وزیر نفت با تشریح دلایل طولانی شدن پروژه‌های صنعت نفت از افزایش هزینه‌های طرح‌های نفت و گاز خبر داد و گفت: معاونت راهبردی رئیس‌جمهور تعدیل‌های واقعی قرارداد طرح‌های صنعت نفت را اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رستم قاسمی در همایش نظام پیمانکاری با بیان اینکه سال 1392 سال پرکاری برای پیمانکاران صنعت نفت از نظر مالی خواهد بود، گفت: زمانی متوسط زمان اجرای پروژه‌های کشور 15 سال بود که امروز این زمان کاهش یافته اما هنوز هم تا میزان مطلوب فاصله زیادی دارد.

وزیر نفت با اعلام اینکه در کارگروهی علت طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها، بخش دولتی بیشترین نمره را در طولانی شدن پروژه‌ها به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در دولت برای رأس مثلث اجرای پروژه‌ها یعنی نظام پیمانکاری ساختار خوبی برای تثبیت این نظام در اختیار نداریم.

وی با اشاره به بومی سازی برخی از کالاها و تجهیزات صنعت نفت توسط سازندگان ایرانی، گفت : پیشتر این نوع کالاها صرفا توسط شرکت های اروپایی ساخته می شد.

قاسمی داخلی سازی کالاهای را منجر به افزایش هزینه اجرای پروژه دانست و تاکید کرد: با این وجود ظرفیت هایی در داخل کشور برای ساخت بومی و ملی کالاها و تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فراهم شده است.

وي  همچنین با مطلوب ارزیابی کردن روند فروش و صادرات نفت ایران، بیان کرد: با وجود تمامی تحریم ها صنعت نفت با مشکلی بی پولی روبرو نیست.

وزير نفت  با یادآوری اینکه در بخش کارفرمایی صنعت نفت در بعضی موارد مجریانی برای طرح انتخاب می‌شوند که بدون تجربه و گذراندن مراحل لازم به این مرحله رسیده‌اند خواستار افراد باتجربه برای کارفرمایی طرح‌های نفت و گاز کشور شد و افزود: از سوی دیگر نظام درجه‌بندی مناسب در کشور وجود داشته باشد به طوری که در مناقصات تنها شرکت های بزرگ پیمانکاری مشارکت نداشته باشند.

وي  حضور شرکت‌های بزرگ پیمانکاری در مناقصات را منجر به تضعیف شرکت های کوچک عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود مجوزهای لازم از مجلس براي راه اندازی صندوق حمایت از سازندگان صنعت نفت اخذ شود.
وزیر نفت با بیان اینکه یکی از علت‌های طولانی‌شدن پروژه‌ها ساختار دولتی است، اعلام کرد: باید کشور به سوی قرار‌داد‌های BOT و BOO برود چرا که در این نوع قرارداد‌ها نقش کارفرما کمتر می‌شود.

وی با یادآوری اینکه امسال برای پارس جنوبی تامین 15 میلیارد دلار منابع مایل و اعتباری در دستور کار قرار گرفته است، گفت: مشکلات نقل و انتقال پول در جای خود باقی است اما منابع لازم را در اختیار داریم پیمانکارانی که با وزارت نفت قراردادهای ارزی دارند نباید مشکل جدی داشته باشند.

وي در بخش ریالی با توجه به گرانی‌ها حتما مشکلاتی ایجاد شده و تلاش می‌کنیم به زودی تعدیل ارقام پروژه‌ها را در صنعت نفت اعلام کنیم.

وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد: هم اکنون معاونت راهبردی رئیس‌جمهور تعدیل‌های واقعی را اعلام کند به خصوص در مواردی که جنبه عمومی است و مختص صنعت نفت نیست./س
برچسب ها: نفت ، گاز ، پروژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار