوانين جاري  کشور شد.
 
متهم رديف اول پرونده کهريزک تصريح کرد: زمان دفاع از رساله دکترا قابل تمديد نبود و من در دادسراي تهران حدود 50 معاون داشتم که تقسيم کار شده بود و براي موضوعات آن روزها نيز براي خودم جانشين تعيين کرده بودم در ايام سال 88 حتي شبانه روز به منزل نمي‌رفتم تا بتوانم به امور رسيدگي کنم به همين خاطر دو روز مرخصي نمي‌توانست مشکلي را در کارهايم ايجاد کند.  
 
مرتضوي با اشاره به جلسه سوم دادگاه اظهار داشت: در اين جلسه درباره دو مورد اتهامي اولي که در کيفرخواست مطرح شده بود دفاع کردم پس از آن در دفاع از اتهام نارواي معاونت در قتل توضيحاتي را ارائه دادم.
 
وي اضافه کرد: پس از توضيحات بنده رئيس دادگاه از وکلا و شکات درخواست کرد که توضيحات خود را درباره دفاعيات من مطرح کنند پس از توضيحات وکلاي شکات دادگاه از طرفين خواست که اگر شهود و گواهاني دارند به دادگاه احضار کنند.  
 
متهم رديف اول پرونده کهريزک تصريح كرد: بنا به اين درخواست دادگاه من مي‌توانم تعدادي از مامورين را که در جريان وقايع سال 88 بودند به عنوان گواه به دادگاه بياورم.  
 
وي با بيان اين که قضات کوچکترين اتهامي در وقايع سال 88 مرتکب نشده‌اند، افزود: قضات مسئول رسيدگي به امور قضايي هستند و فقط قرار متناسب با نوع اتهام را صادر مي‌کنند که اگر در اين مورد تخلفي را مرتکب شده باشند مي‌توان آن‌ها را مورد مواخده قرار داد.  
 
مرتضوي گفت: قضات هيچ دخالتي در بازداشت متهمان نداشته‌اند ولي اگر دربازداشت‌ها ماموران جرائمي را مرتکب شده‌اند که قضات از آن‌ها آگاه نبودند نمي‌توان قضات را متهم کرد و اين امر غيرقانوني و غيرشرعي است.
 
وي درباره شرايط بازداشتگاه کهريزک ادامه داد: بازداشتگاه کهريزک در آن زمان يک بازداشتگاه رسمي و قانون بود و اصلا مخصوص اراذل و اوباش نبود چرا که در قانون هم چنين عناويني براي زندانيان تعريف نشده است.  
 
مرتضوي گفت: متهمان مواد مخدر در بازداشتگاه کهريزک نگهداري مي‌شدند و در سال‌هاي قبل اين بازداشتگاه مخصوص بند نسوان بود و خانم‌هايي که مرتکب مفاسد اخلاقي مي‌شدند در بازداشتگاه کهريزک نگهداري مي‌شدند.  
 
مرتضوي ادامه داد: در اين بازداشتگاه از دادسراهاي مختلف متهمان متفاوتي حضور داشتند و فقط مختص به متهمان خاصي نبود.
 
وي افزود: دفاعيات امروزم را در 20 بند و 43 صفحه به دادگاه ارائه دادم و نسخه‌اي از آن را بنا به درخواست دادگاه در اختيار شکات و وکلايشان قرار دادم تا اگر مطلبي غير از شکايات اوليه دارند به دادگاه ارائه دهند.  
 
مرتضوي با بيان اين که اميدوارم نتيجه دادگاه مبتني بر عدل و انصاف باشد تصريح کرد: زمان جلسه بعدي هنوز مشخص نشده است چرا که تحقيقات دادگاه ادامه دارد و قرار است تعدادي شهود و آگاه به دادگاه احضار شوند. ههچنين امروز فرصت دفاع به قاضي حيدري‌فر  و حداد نرسيد.  
 
متهم رديف اول پرونده کهريزک در پاسخ به انتقادات عبدالحسين روح‌الاميني گفت: من توضيحاتم را به صورت مبسوط در اختيار دادگاه قرار داده‌ام روح الاميني هم ارتباط خوبي با رسانه‌ها دارد و هم خودش رسانه دارد، وي مي‌گويد که ما مسئوليت‌پذير نيستيم و آثاري از پشيماني و ندامت در ما نمي‌بيند در صورتي که من در جلسه قبلي دادگاه تبيين کردم که خود روح الاميني بعد از حادثه کهريزک پيگير سرنوشت فرزندش شد.  
 
متهم رديف اول پرونده کهريزک تصريح کرد: در آن زمان حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي وزير وقت اطلاعات به خانواده‌ها هشدار مي‌داد که نگذاريد فرزندانتان به اغتشاشات بروند. 
 
روح الامینی چه اقدامی برای جلوگیری از رفتن فرزندش به اغتشاشات کرده بود تا وقتی که پلیس امنیت درباره فرزندش اعلام نظر نکرده بود آقای روح المینی چه کاری انجام داد او حتی با نزدیک ترین دوستانش این موضوع را در میان نگذاشته بود.

مرتضوی ادامه داد: افرادی که خودسرانه باعث بوجود آمدن این حادثه شدند مسببان اصلی این پرونده بودند و من خودم زیان دیده این اقدامات خودسرانه مأموران هستم چرا که به خاطر این اقدامات خودسرانه اکنون قضات این پرونده بعد از شكايت خانواده‌ها، زندگی و شغلشان دچار آسیب و خطر شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: متهم ، ردیف ، اول ، مرتضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار