سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازار نفت با رفع تحریم نفتی ایران مهار می شود؟/شمارش معکوس برای نفت ۱۲۸ دلاری

بسیاری از کارشناسان نفتی وضعیت فعلی بازار طلای سیاه را آتشی زیر خاکستر می دانند و از احتمال افزایش قیمت نفت تا مرز 128 دلار می گویند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، تحلیل ها در نهایت به این نکته ختم می شود که اگر فعالان بازار جهانی نفت تمایل به بازگرداندن آرامش به بازار طلای سیاه را دارند تنها یک راه حل وجود دارد" توقف تحریم نفتی ایران"
اگرچه در حال حاضر اعضای اوپک 320 هزار بشکه بیش از تعهد خود نفت تولید می کنند اما برآوردها نشان می دهد که این افزایش تولید نیز نمی تواند تقاضای نفت در سال 2013 را پوشش دهد چراکه آمارها حکایت از افزایش 800 هزار بشکه ای نفت در این سال میلادی دارد.
براین اساس، برخی از تحلیل ها از احتمال افزایش قیمت نفت تا مرز 128 دلار می گویند.
این پیش بینی در راستای رشد اقتصاد کشورهایی چون چین و آمریکاست. چراکه پیش بینی می شود، مصرف نفت چین در سال 2013 بیش از 400 هزار بشکه افزایش یابد. در چنین شرایطی کاهش تولید نفت عربستان بیش از 10 میلیون بشکه به 9 میلیون و 30 هزار بشکه نشان می دهد که همراه همیشگی آمریکا نیز در این روزها امکان همراهی با سیاست های این کشور را ندارد و تلاش های آمریکایی برای ثبات قیمت نفت در مرز 110 دلار غیرممکن خواهد بود.
دراین بین برخی از تحلیل ها تنها راه نجات اقتصاد نفتی در شرایط فعلی را ایجاد آرامش در مذاکرات هسته ای و رفع تحریم های نفتی ایران می دانند.
بنابر گزارش خبرگزاری بلومبرگ از سازمان ابتکار داده های نفتی (جودی) تولید نفت خام عربستان در ماه دسامبر نسبت به ماه پیش از آن (نوامبر) 4.8 درصد کاهش یافت.
سازمان ابتکار داده های نفتی امروز (29 بهمن) اعلام کرد: عربستان سعودی در ماه دسامبر روزانه 9 میلیون و 30 هزار بشکه نفت خام تولید کرده است که این رقم نسبت به ماه پیش از آن 4.8 درصد افت نشان می دهد.
آمارهای مربوط به تولید نفت عربستان به همراه میعانات گازی است، اما تولید مایعات گازی شامل رقم تولید روزانه نفت این کشور نمی شود.
بر پایه این گزارش، عربستان سعودی در ماه دسامبر روزانه هفت میلیون و 60 هزار بشکه نفت به بازارهای جهانی صادر کرد که این رقم در مقایسه با ماه نوامبر 1.3 درصد کاهش نشان می دهد.
مصرف نفت خام نیروگاه های تولید برق عربستان در ماه دسامبر روزانه 303 هزار بشکه بود که این رقم به پایین ترین سطح از 10 ماه گذشته رسیده است، که این مقدار نسبت به مشابه سال گذشته 29 درصد افت نشان می دهد.
عربستان سعودی که بخش عمده مصرف داخلی نفت خام خود را صرف تامین خوراک نیروگاه های تولید برق و تاسیسات تصفیه آب می کند، در نظر دارد به منظور کاستن از مصرف داخلی نفت خام و تلاش برای تثبیت توان صادراتی خود، مصرف گاز طبیعی خود را به عنوان جایگزینی برای خوراک نیروگاه های برق افزایش دهد.
بر اساس برآورد آژانس بین المللی انرژی، عربستان سعودی بیشترین مصرف سرانه نفت در جهان را دارد به طوری که مصرف سرانه این کشور 35 بشکه نفت در سال است و سالانه 61 میلیارد دلار بابت سوخت یارانه می پردازد.
بنابراین در چنین شرایطی عربستان یار دیرینه آمریکا نمی تواند در تامین نیاز بازار و حفظ قیمت نفت کمکی جدی برای آمریکا به حساب بیاید و تنها راه حفظ سیاست آمریکا در بازار نفت (قیمت 110 تا 115 دلار)، توافق با ایران است.
برچسب ها: نفت ، قیمت ، تحریم ، ایران ، وبگردی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.