سید مهدی موسوینژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: مجلس به موضوع بدهی سوختی ایرلاینها وارد شده است، باید مشخص شود چرا شرکتهای هواپیمایی پول بلیت را نقد میگیرند، اما هزینه سوخت را نمیپردازند.
وی با بیان اینکه موضوع عدم پرداخت بدهی ایرلاینها بابت تحویل سوخت جت در کمیسیون انرژی مجلس پیگیری میشود، افزود: هم از وزارت نفت و هم از شرکتهای هواپیمایی خواستهایم که به مجلس بیایند تا راهکارهایی برای حل این مشکل ارائه شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه باید حرفهای دو طرف را بشنویم، تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی پول بلیت را بهصورت نقد دریافت میکنند، اما باید مشخص شود که چرا بخشی از این پول که بابت سوخت است به شرکت پخش فرآوردههای نفتی پرداخت نمیشود. اساسا نباید مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد، بدهی ایرلاینها هم بخشی از پول مردم است و باید با تفاهم این خلاء را پر کرد.
موسوینژاد با تاکید بر اینکه وظیفه کمیسیون انرژی مجلس رسیدگی به مشکلات موجود است، اظهار اشت: مسئله بدهی ایرلاینها که پیامدهای بسیاری را برای کشور به دنبال داشته یکی ازاولویتهای مجلس است و بهزودی به آن رسیدگی میشود.
وی با اشاره به اینکه همچنان جلسات متعددی با ایرلاینهای در این رابطه تشکیل میشود، گفت: ما همه نوع همکاری را با آنها داشتهایم و انتظار داریم ایرلاینها هر چه زودتر نسبت به پرداخت طلب وزارت نفت اقدام کنند.
موسی نژاد با تاکید بر اینکه مردم نگرانی در خصوص لغو احتمالی پروازها در آستانه تعطیلات نوروز نداشته باشند، افزود: تلاش میکنیم این مشکل را هر چه زودتر حل کنیم.
بر اساس جدیدترین آماری که از سوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی منتشر شده، میزان بدهی ایرلاینها از محل تحویل سوخت به 1200 میلیارد تومان افزایش یافته است. در حالی طلب وزارت نفت همچنان روند صعودی دارد که شرکتهای هواپیمایی حاضر به پرداخت بدهیهای خود نیستند. مسئله ای که واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته است.
عدم پایبندی شرکتهای هواپیمایی به تعهدات خود سرانجام باعث شد تا مسئولان وزارت نفت تهدید خود مبنی بر پیگیری وضعیت طلب یک هزار و 200 میلیارد تومانی از طریق مراجع ذیصلاح را عملی کنند.
در چند سال اخیر حملونقل هوایی کشور دستخوش تغییر و تحولات فراوانی شده است؛ از تشدید تحریم ها گرفته تا درخواستهای مکرر ایرلاینها برای افزایش قیمت بلیت هواپیما. اتفاقات بیرونی و درونی مرتبط با حملونقل هوایی شرایطی را به وجود آورده تا انحصار در این بخش حرف اول و آخر را بزند./ر